اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آقای وزیر کار، این همه کارگر جویای کار را نمی بینید؟



واردات از چین به کارگر هم رسید

آقای وزیر کار، این همه کارگر جویای کار را نمی بینید؟

تولید اصل اساسی برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورهاست. امری که تمامی کشورهای توسعه یافته با تکیه بر آن برای قدرت اول اقتصاد جهان شدن، رقابت می کنند. در این میان اما در سال تولید ملی و سرمایه و کار ایرانی، بازار واردات از چین به کشور همچنان داغ داغ است و با وجود وعده های دولتی ها هر روز نیز واردات از چین تنوع بیشتری می یابد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 تولید اصل اساسی برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورهاست. امری که تمامی کشورهای توسعه یافته با تکیه بر آن  برای  قدرت اول اقتصاد جهان شدن، رقابت می کنند.

در این میان اما در سال تولید ملی و سرمایه و کار ایرانی،  بازار  واردات از چین به کشور همچنان داغ داغ است و با وجود وعده های دولتی ها هر روز نیز واردات  از چین تنوع بیشتری می یابد.

بعد از فرش، میوه، صنایع دستی  و انواع اقسام کالاهای چینی این بار اما نوبت واردات کارگر از چین رسیده است!خبری که نه تنها برای هزاران کارگر ایرانی بیکار و بی حقوق و مزایا مانده خبر خوشحال کننده ای نیست بلکه تطابقی با سال تولید ملی، سرمایه و کار ایرانی نیز ندارد.

همین چند وقت پیش بود که خبر حضور گسترده کارگران چینی در آزاد راه تهران – شمال که یکی از وعده های هنوز محقق مشده دولت است و از سال 82 تا کنون هنوز گشایشی در کار آن پیدا نشده است ، در رسانه ه ا منتشر شد.

 

خبری شک برانگیز برای هزاران کارگر ایرانی که به دنبال لقمه نانی برای گذران زندگی هستند. مدتی بعد از رسانه ای شدن این خبر اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره به کارگیری کارگران چینی در آزادراه تهران- شمال   ادعای تسریع در ورود کارگران چینی به کشور به منظور ساخت پروژه آزادراه تهران- شمال را کذب محض عنوان کرد و گفت: این ادعا مصرف سیاسی برای برخی هایی بود که تمایل به فضا سازی را دارند.

این اظهارات وزیر کار در حالی صورت می گیرد که بنا بر شواهد موجود هم اکنون 600 کارگر چینی در این  پروژه مشغول به کار هستند و پیمانکار قطعه یک این آزادراه، شرکت STA چینی است که به صورت EPCF پروژه را طراحی می‌کند و از سال 81 در این پروژه به همراه کارگران خود فعال است.

 

البته تنها وجود این پیمانکار چینی نیست که سخنان وزیر کار را رد می کند بلکه پیش از این مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران-شمال نیز بر حضور کارگران چینی در این پروژه تاکید کرده بود.

عباس‌علی آب‌بر، مدیرعامل شرکت آزادر‌اه تهران - شمال، خرداد‌ماه امسال طی نشست خبری در بخشی از صحبت‌‌های خود گفته بود: پیمانکار در منطقه یک این آزاد‌راه شرکت STA چینی است، ضمن آنکه از 20 خرداد امسال مشاوره را در این منطقه در دست می‌گیرد.

همچنین بنا به گفته مدیر منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال طی بازدید خبرنگاران از این منطقه آزاد‌راه، منطقه یک آزاد‌راه تهران - شمال 32 کیلومتر است و از سال 81 تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ پیمانکار قطعه یک آزادراه، شرکت STA چینی است که به صورت EPCF پروژه را طراحی می‌کند.

 

جلال عابدین با بیان اینکه قرارداد 400 میلیون دلاری با چینی‌ها از سال 2009 میلادی (1388 شمسی) تا اردیبهشت امسال بود، گفته بود: این قرارداد با چینی‌ها باز باید تمدید شود.

‌وی گفته بود: در این قطعه شرکت چینی 800 نفر کارگر فعال دارد که 600 نفر چینی، 100 نفر ایرانی و بقیه دارای دیگر ملیت‌ها هستند.

بنابراین گزارش در این راستا می‌توان به گفته یکی از کارگران ایرانی فعال در منطقه یک آزاد‌راه تهران - شمال اشاره کرد که می‌گفت: شما در منطقه یک به هبچ عنوان گربه یا سگ ولگرد نمی‌بینید، چون چینی‌ها آنها را شکار کرده و پس از سه روز نگهداری و تزریق واکسنی خاص، این حیوانات بیچاره را خفه کرده و از آنها غذاهای باب طبع خودشان تهیه می‌کنند!

عابدین همچنین در تشریح دلایل استفاده از چینی‌ها در این پروژه گفته بود: قیمت چینی‌ها کمتر بود، ضمن آنکه در راستای تأمین منابع مالی، از چینی‌ها استفاده کردیم.

بنا به گفته عابدین، مشاور انگلیسی در این پروژه فعال بود که مهلت آن به اتمام رسیده و هم‌اکنون در حال انعقاد قرارداد با شرکت چینی برای مشاوره هستیم.

 

تا به این ترتیب چینی ها هم اجرای پروژه را داشته باشند، هم کارگران بیکار خود را به ایران صادر کنند و هم نیروی متخصص برای مشاور به ایران بفرستند انگار که در ایران نیروی متخصص و مشاور با ین همه جوان تحصیل کرده   یافت نمی شود!به نظر می رسد بی دلیل نیست که وزیر کار ، وضعیت اشتغال را مناسب می داند چرا که اوضاع کاری برای چینی ها کاملا رو به راه است!

بی تردید این گونه تکذیب های بی منطق هیچ مشکلی را از اقتصاد کشور حل نمی کند و نمی تواند از بار بیکاری و گرانی بکاهد بلکه تنها تاثیر آن رواج بی اعتمادی بین افکار عمومی است.

هر چند که از این دست سخنان در دولت دهم زیاد دیده شده که نومنه بارز آن ماجرای تک نرخی بودن ارز در آشفته بازار ارزی امروز است که توسط رئیس بانک مرکزی مطرح شد.

با این وجود باید منتظر ماند و دید حالا با وجود وارد کردن این همه هزینه به کشور و وارد کردن کارگر و مشاور از چین، بالاخره مردم  روی این آزاد راه را خواهند دید یا خیر؟/شفاف


ویدیو مرتبط :
جویای کار هستید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون وزیر کار: می‌خواهیم کارگر حرف اول را بزند



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی , وزیر تعاون

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر ماده‌ای از قانون کار که به رفع موانع تولید کمک کند، اصلاحیه آن را نوشته و از طریق نمایندگان کارگری و کارفرمایی به مجلس خواهیم برد.

سید حسن هفده‌تن در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بازگشت اصلاحیه قانون کار از مجلس و بررسی مواد آن با حضور شرکای اجتماعی، گفت: در خصوص اصلاح قانون کار پیشنهاداتی به نمایندگان کارگران و کارفرمایان ارائه کردیم و یکی از پیشنهادات ما در شورای سه جانبه ملی این بوده که هر موادی از قانون کار که به رونق تولید و اشتغال، رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری کمک کند آیین نامه‌های آن را در شورای عالی کار به تصویب می‌رسانیم.

وی افزود: برای اینکه به کار سرعت بدهیم همزمان اصلاحیه مواد قانون کار را هم تنظیم کرده و توسط نمایندگان کارگری و کارفرمایی به مجلس ارسال می‌کنیم.

معاون روابط کار وزیر کار با بیان اینکه برداشتن موانع تولید موجب بزرگتر شدن اقتصاد کشور می‌شود، افزود: هنگامی که اقتصاد کشور بزرگ شد، عرضه و تقاضا تعادل پیدا می‌کند و تقاضای نیروی کار از طرف کارفرما به نفع عرضه پیشی می‌گیرد.

وی گفت: در چنین شرایطی مزد رقابتی می‌شود و کارگر حرف اول را می‌زند که خواسته ما همین است لذا اگر از مسیرهای علمی حرکت نکنیم همواره کارگر و معیشت او، بهر‌ه‌وری نیروی کار و صادرات پایین و رقابت اقتصاد بسیار ضعیف خواهد بود.

به اعتقاد هفده‌تن، هر زمان در اقتصاد مشکل زیاد شود آثار و تبعات خود را بر روی روابط کار می‌گذارد بنابر این اگر به دنبال بهبود روابط کار هستیم اقتصاد باید سر و سامان بگیرد و اولین شرطش این است که کمک کنیم تولید رونق بگیرد.

 

 اخبار  اجتماعی  -  ایسنا