اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آقای رئیس جمهور، تکلیف جوایز صادراتی چه شد؟



 

آقای رئیس جمهور، تکلیف جوایز صادراتی چه شد؟

 

افزایش واردات و کاهش صادرات همواره در زمره مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور مطرح بوده است. به گفته بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی، افزایش صادرات غیر نفتی می‌تواند گاممهمی در توسع اقتصادی کشور محسوب شود اما با وجود آمارهای دولتی که خبر از افزایش حجم صاردات دارد، آمارهای واردات بی‌رویه به خصوص از کشوری مانند چین، مشکلات زیادی را برای تولید و اقتصاد کشور به وجود آورده است.

لذا برای تشویق صادرات طی سالهای گذشته تدابیر فراوانی گرفته شده است. از میان این تدابیر، می‌توان به پرداخت یارانه به صادرکنندگان و پاداش‌های صادراتی اشاره کرد. تاریخچه آن نیز به طرح‌ها و پیشنهادهای وزارت صنایع برای پشتیبانی از برخی صنایع نیازمند به پشتیبانی و تهیه فهرستی از اولویت بندی سرمایه گذاریهای صنعتی برای تقویت صادرات صنعتی مانند صنعت نساجی بر می‌گردد.

از ابتدای سال ۱۳۸۰ پرداخت پاداش صادراتی برای صادرکنندگان چرم بر پایه ۲۰% ارزش صادرات آن‌ها تعریف و آغاز شد و بودجه آن نیز ۲۰۰ میلیارد ریال تعیین شد. از آن زمان به بعد برای کالاهای گوناگون (کشمش، تخم مرغ و گوشت مرغ، چای فرآوری داخل، می‌گوی پرورشی و رب گوجه فرنگی) پرداخت یارانه‌های صادراتی در دستور کار مرکز توسعه صادرات ایران قرار گرفت و هم اکنون جوایز صادراتی به حجم کالای صادره و ارز وارده به کشور تعلق می‌گیرد.

بر پایه آیین نامه جدید تا سه درصد ارزش کالاهای صادراتی به صادرکنندگان جایزه تعلق می‌گیرد. در سال گذشته برای پرداخت جوایز صادراتی به صادرکننده‌ها ۱۰۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که این رقم به۸۵۰ میلیارد ریال کاهش یافت. این درحالی است که در بودجه سال ۱۳۸۵ برای پرداخت جوایز صادراتی به صادرکنندگان ۱۵۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

با این حال با وجود اینکه این طرح برای تشویق و امید بخشی به صادر کننده گان است، این جوایز پرداختی همچنان معوق مانده است و دولت برخلاف وعده‌هایش هنوز چیزی به صادرکننده گان پرداخت نکرده است.

روز ملی صادرات سال ۸۷ بود که رییس‌جمهور با حضور در جمع صادرکنندگان در روز ملی صادرات اعلام کرد از فردای ۲۹ مهر این سال که روز ملی صادرات در تقویم نامگذاری شده است، دولت جوایز صادراتی را به روز پرداخت می‌کند.

آن روز صادرکنندگان آنقدر کف و سوت زدند و رییس‌جمهور را مورد تجلیل قرار دادند که تصور می‌کردند از فردا مشکل پرداخت مشوق‌های آن‌ها حل خواهد شد، چراکه به اعتقاد آن‌ها جوایز صادراتی نوعی کمک‌هزینه برای ارزان‌تر شدن صادرات آن‌ها و قبول ریسک ارسال کالا به سایر کشورهاست. غافل از اینکه این حرف هیچ‌گاه به مرحله عمل نمی‌رسد.

حال که ۱۰۷۹ روز از وعده رییس‌ دولت برای پرداخت این جوایز گذشته است، دولت با بالغ بر ۳۰۵‌میلیارد تومان مطالبه معوق، همچنان موضوع صادرات را در اولویت خود می‌داند، اگرچه قرار است با دستور رییس‌جمهوری، ۲۰۰‌میلیارد تومان از مطالبات معوق به‌زودی پرداخت شود.

اما اول آبان‌ امسال نیز این وعده‌ها تکرار شد و قرار بر این شد که مطابق با وعده‌های مسوولان دولتی در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات، بخشی از معوقات جوایز صادراتی صادرکنندگان پرداخت شود، اما با گذشت ۱۴ روز، همچنان پولی به دست صادرکنندگان نرسیده است.

سی‌ام مهر بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون اول رییس‌جمهوری در جمع صادرکنندگان حاضر شدند تا علاوه بر اینکه نشان دهند باوجود توقف در پرداخت برخی مشوق‌ها از جمله جوایز صادراتی، هنوز هم به فکر صادرکنندگان هستند و برای آن‌ها مراسمی برپا می‌کنند بگویند که صادرات، محور توسعه است و باید برای آن، چنین و چنان کرد.

آن روز، اگرچه موجی از یأس و نومیدی در چهره صادرکنندگان برای دریافت مطالباتشان از دولت موج می‌زد، اما با وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه رییس هیات دولت دستور پرداخت ۲۰۰‌میلیارد تومان از معوقات جوایز صادراتی را صادر کرده است، باز هم همهمه‌ای سالن را دربر گرفت و برخی صادرکنندگان به خاطر این وعده آقای وزیر کف زدند، غافل از اینکه جوایز صادراتی، راه پرپیچ و خمی دارد و همانند سایر تسهیلات که اگرچه دولت با حسن‌نیت آن‌ها را مصوب می‌کند و زیرمجموعه‌های خود را مکلف می‌کند به آن گردن نهند، در مراحل اجرایی باقی خواهد ماند.

روزشمار وعده‌های دولت برای پرداخت جوایز صادراتی

۹/۸/۹۰- حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، از دستور پرداخت ۲۰۰میلیارد تومان معوقات جوایز صادراتی به خزانه خبر داد و گفت: معوقات جوایز صادراتی صادرکنندگان در روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

۲/۸/۹۰- مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آغاز پرداخت بخشی از معوقات جوایز صادراتی صادرکنندگان گفت: معوقات جوایز صادراتی به صورت کامل تا پایان سال تسویه می‌شود.

۱/۸/۹۰- معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به دستور جدید رییس‌‎جمهور مبنی بر پرداخت ۲۰۰‌میلیارد تومان از مطالبات معوق صادرکنندگان بابت جوایز صادراتی از امروز گفت: کار تحویل مدارک مورد نیاز از صادرکنندگان برای دریافت جوایز صادراتی سال ۹۰ آغاز شده است. کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی تصریح کرد: دستورالعمل پرداخت جوایز صادراتی در گذشته تدوین و تصویب و ضرایب برای صادرات هر بخش نیز مشخص شده است، بر این اساس شیوه پرداخت این جوایز هیچ تغییری نسبت به گذشته نداشته و براساس روال سابق، کار پرداخت جوایز صادراتی از امروز آغاز می‌شود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ممکن است تغییراتی روی پرداخت جوایز صادراتی سال ۹۰ با نظر تشکل‌ها و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صورت گیرد. البته به تازگی کار دریافت مدارک و تشکیل پرونده برای صادرکنندگان سال ۹۰ نیز آغاز شده است.

۳۰/۸/۹۰- مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستور رییس‌جمهور برای پرداخت نیمی از معوقات جوایز صادراتی خبر داد و گفت: این ارقام از فردا قابل پرداخت است. وی در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات از دستور رییس‌جمهور برای پرداخت بخشی از معوقات جوایز صادراتی خبر داد و گفت: نیمی از معوقات ۲۰۰میلیارد تومانی جوایز صادراتی با این دستور رییس‌جمهور پرداخت می‌شود.

آنچه مسلم است، حتی اگر ماه‌ها و روزهای متعدد وعده رییس‌جمهوری برای پرداخت به روز جوایز صادراتی را کنار بگذاریم، امروز ۱۵ روز از وعده اول آبان وزیر صنعت و معدن می‌گذرد اما هنوز حتی بخش کوچکی از مطالبات معوق صادرکنندگان پرداخت نشده است.

در این می‌ان، گفته شده، مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش‌های بسیاری کرده‌اند که بتوانند منابع مالی لازم را معاونت برنامه‌‎ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور دریافت کنند، اما گویا تلاش آن‌ها نیز موفقیت آمیز نبوده است که بتوانند این رقم را دریافت و برای پرداخت به استان‌ها ابلاغ کنند.

فارغ از اینکه به راستی این تلاش صورت گرفته است یا خیر، نکته مهم اینجاست که حجم وعده‌ها مصوبات دولت که به مرحله اجرا نمی‌رسند بسیار بالا رفته است و این امر باعث افزایش بی‌اعتمادی به مسئولان خواهد بود.

با بالا رفتن نرخ تورم، اجرای هدفمندی یارانه‌ها و واردات بی‌رویه، آسیب‌های زیادی به تولید و به دنبال آن صدور محصولات وارد شده است که اگر از حجم فشار‌ها روی تولید کننده گان و صادر کننده گان کالا کاسته نشود، بسیاری از آن‌ها عطای کار را به لقایش می‌بخشند و به اجناس چینی رضایت می‌دهند و این مساله مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت و باید از دولتی‌ها پرسید، آیا هنوز نوبت حمایت از تولیدات داخلی و صادرکندهگان نرسیده است؟ آیا بهتر نیست زود‌تر چاره‌ای اندیشید و معوقات پرداختی را تصویه کرد تا شاید از حجم مشکلات کاسته شود؟.../شفاف


ویدیو مرتبط :
آقای رئیس جمهور آیا این را دیده ای؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آقای رئیس جمهور همبازی فرزندانش شد


 بشار اسد در حال بازی با فرزندانش