اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز سوختگذاری نیروگاه بوشهر؛ دست بالای ایران در مذاكره با 1+5



 

آغاز سوختگذاری نیروگاه بوشهر؛ دست بالای ایران در مذاكره با 1+5

 

جمعی از نمایندگان مجلس و صاحب نظران داخلی و خارجی در گفت و گو با ایرنا تاكید كردند كه آغاز سوختگذاری نیروگاه بوشهر موجب می شود كه ایران دست بالا را در مذاكره با گروه 1+5 داشته باشد.

منوچهر متكی وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه و ساعاتی پس از آغاز سوختگذاری نیروگاه بوشهر اعلام كرد كه گفت و گو ها برای تعیین تاریخ، محل و محتوای مذاكرات با گروه 1+5 در جریان است.

به عقیده صاحب نظران سوختگذاری در نیروگاه اتمی بوشهر كفه مذاكرات آتی ایران با گروه 1+5 را به نفع تهران سنگین می‌كند.

** ایران از موضع قدرت وارد مذاكرات می‌شود

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سوختگذاری در قلب رآكتور نیروگاه اتمی بوشهر سبب می‌شود تا ایران با دست پر و از موضع اقتدار هر چه بیشتر وارد مذاكره با گروه 1+5 شود.

'سیدحسین نقوی حسینی' در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: آغاز سوختگذاری نیروگاه بوشهر به معنی ورود عملیاتی جمهوری اسلامی ایران به عرصه كشورهای بهره‌بردار از انرژی هسته ای است.

وی تاكید كرد: تفاوت مذاكرات قریب الوقوع ایران با 6 كشور در وین با مذاكرات قبلی صورت گرفته این است كه این بار ایران از موضع كشوری كه صاحب انرژی هسته‌ای است و از آن بهره‌برداری می‌كند، پشت میز مذاكره می‌نشیند.

نماینده مردم ورامین در مجلس آغاز به كار نیروگاه اتمی بوشهر را یك موفقیت هسته‌ای دیگر برای جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز امیدواری كرد كه در آینده نیروگاه های اتمی بومی در كشور به بهره برداری برسد.

** كفه مذاكرات به نفع ایران سنگین می‌شود

نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به ایرنا گفت: سوختگذاری در نیروگاه اتمی بوشهر كفه مذاكرات آتی ایران با گروه 1+5 را به نفع تهران سنگین می‌كند.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی اظهار داشت: نیروگاه بوشهر در شرایطی به بهره برداری رسید و سوخت آن در قلب رآكتور قرار گرفت كه سخت‌ترین تحریم‌ها از سوی قدرت‌های استكباری علیه ملت ایران اعمال می‌شد.

وی افزود: با توجه به در پیش بودن مذاكرات ایران با 1+5، سوخت گذاری در قلب رآكتور تاثیر مثبتی بر روند این مذاكرات به نفع ایران خواهد داشت.

نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد: در صورتی كه گروه 1+5 می‌خواهد مذاكراتی آتی با 1+5 نتیجه بخش باشد، بهتر است شرایط امروز ایران هسته‌ای را بپذیرد.

ابراهیمی تاكید كرد: امروز دیگر سخن گفتن از تعلیق غنی‌سازی توسط ایران پذیرفته نیست زیرا ملت ایران در مسیر دستیابی به فناوری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای قرار دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پای شعار خود مبنی بر ' انرژی صلح آمیز هسته ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ كس ' ایستاده است و با همین سیاست فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای خود را ادامه خواهد داد.

** قرارگرفتن سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در قلب رآكتور نشانه شكست آمریكاست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قرارگرفتن سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در قلب رآكتور نشانه شكست آمریكا و همپیمانانش است.

مهدی كوچك زاده با تاكید بر این كه جمهوری اسلامی ایران با این اقدام مشت محكمی به دهان تحریم كنندگان كوبیده است اظهار داشت كه ما با این اقدام مهم نشان دادیم كه اقدامات آمریكا و همپیمانانش برایمان اهمیتی ندارد.

وی تاكید كرد: علیرغم این كه آنان می‌خواستند خواسته هایشان را به ما تحمیل كنند ولی ما با این اقدام نشان دادیم كه دشمنان هیچ كاری نمی‌توانند انجام دهند.

** نشانه اقتدار ایران

نماینده دیگر مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز تاكید كرد كه قرار گرفتن سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در قلب رآكتور نشانه اقتدار ایران است.

حمید رسایی گفت: قرارگرفتن سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در قلب رآكتور نشان دهنده این است كه تحریم‌ها در برابر جمهوری اسلامی ایران هیچ تاثیری ندارد و ملت ایران هیچگاه از مواضع خود عقب نشینی نمی كند.

وی با بیان این كه تحریم‌های دشمنان تنها برای مردم ایران فرصت است گفت: اگر این تحریم‌ها نبود ما نمی‌توانستیم به داشته‌های امروز دست یابیم و این تحریم‌ها فرصت را برای ما فراهم كرده است.

رسایی تاكید كرد: دشمنان بدانند با این تحریم‌ها هیچ گاه نمی‌توانند مانع اقدامات جمهوری اسلامی ایران شوند.

** تمامی ایرانیان از پیشرفت های هسته ای كشورشان حمایت می كنند

یك استاد دانشگاه در آمریكا موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای را جزئی از غرور ملی ایرانی ها توصیف و تاكید كرد كه تمامی ایرانیان از پیشرفت های هسته ای كشورشان حمایت می كنند.

'پیتر فاستر' استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا همزمان با آغاز عملیات سوختگذاری نیروگاه اتمی بوشهر در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود فعالیت های هسته ای ایران برای این كشور اهمیت ویژه ای دارد و همه ایرانی ها از آن حمایت می كنند.

وی تصریح كرد: از آنجاكه دستیابی به این فناوری بخشی از غرور ملی و پرستیژ بین المللی ایرانی هاست این برنامه ها متوقف نمی شود.

این استاد دانشگاه در مورد رویكرد غرب و به ویژه آمریكا در قبال فعالیت های هسته ای ایران نیز تاكید كرد: هیچ كس منكر این نیست كه تنها مذاكره می تواند این موضوع را حل كند و به نظر من سیاست های ایالات متحده باید به تعامل معطوف باشد.

** تنها گزینه غرب مذاكره با ایران است؛ نفی تهدید و تقابل

یك استاد روابط بین الملل دانشگاه در آمریكا نیز با تاكید بر این نكته كه 'تنها گزینه غرب مذاكره با ایران است'، گفت: حل موضوع هسته ای میان ایران و غرب از طریق مذاكره به نفع همه طرف هاست.

'جك اسنایدر' استاد روابط بین الملل در دانشكده علوم سیاسی دانشگاه كلمبیا در نیویورك كه همزمان با سوختگذاری نیروگاه بوشهر با ایرنا گفت و گو می كرد، افزود: تقابل و تهدید نمی تواند موجب حل موضوع هسته ای و برطرف كردن چالش ها شود.

وی در ادامه اظهار داشت كه بهترین حالتی كه می تواند همه طرف ها را راضی كند تنها از طریق مذاكره حاصل می شود. با مذاكره بین كشورهایی كه در این موضوع دخیل هستند می توان به مصالحه دست پیدا كرد.

كارشناس موسسه مطالعات جنگ و صلح تاكید كرد این مصالحه می تواند منافع همه طرف ها را تامین كند..../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
نیروگاه اتمی بوشهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روسیه: نمی گذاریم ایران برای نیروگاه بوشهر سوخت تولید کند



 

 

 

روسیه: نمی گذاریم ایران برای نیروگاه بوشهر سوخت تولید کند

 

مقامات آمریکایی معتقدند ایران در حال حاضر "توانایی فنی " تولید اورانیوم با سطح غنی سازی بالا را در اختیار دارد.

براساس یکی از گزارش های وزارت خارجه آمریکا ، مقامات این کشور معتقدند ایران در حال حاضر "توانایی فنی " تولید اورانیوم با سطح غنی سازی بالا را در اختیار دارد.

به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، براساس اسناد فاش شده توسط سایت ویکی لیکس، یکی از نمایندگان آمریکا در نشست بین المللی کارشناسان هسته ای در وین گفته بود: توانایی های فنی غنی سازی اورانیوم ایران این امکان را به دولت ایران می دهد که اگر تصمیم بگیرد غنی سازی را در سطح بالا انجام دهد.

این نشست در آوریل 2009 و به میزبانی سایمون اسمیث سفیر بریتانیا در وین برگزار شد.

ایران هم اکنون در دو سطح 5 و 20 درصد در تاسیسات نطنز اصفهان فعالیت های غنی سازی اورانیوم را ادامه می دهد.

معمولا غنی سازی اورانیوم در سطح 90 درصد منتهی به تولید بمب اتمی می شود.

روزنامه گاردین اضافه می کند: انتظارات برای دست یابی ایران و جامعه بین الملل به راه حلی میانه بسیار کم است.

این سند ادامه می دهد: روسیه متعهد شده است که اجازه ندهد ایران سوخت اتمی مورد نیاز خود را تولید و برای نیروگاه اتمی بوشهر استفاه کند.

تهران و مسکو توافق کرده اند تا سوخت مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر برای دو سال از سوی روسیه تامین شود. مقامات ایرانی بارها گفته اند که برای تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر و دیگر نیروگاه های هسته ای ایران که در آینده ساخته می شوند؛ می بایست تاسیسات غنی سازی بیشتری را راه اندازی کنند.

غرب به شدت با فعالیت های غنی سازی اورانیوم توسط ایران در هر سطحی مخالفت کرده است.

مقامات بریتانیایی نیز پیش بینی کرده اند ایران در تولید 20 تن اورانیوم کم غنی شده تا سال 2014  موفقیت کسب کند که این میزبان پس از غنی سازی در سطح بالا برای تولید 19 کلاهک هسته ای کفایت می کند.

همچنین آمریکا در سال 2008 فعالیت جهانی را برای توقف صادرات و انتقال فولاد با استحکام بالا و فیبر کربن به ایران آغاز کرد. آمریکایی ها معتقدند با منع انتقال چنین موادی به ایران می توانند برنامه های غنی سازی اورانیوم تهران را در تنگنا قرار دهند...../تحلیل:عصرایران