اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آزمون بزرگ قوه قضاییه آغاز شد: بررسی بزرگ ترین پرونده مالی تاریخ ایران



 

 

آزمون بزرگ قوه قضاییه آغاز شد: بررسی بزرگ ترین پرونده مالی تاریخ ایران

 

اقدام امروز مجلس شورای اسلامی در ارجاع پرونده تخلفات وزارت نفت به قوه قضاییه را می توان از نقاط مثبت مجلس هشتم دانست و آن را به کارنامه اقدامات خوبی مانند استیضاح وزیر راه و ترابری در این دوره از پارلمان اضافه کرد.

امروز ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون انرژی درباره عملکرد 9 ماهه وزارت نفت و مشخص شدن برخی تخلفات در عملکرد این وزارتخانه، گزارش تخلفات را به قوه قضائیه ارجاع دادند.

نمایندگان با 167 رای موافق، 2 رای مخالف و 23 رای ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن نظر موافق خود را درباره تخلفات وزارت نفت براساس گزارش کمیسیون انرژی اعلام کردند.

بدین ترتیب ، پرونده وزارت نفت راهی قوه قضائیه شد تا طبق قانون خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد.

در این باره نکات زیر قابل ذکر است:

1 - پیش از این ، انتقاداتی بر تساهل مجلس در قبال تخلفات وزارت نفت مطرح بوده که به نظر می رسد با تصمیم امروز مجلس ، تا حد زیادی از این انتقادات کاسته شود.

با این حال ، ارجاع پرونده به قوه قضاییه ، نافی وظایف و صلاحیت های ذاتی مجلس در رسیدگی به نارسایی های موجود در وزارت نفت ، نیست . از جمله ، آن طور که روز گذشته یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده ، وزارت نفت ، هیچ کدام از قراردادهای نفتی را به اطلاع و تصویب مجلس نرسانده است که تخطی آشکار از قانون اساسی است.

لذا انتظار می رود  ، همان گونه که نمایندگام محترم ، با قاطعیت ، رای به ارسال پرونده وزارت نفت به دستگاه قضایی دادند ، همچنان نظارت خود را بر این وزارت استراتژیک استمرار دهند و از اهرم هایی مانند سوال و استیضاح برای احقاق حقوق ملت ایران کوتاهی ننمایند.

2 - یکی از موارد مطروحه در گزارش تخلفات مجلس ، عدم واریز 11 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به حساب ذخیره ارزی است. بار دیگر بخوانید: " طبق نظر مجلس ، 11 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور به حسابی که باید می رفت ، نرفته است."

این که موضوع به قوه قضاییه رفته و قرار است بررسی شود ، امری جدا و البته بسیار خوب است؛ ولی مهم تر از این که حکم قضایی چه خواهد بود ، باید نگران این موضوع باشیم که چرا شرایطی به وجود آمده که اساساً جرأت و جسارت و زمینه چنین تخلفی پدید آمده است؟!

و سوال دیگر این که اگر این 11 میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی نرفته ، پی کجا رفته و تحت کنترل و مدیریت کیست؟

3 - رأی گیری از نمایندگان مجلس برای ارجاع یا عدم ارجاع پرونده تخلفات وزارت نفت به قوه قضاییه ، بار دیگر وجود برخی "نمایندگان کاملاً بی خیال" در مجلس را ثابت کرد، آنهایی که درباره موضوعات کشور ، نه موافق اند ، نه مخالف اند و نه حتی رأی ممتنع دارند!

دقت کنید: از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه ، تعداد 192 نفر آرای موافق و مخالف و ممتنع داده اند و 33 نفر دیگر ، انگار نه انگار که در مجلس بوده اند و هیچ رأیی نداده اند!

این در حالی است که در سال های اخیر ، رای دادن در مجلس ، الکترونیک شده و آقایان و خانم ها ، برای رأی دادن ، فقط باید یک دکمه را فشار دهند ؛ کار سختی که نیست!

با این حال ، بعضی از نماینده ها که حقوق های میلیونی می گیرند -و نوش جانشان هم باشد!-  نه تنها به خود زحمت شرکت در بحث های مهم کشور را نمی دهند ، بلکه از فشار دادن دکمه رای نیز خودداری می کنند تا این سوال برای موکلانشان پیش بیاید که" شما آنجا چه می کنید؟ "

آیا مساله ای مهم تر از 11 میلیارد دلار پول نفت این ملت باید در مجلس مطرح شود تا این چند نماینده بی خیال ، حساس شوند و احساس مسوولیت پیدا کنند و نهایتاً یک دکمه را بفشارند؟!

4 - اینک پرونده تخلفات وزارت نفت در قوه قضاییه است و یک پرونده مهم دیگر که شاید بتوان آن را بزرگ ترین پرونده تخلفات مالی در تاریخ ایران دانست در دستگاه قضایی کشور گشوده شده است.

پرونده ای که هم از نظر مطرح کنندگانش که نمایندگان مجلس اند ، کم نظیر است و هم از نظر حجم مالی اش که سر به 11 میلیارد دلار می زند ، نظیر ندارد.

قطعاً قوه قضاییه در جریان رسیدگی به این پرونده مهم و ملی تحت فشارهایی خواهد بود که  اگر قاطعیت قوه و حمایت ملی و رسانه ای چاشنی کار شود ، این پرونده به سرانجام مطلوب می رسد و حقوق حقه ملت ایران در بزرگ ترین پرونده مالی تاریخ دستگاه قضایی ، احقاق می شود...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
ورود قوه قضائیه به پرونده بدهکاران بزرگ بانکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دروغ بزرگ؛ افشاگری در خصوص پرونده سنگین ‌ترین جریمه تاریخ فوتبال ایران



سنگین ‌ترین جریمه تاریخ فوتبال ایران

دروغ بزرگ؛ افشاگری در خصوص پرونده سنگین ‌ترین جریمه تاریخ فوتبال ایران

پرونده تصادف و به کما رفتن بازیکن تراکتورسازی به جاهای باریک کشیده شده است.

جریمه 400 میلیونی مهدی كریمیان از سوی باشگاه تراكتورسازی كمتر از جریان به كما رفتن این بازیكن سروصدا به پا نكرده است. این بازیكن هفته گذشته با این جریمه سنگین و بی‌‌سابقه روبه‌رو شد و مسئولان باشگاه حالا در قبال واكنش كریمیان می‌‌گویند او باید جریمه غیبت‌های غیرموجهش را قبول كند.

* كریمیان مدرك نداد
پیش از برگزاری جلسه كمیته انضباطی مسئولان نامه‌ای برای شماره 7 می‌‌فرستند تا او با حضور در این جلسه از خودش دفاع كند. اما كریمیان به كمیته انضباطی نرفت و مدارك خود را رو نكرد! مسئولان باشگاه امیدوار بودند بازیكن خاطی تیمشان با ارائه مدارك مستند خودش را تبرئه كند اما او فقط نامه اعتراضش را به كمیته استیناف ارسال كرد. كریمیان به خاطر غیبت در 2 بازی ذوب‌آهن و سپاهان و 5 جلسه تمرین 400 میلیون تومان جریمه شده است.

* قرارداد، جریمه را تایید می‌‌كند!
طبق قراردادی كه با باشگاه امضا كرده این جریمه، شدنی است. چرا كه او ابتدای فصل زیر بندهای قرارداد را بدون هیچ حرفی امضا كرده و به همین دلیل به خاطر غیبت در هر بازی رسمی او 15 درصد از مبلغ كل قراردادش جریمه نشده. بدین ترتیب به خاطر عدم حضور در بازی با ذوب‌آهن و سپاهان 30 درصد جریمه شده و بابت غیبت در هر جلسه تمرین 25 درصد از حقوق هفتگی‌اش را باید به عنوان جریمه به باشگاه بپردازد.

* تصادف بی‌‌تصادف؟!
اما در این چند روز همه می‌‌پرسند چرا غیبت كریمیان غیرموجه است در حالیكه او در بیمارستان به سر می‌ برد و به كما رفتنش برای همگان محرز شده بود! زینی‌زاده مدیرعامل تراكتورسازی در این خصوص تقریبا جواب شفافی داد كه باید به بخشی از صحبت‌های او اشاره كنیم و مابقی حرف‌ها به خاطر خود كریمیان باید مسكوت بماند!
 
مدیر عامل تراكتور می‌‌گوید: «كریمیان باید مدارك تصادفش را به باشگاه ارائه می‌‌داد تا ثابت شود در خیابان ماشینی با او تصادف كرده است.»

باشگاه تراكتورسازی خودش برای روشن شدن این مسئله دست به كار شده اما نتایجی كه بدست آمده 180 درجه با خبرهایی كه منتشر شده تفاوت دارد و در اصل تصادف این بازیكن سئوال اصلی است!

مسئولان باشگاه از نیروی انتظامی، اداره راهنمایی و رانندگی و سایر ارگانهای تبریز استعلام گرفتند و هیچ گزارشی مبنی بر اینكه نیمه‌شب 14 مرداد در اتوبان شهید كسایی تصادف شده، موجود نیست!

طبق ادعای كریمیان و همراهانش او با اتومبیل آزرای خودش با یك پژو 206 تصادف كرده و راننده این ماشین او را به بیمارستان امام رضا (ع) منتقل كرده اما زینی‌زاده در این خصوص می‌‌گوید: «نیروی انتظامی هیچ مدركی ارائه نكرده كه بتوانیم علت حادثه را جویا شدیم.»

* ابعاد تازه درگیری رو می‌‌شود؟!
در همان روز تصادف، مسئولان نیروی انتظامی برای جستجو به بیمارستان رفته بودند كه موضوع‌ درگیری كریمیان با چند نفر مطرح شد. اما این مسئله زیاد جدی گرفته نشد و همسر كریمیان هم این خبر را تكذیب كرد و بعد از چند روز هم خودش آن حرف‌ها را شایعه خواند.

به نظر می‌‌رسد، با اخبار جدیدی كه فاش شده باید این شایعه پیگیری شود تا اصل ماجرای به كما رفتن این بازیكن بالاخره مشخص شود. اما مسئولان باشگاه نمی‌‌خواهند بیشتر از این از اطلاعاتی كه به دست آورده‌اند پرده بردارند چرا كه در این‌صورت احتمال دارد كار به جاهای بازیكن بكشد و پای كریمیان به دادگاه و مراجع قضایی باز شود. به همین خاطر اصرار دارند این بازیكن مداركش را دال بر بی‌‌گناهی‌اش هر چه زودتر به باشگاه بدهد!

حالا همه منتظر هستند زمان جلسه كمیته استیناف فرا برسد تا بلكه او بتواند جریمه‌اش را كاهش دهد. از ما نشنیده بگیرید ظاهرا تراكتوری‌ها خودشان تا ته ماجرا رفتند و مطمئن هستند مدركی وجود ندارد و بیشتر می‌‌خواهند دلیل بروز آن اتفاق در نیمه‌شب را بدانند!

حتی زینی‌زاده می‌‌گوید: «ممكن است در آن ساعت نصفه‌شب هر اتفاقی افتاده باشد و بازیكن در آن زمان باید خواب باشد نه اینكه...!»

* بیمه، خسارت «آزرا» و كروكی!
نكته جالب آن كه مسئولان باشگاه ماجرا را از اداره بیمه پیگیری كردند. از آنجایی كه كریمیان در مصاحبه‌هایش گفته بود: «كلی از قیمت آزرایش افتاده!» آنها از این طریق اقدام كردند اما باز هم به جایی نرسیدند چرا كه او برای جبران خسارت ماشینش به اداره بیمه مراجعه نكرده و در واقع اصلا كروكی نداشته تا طلب خسارت كند!

با این اوصاف، این تصادف یا دعوای خیابانی در اتوبان شهید كسایی وارد فاز جدیدی شده و شاید تبعات سنگینی برای این بازیكن داشته باشد! به هر حال همه چیز پیش از بازی با راه‌آهن معلوم می‌‌شود و اگر او دست خالی به كمیته استیناف برود خودش مهر تاییدی به تمام این اخبار زده است!

گفته می‌‌شود همان شب به گواه خود كریمیان و همسرش جواد كاظمیان هم با آنها بوده و باشگاه در این رابطه هم در حال تحقیق است و به نظر می‌‌رسد این قصه سر دراز دارد. كریمیان در چند روز گاشته ملاقاتی با زینی‌زاده داشته تا بتواند این موضوع را در دیداری حل و فصل كند اما مدیر عامل تراكتورسازی به او توصیه كرده فقط باید مدرك و سند برای بی‌‌گناهی‌اش بیاورد وگرنه 400 میلیون را باید بپردازد.

باید دید پرونده سنگین‌ترین جریمه نقدی تاریخ فوتبال ایران كه با ماجراهای پلیسی هم گره خورده چه می‌‌شود. پرونده‌ای كه حتی برخی می‌‌گویند شاید باعث جدایی ناگهانی كریمیان از جمع تراكتوری‌ها در پایان نیم‌فصل شود./جام نیوز