اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آرزوی حمید سمندریان برآورده نشد


اما تصمیم اخیر مركز هنرهای نمایشی نشان داد هنوز این انتقاد به‌جاست. آنها اجازه ندادند آقای سمندریان «گالیله» را آن گونه كه خودش می‌خواست اجرا كند.

خبرگزاری ایسنا: در پی ارایه پیشنهاد شورای هماهنگی هفته بزرگداشت استاد سمندریان مبنی بر خواندن 10 دقیقه از نمایشنامه‌ی «گالیله» پیش از شروع نمایش‌هایی كه روی صحنه هستند‌، محدودیت‌هایی برای این گروه‌ها در خوانش این 10 دقیقه به وجود آمده است.

گروه‌های نمایشی كه روز یكشنبه 25 تیر ماه به صحنه رفتند توانستند قطعه كوتاهی از نمایش نامه «گالیله» را برای تماشاگرانشان بخوانند اما در آغاز نمایش‌هایی كه در تماشاخانه‌ی ایران‌شهر و خانه هنرمندان ایران اجرا داشتند با محدودیت روبه‌رو شدند و پس از آن هم گروه‌هایی كه در مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌روند با این محدودیت مواجه شدند.

در همین زمینه محمد یعقوبی - سخنگوی شورای هماهنگی هفته بزرگداشت استاد سمندریان -  گفت: بعد ازطرح این پیشنهاد از سوی شورا، فقط یكی دو روز اول توانستیم نمایشنامه «گالیله» را برای تماشاگران بخوانیم. در حالی كه قرار بود قطعه‌ی كوتاهی از این نمایشنامه به مدت یك هفته پیش از شروع اجراها برای تماشاگران خوانده شود.

وی یادآور شد: مثلا در اجرای «33 درصد نیل سایمون» فقط شب اول اجرا توانستیم قطعه‌ی كوتاهی از «گالیله» را اجرا كنیم اما بعد شنیدیم كه در تئاتر شهر هم چنین محدودیتی اعمال شده است و این به معنای آن است كه مانع این كار مركز هنرهای نمایشی است نه سالن‌های تئاتر.

محمد یعقوبی این تصمیم را بخردانه‌ ندانست و افزود: پس از درگذشت آقای سمندریان وقتی كه بچه‌های تئاتری مدام از حسرت‌ به دل بودن او صحبت می‌كردند مدام پیغام‌ می‌دادند كه هرگز جلو اجرای «گالیله» به كارگردانی حمید سمندریان گرفته نشد.

 اما تصمیم اخیر مركز هنرهای نمایشی نشان داد هنوز این انتقاد به‌جاست. آنها اجازه ندادند آقای سمندریان «گالیله» را آن گونه كه خودش می‌خواست اجرا كند.


نویسنده و كارگردان «یك دقیقه سكوت» و «ماه در آب» گفت:‌ ایجاد مانع برای خواندن بخش كوتاهی از «گالیله» نشان می‌دهد چقدر فقدان مدارا وجود دارد و اینكه نمی‌توانند حتی قطعه كوتاهی از این نمایشنامه را تحمل كنند، تاسف انگیز است.

این هنرمند تئاتر با اظهار تاسف از سختگیری‌های بیش از حد در بخش نظارتی تئاتر متذكر شد: این تصمیم در شرایطی گرفته می‌شود كه نمایشنامه «گالیله» منتشر شده است و همین دو سال پیش با كارگردانی داریوش فرهنگ در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت.      


ویدیو مرتبط :
خداوند آرزوی همه را برآورده کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس؛ یادبود حمید سمندریان در تئاتر شهر


گردهمایی هنرمندان تئاتر کشور در مجموعه تئاتر شهر با یاد استاد حمید سمندریان عصر روز پنج شنبه برگزار شد.