اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آثار خطرناک نرخ بهره پایین



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ بهره

 

اخبار اقتصادی - بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی مطرح کرد
آثار خطرناک نرخ بهره پایین

بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی که به «بانک مرکزی بانک‌های مرکزی جهان» مشهور است با اعلام اینکه نرخ بهره در بازارهای مالی جهان بیش از حد پایین است، خواستار عادی‌سازی فوری این نرخ شده است.

به اعتقاد این بانک، وضعیت موجود اگرچه ممکن است نوعی حس امنیت کاذب در میان دولت‌ها و بازارها ایجاد کند اما اقدام دیرهنگام برای عادی‌سازی نرخ بهره آثار خطرناکی دارد. این بانک معتقد است سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بالا نتیجه نرخ بهره پایین است که پیامدهای مخربی دارد.


هشدار «بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی» نسبت به پایین بودن نرخ سود بانکی در جهان


بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی می‌گوید: نرخ سود بانکی در بازارهای مالی جهان بیش از حد پایین است و درباره ایجاد حس کاذب امنیت در میان دولت‌ها و بازارها هشدار داده است.


این نهاد بین‌المللی که از آن به‌عنوان «بانک‌مرکزی بانک‌های مرکزی‌ها» نام برده می‌شود، از سیاست‌گذاران خواسته است هر چه سریع‌تر در جهت بازگرداندن نرخ سود به سطح عادی اقدام کنند. بنا بر اعلام این بانک، خطر اقدام دیرهنگام در عادی کردن نرخ سود بانکی را نباید دست کم گرفت. بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی که در سوئیس مستقر است، از قدیمی‌ترین نهادهای مالی بین‌المللی به شمار می‎آید.

 

این بانک از اختیارات تصمیم‌گیری برخوردار نیست و بیشتر به‌عنوان مجمعی برای تبادل‌نظر اعضا عمل می‌کند. هشدار بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در حالی مطرح شده که بازارهای عمده مالی و سهام در جهان از ابتدای سال ۲۰۱۴ روند صعودی داشته‌اند. بنا بر اعلام این بانک، نرخ پایین سود بانکی باعث شده تا تقاضا برای سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بالا افزایش یابد. به گفته این بانک با اینکه رشد اقتصاد جهانی بهبود داشته، ولی میزان این بهبود همچنان کمتر از دوره پیش از بروز بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ است. این بانک همچنین از سیاست‌گذاران درخواست کرد از شرایط مساعد کنونی برای کم کردن تاکید سیاست‌های اقتصادی بر محرک‌های پولی استفاده کنند.

 

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در سال ۱۹۳۰ تاسیس شد.این بانک ۶۰ عضو دارد که می‌توان به بانک‌مرکزی اروپایی و بانک‌های مرکزی ایالات‌متحده، چین و ژاپن به‌عنوان بعضی از اعضای آن اشاره کرد. همسو با نگاه بین‌المللی، اقتصاددانان در داخل کشور نیز، بر لزوم تعدیل نرخ سود بانکی کشور تاکید می‌کنند.

 

این اقتصاددانان معتقدند یکسان‌سازی نرخ سود، باعث می‌شود که « فضای رقابتی در نظام بانکی» از بین برود. از سوی دیگر کاهش و یکسان‌سازی نرخ سود بانکی موجب کاهش کارآیی این ابزار برای جذب سپرده خواهد شد. بر اساس گفته این نهاد بین‌المللی «با کاهش نرخ سود بانکی، تقاضا برای سرمایه‌گذاری پر ریسک افزایش» پیدا می‌کند. این موضوع برای کشورهایی که درصدد جذب منابع برای سرمایه‌گذاری در تولید و خروج از رکود هستند، ایجاد مشکل خواهد کرد.


 بانک‌مرکزی در اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری، اقدام به یکسان‌سازی نرخ سود سپرده‌های بانکی کرد. بر اساس این تصمیم، نرخ سود سپرده‌های روزشمار و کمتر از سه ماه 10 درصد، سه تا 6 ماه 14 درصد، 6 تا 9 ماه 16 درصد، بیش از 9 ماه تا کمتر از یک سال 18 درصد و سپرده‌های یک سال 22 درصد برای بانک‌های دولتی و خصوصی، تعیین شده است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
تغییر در نرخ بهره بانکهای مرکزی چه تاثیری دارد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نرخ بهره پایین بانکی، نگرانی جدید بیمه گران اروپایی



اخبار,اخبار اقتصادی , نرخ بهره بانکی

 

اخبار اقتصادی - نرخ بهره پایین بانکی، نگرانی جدید بیمه گران اروپایی

او در ادامه گفت: نتایج این تحقیقات در ماه اکتبر منتشر می شود و ما نمی خواهیم شرکت ها بیش از این نگران کنیم. اما آنان در می یابند که با چه چیزی رو به رو خواهند شد و خود را برای مقابله با آن آماده می کنند.

 بیمه گران در اتحادیه اروپا در حال بررسی این مسئله هستند که آیا با نرخ بهره کنونی در این اتحادیه آنان قادر به ادامه فعالیت هایشان هستند یا خیر.

 

به گزارش سایت تخصصی صنعت بیمه به نقل از رویترز، یکی از قانونگذاران ارشد اروپایی گفت: شرکت های بیمه در حال آزمایش این مسئله هستند که آیا می توانند با نرخ بهره کنونی که در پایین ترین حد تاریخی خود قرار دارد، برای مدت طولانی در فضای تجاری باقی بمانند.

 

نرخ بهره پایین فعالیت را برای بیمه گران بسیار دشوار کرده است و آنان نمی توانند سطح درآمدها را با داراییی هایشان منطبق نگه دارند. شرایط کنونی این پرسش را به وجود آورده است که آیا آنان قادر به پرداخت خسارت ها و پاسخگویی به مشتریانشان خواهند بود یا خیر.

 

"گاربریل برناردیو" رئیس دیده بان اتحادیه اروپا، در این باره گفت: این مسئله به اشتباهات شرکت ها مربوط نمی شود و آزمون خطا یا تایید نیست. ما همچنان در حال بررسی اوضاع هستیم و به اطلاعات بیشتر احتیاج داریم البته برخی از موارد در سال 2011 مورد آزمایش قرار گرفته بود.

 

او در ادامه گفت: نتایج این تحقیقات در ماه اکتبر منتشر می شود و ما نمی خواهیم شرکت ها بیش از این نگران کنیم. اما آنان در می یابند که با چه چیزی رو به رو خواهند شد و خود را برای مقابله با آن آماده می کنند.

 

این گزارش ها در حالی منتشر می شود که بسیاری از بیمه گران در اتحادیه اروپا از سوی دیگر نگران اجرای قوانین جدید در این اتحادیه هستند.

 

کارشناسان انتظار دارند که نزدیک به 80 درصد از شرکت های بیمه در اروپا از اول ژانویه سال 2016 میلادی، مقررات جدید سرمایه ای اروپا موسوم به "سولونسی 2" (Solvency II) را اجرا کنند. طبق طبق تحقیقات انجام شده، به طور کل کشورهای لهستان، بریتانیا و نروژ بیشترین آمادگی را برای اجرای این قانون دارند و فرانسوی ها، یونانی ها و شرکت های بیمه در اروپای شرقی از کمترین آمادگی برای پیوستن به مقرارت جدید برخوردارند.

 

به گفته کارشناسان، قانون SOLVENCY II اتحادیه اروپا که قانون بسیار کامل و جامعی است، الزامات تاسیس و فعالیت شرکت های بیمه در اروپا را تعیین کرده است. این قانون در واقع شرکت های بیمه را از جهت قبول ریسک در هر بیمه نامه محدود می کنند و قبولی ریسک در سطح کلان از نظر تعداد بیمه نامه نیز کنترل می شوند. همچنین برای حفظ حقوق بیمه گذاران یک سری انجمن ها و اتحادیه هایی هستند که بر فرآیند واگذاری ها نظارت دارند.

اخبار اقتصادی - عصر ایران