سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

زنان در این 8 کار از مردان بهترند!


خانمها معتقدند که می توانند بعضی از کارها را به نحو احسن انجام دهند، ولی بهتر است این ادعاها، استدلالی را هم در بر داشته باشند. تحقیقات انجام شده در آمریکا ثابت می کند که اکثر بانوان در انجام این ۸ کار از مردان بهترند.

خانمها معتقدند که می توانند بعضی از کارها را به نحو احسن انجام دهند، ولی بهتر است این ادعاها، استدلالی را هم در بر داشته باشند. تحقیقات انجام شده در آمریکا ثابت می کند که اکثر بانوان در انجام این ۸ کار از مردان بهترند.

رهایی از شکست عشقی
 


ویدیو مرتبط :
‫بیکاری مردان و کار کردن زنان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علی مطهری به نقد مواضعش در باره جداسازی مجل کار مردان و زنان جواب داد



اخبار,اخباراجتماعی,علی مطهری


 اخباراجتماعی - علی مطهری پاسخ داد: تناقضی در كار نیست

تلازمی میان اعتقاد به آزادی‌های اجتماعی و سیاسی از یك طرف و اعتقاد به نامحدود بودن آزادی‌های فردی نیست. از یك طرف استعدادهای وجود انسان مثل قوه تفكر باید شكوفا شود و در نتیجه بیان او باید آزاد باشد زیرا این استعدادها به گزاف در انسان قرار داده نشده است، و از طرف دیگر مصلحت فرد و جامعه اقتضا می‌كند كه برخی محدودیت‌ها برای رفتار انسان منظور شود

در پی انتشار یادداشتی با عنوان «علی مطهری و ضرورت پاسخ به یك تناقض»علی مطهری پاسخی به اعتماد ارسال كرده است كه در پی می‌آید.

در شماره یكشنبه نوزدهم مرداد 93 روزنامه اعتماد، صفحه 1 مطلبی درج شده بود با عنوان «علی مطهری و ضرورت پاسخ به یك تناقض» به قلم خانم ثمینا رستگاری. نظر به اینكه منطقی كه در این مقاله ذكر شده بود زیاد به كار می‌رود توضیحی را لازم دیدم. نویسنده محترم در نقد نامه اینجانب به شهردار تهران در تایید و تقدیر از طرح پیشگیری از اختلاط زنان و مردان در ادارات شهرداری، از ایجاد سازگاری و جمع میان مواضع سیاسی و فرهنگی اینجانب اظهار عجز نموده است كه چگونه است كه فردی با آن همه تاكید بر آزادی بیان و حقوق ملت و استقلال فكری و فرهنگی و تسلط بر نفس در مقابل عوامل سه گانه پول و مقام و شهوت، در آزادی‌های فردی قائل به برخی محدودیت‌ها شده و بر عدم اختلاط زنان و مردان تاكید دارد؟ این تناقض چگونه پاسخ داده می‌شود؟

پاسخ این است كه هیچ تناقضی در كار نیست زیرا تلازمی میان اعتقاد به آزادی‌های اجتماعی و سیاسی از یك طرف و اعتقاد به نامحدود بودن آزادی‌های فردی نیست. از یك طرف استعدادهای وجود انسان مثل قوه تفكر باید شكوفا شود و در نتیجه بیان او باید آزاد باشد زیرا این استعدادها به گزاف در انسان قرار داده نشده است، و از طرف دیگر مصلحت فرد و جامعه اقتضا می‌كند كه برخی محدودیت‌ها برای رفتار انسان منظور شود و این‌طور نیست كه ملاك عمل انسان صرفا میل اوست. اسلام بر هردو تاكید كرده یعنی همانطور كه باید به مقولاتی مانند آزادی بیان و حقوق ملت توجه داشت، باید در اجرای احكام اسلام مثلا درباره اصول عفاف كوشا بود.

... نمی‌شود بخش اول را قبول داشت و بخش دوم را قبول نداشت یا برعكس، زیرا اسلام یك كل تجزیه‌ناپذیر است، «نومن ببعض و نكفر ببعض» نمی‌پذیرد. نویسنده محترم می‌گوید: «اگر آدمی آنقدر ضعیف است كه با دیدن همكارش در یك اتاق، نهاد خانواده‌اش سست می‌شود چگونه می‌تواند قدرت داشته باشد و سركوب نكند، ‌پول ببیند و اختلاس نكند، تریبون داشته باشد و تهمت نزند؟»وی یك قیاس نادرست و به اصطلاح قیاس مع‌الفارق انجام داده است. یكسان دانستن میزان مقاومت انسان در مقابل غریزه جنسی و جاه و مقام و پول و ثروت، خطاست. تقوا در همه جا بازدارنده و مصونیت‌آور است الاّ در امور مربوط به غریزه جنسی. لذا قیاس تاثیرپذیری انسان از این سه با یكدیگر قیاس درستی نیست.

بهتر است توضیح بیشتر را از زبان شهید آیت‌الله مطهری بشنویم. ایشان در كتاب ده گفتار، مقاله «تقوا» می‌گویند: «باید توجه به خطراتی كه بنیان تقوا را متزلزل می‌كند داشت. در مقررات دینی می‌بینیم كه تقوا ضامن و وثیقه بسیاری از گناهان شناخته شده ولی نسبت به بعضی دیگر از گناهان كه تاثیر و جاذبه قویتری دارد دستور حریم گرفتن داده شده. مثلا در مقررات دینی گفته نشده كه خلوت كردن با وسیله دزدی یا شرابخواری یا قتل نفس حرام است. مثلا مانعی ندارد كه كسی شب در خانه خلوتی به سر برد كه اگر بخواهد – العیاذ بالله – شراب بخورد هیچ رادع و مانع ظاهری نیست. همان ایمان و تقوا ضامن انسان است. ولی در مساله جنسیت به حكم تاثیر قوی و تحریك شدیدی كه این غریزه در وجود انسان دارد، این ضمانت از تقوا برداشته شده است.» (ده گفتار، ص 35) حافظ نیز می‌گوید: قوت بازوی پرهیز به خوبان مفروش / كه در این خیل حصاری به سواری گیرند. در قرآن از مردان خواسته شده كه وقتی متاع و كالایی از همسران پیامبر (ص) می‌خواهند، از پشت پرده آن متاع را طلب كنند و بگیرند.

آیا این دستور اهانت به همسران پیامبر و مردان مومن است كه اینقدر بر نفس خود مسلط نیستند كه با دیدن یكدیگر تحریك می‌شوند؟ افرادی مانند نویسنده مقاله باید تكلیف خود را با احكام روشن اسلام در این زمینه كه می‌گوید نه پرده‌نشینی و نه اختلاط بلكه حریم، روشن كنند. اساسا مساله بدبینی به زنان یا مردان مطرح نیست كه موهم توهین باشد، بحث درباره ازبین بردن زمینه‌های گناه است.

 

اختلاط زن و مرد در ادارات، به تدریج موجب عادی شدن روابط می‌شود و اسلام مخالف همین عادی شدن است و به همین جهت در قرآن به زنان و مردان مومن امر شده است كه به چهره همدیگر خیره نشوند. خوب است نویسنده مقاله به این سوال هم پاسخ دهد كه علت اصلی سست شدن بنیان خانواده در جوامع غربی – كه به زعم ایشان به كرامت زن توهین نمی‌شود زیرا اختلاط وجود دارد – چیست؟ باید بدانیم كه ما یا باید الگوی غربی را با همه پیامدهای سوء آن بپذیریم یا الگوی اسلامی، راه سومی وجود ندارد.
 

 اخبار اجتماعی - اعتماد