سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

دِهی که در سال 40 حافظ قرآن تربیت میکند


روستای قرآنی محمدآباد در ۱۷۵ کیلومتری شرق شیراز در دهستان خیر شهرستان استهبان استان فارس واقع شده است.

خبرگزاری تسنیم: روستای قرآنی محمدآباد استان فارس روستایی کوچک در دهستان خیر استهبان است که در ‌حسینیه این روستا سالانه ۴۰ نفر از جوانان استان‌های کشور با سکونت یکساله در آن حافظ کل قرآن می‌شوند.

در این روستا سالانه ۴۰ حافظ قرآن تربیت می شود

 روستای قرآنی محمدآباد در ۱۷۵ کیلومتری شرق شیراز در دهستان خیر شهرستان استهبان استان فارس واقع شده است.

داشتن ویژگی‌هایی بارز در روستای محمدآباد ( قرآن آباد ایران) از جمله زندگی هفت حافظ کل قرآن کریم در یک خانواده، وجود ۵۶ حافظ کل در بین جمعیت حدود ۱۳۰۰ نفری، راه‌اندازی نخستین مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم در این روستا و داشتن حدود ۴۰ طلبه و روحانی، این روستا را از سایر روستاهای کشور متمایز کرده است.

در این روستا سالانه ۴۰ حافظ قرآن تربیت می شود

در این روستا که دارای شش شهید است، فعالیت‌های قرآنی رونق دارد و مردم روستا نیز در فعالیت‌های نیک‌اندیشانه قرآن مشارکت دارند.

محمدآباد استهبان با وجود داشتن حافظان و قاریان قرآن، نه تنها به عنوان روستای نمونه قرآنی انتخاب شده، بلکه بسیاری از جوانان علاقه‌مند از نقاط مختلف کشور به این روستا و روستاهای اطراف می‌آیند تا درس‌های قرآنی را بیاموزند و در مدرسه شبانه‌روزی آن حافظ کل قرآن شوند.

روستای محمدآباد یکی از روستاهای شاخص مذهبی کشور است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان انجام فعالیت‌های تخصصی قرآن، برگزاری برنامه‌های باشکوه  مذهبی در این روستا با حضور حداکثری مردم و مشارکت آنان در امور خیر سبب شده آسیب‌های اجتماعی در این روستا بسیار کاهش یافته و یکی از روستاهای امن و آرام در این شهرستان به‌شمار می‌رود.

در این روستا سالانه ۴۰ حافظ قرآن تربیت می شود

یکی از شاخص‌های این روستا که در سال‌های گذشته به الگویی برای روستاهای دیگر تبدیل شده راه‌اندازی مدرسه شبانه‌روزی حفظ کل قرآن کریم در این روستا است که سالانه مشتاقان و علاقه‌مندان از نقاط مختلف کشور به این روستا سفره کرده و با اقامت یکساله در این روستا حافظ کل قرآن شده و به خانه و کاشانه خود بازمی‌گردند.

استفاده از حسینیه صاحب الزمان (عج ) روستای محمدآباد به‌عنوان مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر تخصصی یکساله کل قرآن کریم و حضور شبانه‌روزی ۴۰ قرآن آموز (تلاوت روزانه ۷ جزء از قرآن کریم توسط هر حافظ) از اقصی نقاط کشور در این حسینیه سبب تلاوت حدود سه هزار ختم قرآن کریم شده است.

در این زمینه مدیر موسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) که خود متولد این روستا است و این موسسه قرآنی را سال ۷۵ به اتفاق تعدادی دیگر از روحانیون این روستا و دهستان خیر راه‌اندازی کرده‌اند، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: ۱۴ سال است فعالیت‌های قرآنی در روستای محمدآباد استهبان با راه‌اندازی نخستین مدرسه‌شبانه‌روزی قرآن به اوج خود رسیده است.

در این روستا سالانه ۴۰ حافظ قرآن تربیت می شود

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی معتقد است: حفظ قرآن و وجود حافظان قرآن در این روستا تاثیر بسیار مثبت در منطقه به‌دنبال داشته و از مهم‌ترین آن می‌توان به کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد.

وی می‌گوید: در حال حاضر به طور متوسط ۴۰ جوان از نقاط مختلف کشور به صورت شبانه‌روزی در روستای محمدآباد مشغول حفظ کل قرآن بوده و در مدت یکسال به حفظ کل قرآن نائل می‌شوند.

شاهسونی می‌افزاید: حفاظ قرآن کریم این مؤسسه پس از پایان دوره حفظ با حضور در کلاس‌های «ارتقاء علمی حافظان» و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث و قبولی و کسب امتیاز لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدرک کارشناسی علوم و قرآن حدیث دریافت می‌کنند.

مدیرموسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) بیان می‌کند: در حال حاضر ۵۶ حافظ کل قرآن در روستای محمدآباد زندگی می‌کنند که امسال نیز با برگزاری جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم، موسسه قرآنی و فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به ۵۸ نفر افزایش می‌یابد.

وی می‌افزاید: توجه به مناطق محروم و توسعه قرآن در دور افتاده‌ترین نقاط کشور جزء برنامه‌های محوری موسسه قرآنی و فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت‌زهرا(س) قرار گرفته و این روز به روز افزایش می‌یابد.

شاهسونی می‌گوید: از سال ۷۵ تاکنون ۱۴۶ شعبه موسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) که یکی از موسسه‌های فعال و دارای تجربه در حفظ تخصصی قرآن کریم است در ۱۲ استان کشور راه‌اندازی شده است.

در این روستا سالانه ۴۰ حافظ قرآن تربیت می شود

از فعالیت‌های شاخص این موسسه بزرگ قرآنی می‌توان به تاسیس شعبه‌های قرآنی موسسه در مناطق دور افتاده استان سیستان و بلوچستان و همچنین استان کرمان اشاره کرد.

علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های قرآنی این موسسه می‌توانند به آدرس اینترنتی  http://beytolahzan.ir/ مراجعه کنند.


ویدیو مرتبط :
تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نیازمند فداكاری است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تربیت کودکان 3 تا 14 سال



 

 

تربیت کودک

 

آيا براي تربيت کودکان اصول يکساني وجود دارد که والدين با رعايت آن اصول بتوانند به نحو مطلوبي عمل کنند؟هر چند که شايد نتوان اصول کاملا روشني را براي تربيت بيان کرد، ولي مي توان به چند اصل کلي اشاره کرد که فرايند تربيت را آسانتر مي کند. در زير به برخي ار مهارتها و اصول مهم اشاره مي شود:

 

با ثبات عمل کنيد


ثبات داشتن در رابطه با کودک يکي از اصول مهم فرزندداري است معهذا ممکن است در پيروي از آن در موقعيت هاي روزانه با مشکل مواجه شويد. اگر هنگامي که کودک کاري را انجام مي دهد به او لبخند بزنيد لکن در زمان ديگري همان کار يا شبيه آن را انجام دهد به او سخت بگيريد کودک به شدت دچار سردرگمي مي شود. چرا اين عمل در يک زمان خطاي بزرگي بود و در زمان ديگر خنده آور؟ هنگامي که اجازه مي دهيد حالات خلقي شما عکس العمل هايتان را نسبت به کودک تحت تاثير قرار دهد، قرار گرفتن در اين بي ثباتي آسان مي شود. پس مواظب باشيد کودک خود را به علت رفتار مثبت که انجام داده تشويق نماييد و به علت رفتار منفي تنبيه نماييد نه اينکه ملاک تشويق يا تنبيه شما حالات خلقي شما باشد. روزي شاد و پر حوصله و روز ديگر به دلايل گوناگون خسته و بي حوصله.

 

هماهنگ باشيد

 

بعنوان پدر و مادر لازم است اصول يکساني داشته باشيم حداقل در جلوي کودکان وانمود کنيم که در تربيت آنان هماهنگيم. اگر رفتاري را پدر تائييد مي کند و مادر رد، باعث تعارض کودک مي شود پس بهتر است به عنوان والدين قبلا با يکديگر هماهنگ باشيم و حداقل در جلوي کودکان عدم هماهنگيمان را بروز ندهيم.

در مورد فرزند خود مودب باشيد. صحبت مودبانه درهنگام خشم و ناراحتي، معلم خوبي براي کودک و نوجوان است که حتي در هنگام خشم به طور صحيحي رفتار کنند.زماني خاص براي توجه بدون قيد و شرط به بچه ها اختصاص مي دهيد

منظور از توجه بدون قيد و شرط، يعني بدون توجه به رفتار کودک زمان خاصي را با وي صحبت مي کنيم، درد دل مي کنيم، درد دل او را گوش ميدهيم و يا بازي مي کنيم، بستگي به سن فرزندان دارد. وي بايد احساس کند زماني خاص را به وي اختصاص داده ايم. مي توانيم هر روز چند دقيقه و در آخر هفته يک ساعت اين کار را انجام دهيم.

 

رابطه اي سالم با کودکتان برقرار کنيد

 

براي ايجاد رابطه اي سالم از شيوه گوش دادن فعال استفاده کنيد. وقتي فرزندتان چيزي مي گويد به خوبي به سخنانش گوش دهيد، حتي اگر با کودک موافق نيستيد، اجازه دهيد صحبتهايش تمام شود، تماس چشمي مناسب و انجام ندادن کاري ديگر در هنگام صحبت با کودک، به وي مي فهماند که براي حرف زدن وي ارزش قائليد و عقايد او براي شما مهم است. لحن صحبت شما در هنگام امر کردن به وي بايد مودبانه باشد و حتي الامکان دستوري نباشد. به همان اندازه که نسبت به بهترين دوست خود مودب هستيد در مورد فرزند خود مودب باشيد. صحبت مودبانه به کودک ياد مي دهد که حتي در هنگام خشم به طور صحيحي رفتار کنند. اگر خيلي هم از دست فرزند خود ناراحتيد بگوييد تو فلان کار را انجام دادي و من به اين علت عصبانيم ولي توهين نکنيد. وعظ کردن و بحث اخلاقي را در حداقل خود بکار بريد، زيرا آنها در بازنگهداشتن ارتباط، مفيد نمي باشد.

 

تربیت کودک

 

الگوي مناسبي باشيد

 

هر چه امر مي کنيد، بهتر است در ابتدا خودتان آن کار را انجام دهيد و از هر چه فرزندتان را باز مي داريد خودتان هم انجام ندهيد. بچه ها بيشتر از آنکه از کلام ما آموزش ببينند، از رفتار ما آموزش مي بينند. پس ابتدا از خود شروع کنيم.

 

آزادي و محدوديت زياد ايجاد نکنيد

 

کودک نبايد زياد آزاد باشد و نه زياد محدود. محدوديتهايي که ايجاد مي شود بايد پايدار و منطقي باشد. اگر مي گوييد شب بايد در منزل خودتان بخوابد و منزل کس ديگري نباشد، دليل آن را توضيح دهيد و در برابر اصرار کودک و ديگران کوتاه نياييد. اگر محدوديتها منطقي باشد، چانه بردار نيست و براي آينده کودک بهتر است.

 

درموقع مناسب به کودک دستور دهيد


اگر دستوري که به کودک مي دهيد درحد توانايي اش نيست يا اينکه فعلا سرگرم کار ديگري است و دستورش را اجرا نمي کند، به هيچ وجه به وي دستور ندهيد زيرا اين کار وي را نافرمان بار مي آورد.

 

لازم نيست همه خواسته هاي کودک برآورده شود

 

در اين مورد منطقي عمل کنيد و بلافاصله بعد از اين که کودک چيزي خواست برايش تهيه نکنيد. ضمن اينکه بايد زياد او را ناکام نگذاريد ولي عمل کردن به همه خواسته هاي او باعث مي شود در آينده از کنترل شما خارج شود.

مواظب باشيد کودک خود را به علت رفتار مثبت که انجام داده تشويق نماييد و به علت رفتار منفي تنبيه نماييد نه اينکه ملاک تشويق يا تنبيه شما حالات خلقي شما باشد. متناسب سن کودک به او کار و مسئوليت محول کنيد

لازم نيست همه کارهاي فرزندتان را شما انجام دهيد و کودک در منزل فقط مصرف کننده باشد. همچنانکه کودک رشد مي کند مي تواند بسياري از کارهاي خود و خانه را انجام دهد. چنين استقلالي را به کودک بدهيد. در غير اين صورت کاملا متکي به ديگران تربيت مي شود.

 

در مورد موفقيتها و شکستهاي کودکان منطقي عمل کنيد

 

برخورد منطقي با شکستها و موفقيتها باعث مي شود انگيزه براي کارهاي بعدي در کودک از بين نرود. بزرگ کردن موفقيت و زياد منفي جلوه دادن شکست هيچ کدام صحيح نيست. اگر فرزندتان در يک مسابقه ورزشي مدال مي آورد، آن را زياده از حد بزرگ و با اهميت جلوه ندهيد، زيرا اگر دوباره نتوانست مدال بياورد شديدا احساس بي ارزشي مي کند و اگر هم شکست خورد آن را زياد مهم تلقي نکنيد تا بتواند باز تلاش خود را از سر گيرد. در اين مورد، شکست و موفقيت در تحصيل حائز اهميت ويژه اي است.

 

 

تربیت کودک