سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

دور دست‌ترین ستاره‌های عالم رصد شده‌اند؟


گروهی از اخترشناسان بین‌المللی در رصد‌خانه کک در هاوایی موفق به رصد کهکشانی متعلق به ۱۳ میلیارد سال پیش شده‌اند، مشاهده‌ای که دیدگاهی جدید درباره بازیونیزه شدن گاز هیدروژن، رویدادی کیهانی که تولد جهان به واسطه آن آغاز شد،‌ در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

وبسایت ساعت24: گروهی از اخترشناسان بین‌المللی در رصد‌خانه کک در هاوایی موفق به رصد کهکشانی متعلق به ۱۳ میلیارد سال پیش شده‌اند، مشاهده‌ای که دیدگاهی جدید درباره بازیونیزه شدن گاز هیدروژن، رویدادی کیهانی که تولد جهان به واسطه آن آغاز شد،‌ در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

براساس گزارش رصد‌خانه كك،‌این گروه از اخترشناسان موفق به ثبت تصویر كم‌فروغ‌ترین كهكشانی شده‌اند كه تاكنون مشاهده شده‌است. این كهكشان در میان جهان سالخورده، یك نوزاد به شمار می‌رود.با استفاده از داده‌های ثبت شده در رصد‌های پیشین، و پدیده‌ای نوری به نام بزرگنمایی گرانشی كه به واسطه آن نیروی گرانش عظیم اجرام میان مشاهده‌گر و مشاهده‌شونده باعث بزرگنمایی مشاهده شونده می‌شود، دانشمندان موفق به رصد این كهكشان دورافتاده شدند.

این كهكشان در پس كهكشان دیگری پنهان شده‌بود. متخصصان ادعا دارند بدون پدیده بزرگنمایی گرانشی، رصد این كهكشان هرگز امكان پذیر نبوده‌است. كهكشان كشف شده نسبتا جوان است و درحدود 13 میلیارد سال پیش تشكیل شده‌است. دانشمندان براین باورند جرم ستاره‌ای این كهكشان بسیار پایین و درحدود یك درصد جرم ستاره‌ای كهكشان راه شیری است.

دور دست‌ترین ستاره‌های عالم رصد شده‌اند؟

دانشمندان می‌گویند این كهكشان در دوران پایانی بازیونیزاسیون جهان هستی حضور دارد، دورانی كه گاز هیدروژن ناشی از انفجار بزرگ، از حالت خنثی به حالت یونیزه تغییر حالت داد. این فرایند زمانی آغاز شد كه ستاره‌ها آغاز به درخشیدن كردند.

به گفته اخترشناسان رصد‌خانه كك این كهكشان بسیار كوچك در فاصله‌ای بسیار دور است و می‌تواند بخشی از پاسخ یكی از بنیادی‌ترین پرسش‌های نجومی را آشكار سازد: چه چیز باعث شد تا در آغاز جهان هستی و در حدود 13 میلیارد سال پیش گاز هیدروژن از حالت خنثی به حالت یونیزه تغییر وضعیت دهد؟


ویدیو مرتبط :
رصد بلعیده شدن یک ستاره توسط سیاهچاله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین بازیکن اروپا مصدوم شد/ ستاره بارسا 2 هفته دور از میادین





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بهترین بازیکن اروپا مصدوم شد/ ستاره بارسا 2 هفته دور از میادین

خبرگزاری فارس: هافبک تیم فوتبال بارسلونا به دلیل مصدومیت دو هفته دور از میادین خواهد بود.

آندرس اینیستا ستاره خط هافبک بارسا به دلیل مصدومیت 2 هفته دور از میدان خواهد بود و نمی‌تواند کاتالان‌ها را در دو دیدار آینده لالیگا مقابل ختافه و گرانادا همراهی کند و در بازی لیگ قهرمانان اروپا هم مقابل اسپارتاک مسکو غایب خواهد بود.  

بازی‌ساز تیم ملی اسپانیا و بهترین بازیکن اروپا در دیدار ماتادورها مقابل گرجستان در پیکارهای مقدماتی جام جهانی، سه‌شنبه شب گذشته به مدت 90 دقیقه در میدان حضور داشت.

در بیانیه‌ای که باشگاه بارسا منتشر کرده، اعلام شده است که اینیستا دچار کشیدگی عضله در پاری راست خود شده و نیاز به استراحت 10 تا 15 روزه دارد./فارس