سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

دسته گلی که چینی‌ها در ایران به آب دادند!


آتش سوزی در برخی چاههای آب شهرستان کوهدشت و همچنین سربرآوردن مشعلهای گاز در کوههای رومشکان موضوعی است که طی دو سال گذشته افکار عمومی منطقه را درگیر خود کرده است که با انجام مطالعات زمین شناسی اسرار این پدیده ها برملا شد.

خبرگزاری مهر: آتش سوزی در برخی چاههای آب شهرستان کوهدشت و همچنین سربرآوردن مشعلهای گاز در کوههای رومشکان موضوعی است که طی دو سال گذشته افکار عمومی منطقه را درگیر خود کرده است که با انجام مطالعات زمین شناسی اسرار این پدیده ها برملا شد.

 روایت این گزارش حکایت دو ماجرای مجزاست که البته چندان بی ربط به هم نیستند. موضوع نشت گاز و آتش سوزی در کوههای رومشگان از یک سو و چاههای آبی که آتش می داد از سوی دیگر طی سالهای اخیر افکار عمومی مردم لرستان را درگیر خود کرده است.


روشن شدن مشعلهای گاز در کوههای "براَفتاو" رومشکان شهرستان کوهدشت به فروردین ماه سال 90 بر می گردد تا طی دو سال و نیم گذشته این کوهها شاهد رقص شعله های گاز باشند، مشعلهایی که به جاذبه ای در نوع خود جالب تبدیل شده بود.

کوههایی که دو سال میزبان شعله های گاز بودند

گازی که در کوههای رومشکان می سوزد گاز طبیعی بوده و از همان ابتدا متخصصان و کارشناسان امر علت نشت گاز را بی ارتباط به حفاریهای انجام شده در منطقه نمی دانستند تا انگشت تقصیر به سمت چاههای نفت "باباحبیب" گرفته شود.


میدان نفتی باباحبیب کوهدشت در سال ۱۳۸۶کشف شده و کارفرمای عملیات اکتشاف نفت در این منطقه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پیمانکار آن شرکت چینی "سی.ان.پی.سی" بوده است.

نتیجه حفر نخستین چاه توسط شرکت سی.ان.پی.سی در منطقه‌ کوهدشت، کشف میدان جدید نفتی باباحبیب بود که مطابق اعلام نظر مسئولان در این حفاری وجود نفت بسیار مرغوب که هیچ‌گونه گازهای سمی و خورنده همچون هیدروژن سولفوره ندارد و دارای درجه سبکی ۴۲ ای.پی.آی است قطعی شد.

وقتی پای چینی ها در میان است

تابستان ۱۳۸۹ خبرها حکایت از انعقاد قرارداد شرکت پیمان‌کار سی.ان.پی.سی با شرکت ملی حفاری ایران داشت تا کار حفاریها در میدان نفتی بابا حبیب انجام شود، موضوعی که منجر به حفر سه حلقه چاه در منطقه با نام‌های باباحبیب ۲،۱ و ۳ شد.

و اما در سال 90 خروج گاز از کوههای رومشکان و در نزدیکی چاههای حفاری شده نگاهها را به سمت چینی ها برگرداند، موضوعی که تایید یا رد آن هیچ گاه از سوی مسئولان در شرکت ملی نفت مورد اشاره قرار نگرفت.

آتش سوزی که سر از چاههای آب درآورد

از آتش سوزی کوههای رومشکان یک سالی نگذشته بود که شعله های آتش سر از چاههای کشاورزی مردم درآورد به طوریکه از برخی چاهها به همراه آب مواد نفتی خارج می شد تا وجود میدان نفتی در منطقه بیشتر سر زبانها بیفتد.


گزارشها از مناطق مختلف کوهدشت از جمله چاه آب روستای "چم کبود" و "سه آسیابه" حکایت از خروج زبانه های آتش به همراه بوی آزاردهنده ای شبیه گوگرد از چاههای آب منطقه می داد تا پیگیری در این زمینه در دستور کار متولیان قرار گیرد.

و اما آخرین بررسیهای در زمینه خروج گاز از کوههای رومشکان و آتش سوزی چاههای آب نشان از دخیل بودن عوامل مختلف در این دو رخداد است.


دلیل آتش سوزی اراضی کشاورزی فرونشست زمین بوده است

ظهیر حیدری معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان در این رابطه می گوید: موضوع خروج مواد نفتی، گاز و آتش در برخی مناطق کوهدشت به طور ویژه برای مطالعه در دستور کار کارشناسان این سازمان قرار گرفت.

وی از انجام مطالعاتی در روستای "سه آسیابه" و کوههای رومشکان خبر می دهد و عنوان می کند: در این راستا مطالعه پنج چاه آب مشکل دار در منطقه کوهدشت در دستور کار قرار گرفت و در این راستا تیم های کارشناسی به محل اعزام و مطالعات لازم در این زمینه انجام شد.

حیدری ادامه می دهد: نتایج این گزارش به صورت جامع در اختیار مسئولان و تصمیم گیران قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد جزئیات مطالعات و گزارش ارائه شده می گوید: علت اصلی آتش سوزی در زمین های کشاورزی و چاههای آب روستاهای کوهدشت فرونشست سطح آبهای زیرزمینی به دلیل برداشت های بی رویه بوده است.

منابع نفتی موجود در منطقه اقتصادی نیست

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان معتقد است که مهم ترین دلیل آتش سوزی اراضی کشاورزی در منطقه فرونشست زمین و آزاد شدن گازهایی است که موجب آتش سوزی در منطقه شده است.

حیدری در مورد وجود میدان نفتی در منطقه نیز می گوید: مطالعاتی که ما انجام دادیم حاکی از آن نیست که ما در منطقه منابع نفتی اقتصادی داشته باشیم ولی مواد نفتی در منطقه وجود دارد که فرار و مهاجرت آنها موجب آتش سوزی شده است و ما این موضوع را تایید می کنیم.


وی در مورد نشت گاز و اتش سوزی در کوههای رومشکان نیز گفت: در این منطقه نیز به دلیل اینکه در مجاورت مخازن نفتی قرار دارد مهاجرت مواد نفتی و بالا آمدن آنها به سطح زمین خود را به صورت آتش سوزی در کوهها نشان می دهد.

انجام نشدن مطالعات پایه زمین شناسی توسط شرکت چینی

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان تصریح کرد: البته این مخازن برای بحث استخراج اقتصادی نیست.

حیدری در مورد تاثیر حفاری چاههای نفت باباحبیب توسط شرکت چینی بر نشت مواد نفتی و گاز نیز می گوید: ما این موضوع را تایید می کنیم. به دلیل اینکه در انجام حفاری چاههای نفت در منطقه مطالعات پایه زمین شناسی انجام نشده این چاهها در محل مناسبی حفر نشده و همین امر موجب حفاری چاهها در محلهایی شده که منجر به خروج گاز و مهاجرت آن به صخره های اطراف شده است.

وی یادآور می شود که گزارش همه موارد یاد شده آماده و در اختیار استانداری و دیگر دستگاههای ذی ربط قرار گرفته است تا به فراخور شرایط موارد لازم پیگیری شود.


ویدیو مرتبط :
دسته گلی دیپلماستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دسته گلی که سگ اوباما در جشن کریسمس به آب داد +تصاویر



اخبا گوناگون - دسته گلی که سگ اوباما در جشن کریسمس به آب داد +تصاویر


به گزارش پرداد به نقل از واشنگتن پست: به مناسبت نزدیک شدن ایام کریسمس به رسم همه ساله جشن کودکانه ای در کاخ سفید ترتیب داده شد و بچه های سربازان ارتشی خارج از مرزهای امریکا به کاخ سفید دعوت شدند. این جشن مخصوص خانواده های سربازان ارتشی مامور در خارج از امریکاست و در این جشن نمادین کودکان به خانواده اوباما در تزئین کاخ سفید در ایام کریسمس کمک میکنند. در جشن امسال سگ پشمالو خانواده اوباما با حمله به یک دختر بچه باعث بوجود آمدن یک سوژه خبری شد.

  اخبار ,اخبار گوناگون,تصاویر  خانواده اوبامادر  جشن کریسمس

این سگ بازیگوش در حالیکه میشل اوباما از این بچه ها دیدن میکرد و آنها در حال تزئین کاخ بودند با شیطنت به یک دختر بچه 4 ساله نزدیک شد و با ترساندن او باعث شد این کودک روی زمین بیوفتد. میشل اوباما از دیدن این صحنه شوکه شد و سریعا به دلجویی از دختربچه پرداخت و او را در آغوش گرفت. خوشبختانه این دختر کوچک دچار صدمه نشد و تنها کمی از اتفاق پیش آمده ترسیده بود. به این ترتیب در جشن سالانه خانواده اوباما سگ این خانواده باعث شد یک سوژه خبری جالب بوجود آید.

اخبار ,اخبار گوناگون,تصاویر  خانواده اوبامادر  جشن کریسمس


اخبار ,اخبار گوناگون,تصاویر  خانواده اوبامادر  جشن کریسمس

اخبار ,اخبار گوناگون,تصاویر  خانواده اوبامادر  جشن کریسمس

اخبار گوناگون - پرداد