سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

بیوگرافی ماهایا پطروسیان + تصاویر ماهایا پطروسیان



عکس ماهایا پطروسیانماهایا پطروسیان  زادهٔ ۱۳ دی ۱۳۴۸ در تهران می باشد

 

ماهایا پطروسیان (زادهٔ ۱۳ دی ۱۳۴۸ در تهران) هنرپیشه سینما و تئاتر اهل ایران است.ماهایا پطروسیان از دانشکدهٔ هنرهای زیبا در رشتهٔ تئاتر فارغ‌التحصیل شد. با بازی در فیلم عشق و مرگ به کارگردانی محمدرضا اعلامی پا به عرصهٔ سینما گذاشت.

ماهایا پطروسیان
زمینه فعالیت : سینما و تلویزیون
تولد : ۱۳ دی ۱۳۴۸
۳ ژانویهٔ : ۱۹۷۰ ‏(۴۵ سال)
تهران : ایران
ملیت : ایرانی
پیشه :  هنرپیشه

   

زندگی‌نامه ماهایا پطروسیان
ماهایا پطروسیان (زادهٔ ۱۳ دی ۱۳۴۸ در تهران) هنرپیشه سینما و تئاتر اهل ایران است.

 ماهایا پطروسیان از دانشکدهٔ هنرهای زیبا در رشتهٔ تئاتر فارغ‌التحصیل شد. با بازی در فیلم عشق و مرگ به کارگردانی محمدرضا اعلامی پا به عرصهٔ سینما گذاشت و با بازیگری در فیلم‌های پردهٔ آخر، دیگه چه خبر، نابخشوده، و کمکم کن، در سینمای امروز ایران مشهور شد.

ماهایا پطروسیان  در پی ازدواج با مردی مسلمان، تغییر دین داد و مسلمان شد؛ ولی به گفتهٔ خودش همچنان به هر دو دین اسلام و مسیحیت عشق می‌ورزد. 

 

قسمتی از گفتگو با ماهایا پطروسیان
ماهایا پطروسیان را همه می‌شناسند. بازیگری كه نخستین بازیگر زن نقش‌های كمدی شناخته می‌شود و با آمدنش تعریف جدید از بازی كمدی را ارائه داد. گرچه این روزها كمتر روی پرده نقره‌ای دیده می‌شود اما نمی‌توان این موضوع را انكار كرد كه او شناخته‌ شده‌ترین بازیگر زن ایرانی است كه در ژانر كمدی بازی می‌كند. با توجه به این موضوع كه این روزها تعداد فیلم‌های كمدی رو به افزایش است و استقبال خوبی نیز از آن‌ها شده است، بسیاری از علاقه‌مندان به بازیگری تمایل دارند نقش‌های طنز بازی كنند. ماهایا پطروسیان به این گروه توصیه می‌كند‌، سخت تلاش كنند و سعی كنند تا انتخاب خوبی داشته باشند و تن به بازی در هر فیلم كمدی را ندهند كه تاریخچه یك بازیگر از تعداد فیلم‌هایی كه بازی كرده، مهم‌تر است.

 

داستان بازیگرشدن ماهایا پطروسیان
من به همه علاقه‌مندان توصیه می‌كنم كه به دانشگاه بروند و رشته هنر بخوانند. اگر هم به كارشان مطمئن نیستند حتما به یكی از كلاس‌های بازیگری بروند. كلاس‌های بازیگری راه ورود به سینما نیست بلكه محك زدن استعداد، پشتكار و اراده خودتان است. اگر از این كلاس‌ها سربلند بیرون آمدید، مطمئن باشید كه به هدف‌تان می‌رسید. این موضوع در مورد من نیز صادق بود. من از نوجوانی عاشق بازیگری بودم. هیچ كدام از خانواده‌ام اهل هنر نبودند؛ پدرم، مهندس راه و ساختمان و مادرم متخصص بهداشت كودكان است، دوران ابتدایی را در مدرسه فرانسوی زبان ژاندارك گذراندم و سال 66 دیپلم تجربی گرفتم اما اصلا دوست نداشتم پزشكی بخوانم و عاشق بازیگری بودم. در اصل روحیه شاد و پرجنب و جوش من با پزشكی میانه خوبی نداشت، به همین دلیل تصمیم گرفتم تا هنرپیشه شوم. برای شروع كار در كلاس‌های كنكور شركت كردم و به كلاس‌های «شهره لرستانی» در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران رفتم و با نمرات بالا هم قبول شدم. نخستین تجربه بازی برای من در همین كلاس‌های تئاتر آغاز شد. بعد از قبولی در رشته نمایش در دانشكده هنرهای زیبا، تنها شانسی كه در این بین آوردم این بود كه به اتفاق بچه‌های دانشكده در یك تئاتر خوب یعنی خواستگاری چخوف بازی كردم و این تئاتر توانست در تالار مولوی اجرا بگیرد و در همان اجرا بود كه دستیار آقای اعلامی من را برای بازی فیلم «عشق و مرگ» انتخاب كرد.

عکس ماهایا پطروسیان

ماهایا پطروسیان هنرپیشه سینما و تئاتر  است

 
دانستنی‌های یك بازیگر از نظر ماهایا پطروسیان
دانش و مطالعه برای یك بازیگر از هر فعالیت دیگری واجب‌تر است.یك بازیگر باید نسبت به اتفاقات پیرامون خود آگاه باشد و مطالعات كافی در زمینه هنر داشته باشد. فیلم زیاد ببینید و فیلمنامه هم زیاد بخواند، اما هیچ چیز مانند كتاب خواندن به ذهن یك بازیگر كمك نمی‌كند. ایده‌‌ها و شخصیت‌هایی كه در داستان‌ها وجود دارند موجب می‌شود تا بازیگر به جنبه‌های شخصیتی مختلف افراد رسوخ پیدا كند. بهتر است دیگر محافل و مجالسی كه بازیگران تمام وقت خود را وقف حضور و دیده شدن در آن می‌كنند، هدر ندهید. استعداد شما سرمایه شماست.

   

ماهایا پطروسیان چه فیلم هایی را برای بازی انتخاب می کند؟

من از ابتدای ورودم به سینما در فیلم‌هایی كه با مخاطب عام سروكار دارند، برای قشر وسیعی از تماشاگران ساخته می‌شوند و در این سال‌ها نام سینمای بدنه را روی آن گذاشته‌اند كار كرده‌ام. در همان سال‌های اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 كه سال‌های ابتدایی ورودم به سینما بودند در فیلم‌های موفق و پرتماشاگری مانند «دیگه چه خبر» و «كمكم كن» بازی كردم و در سال‌های بعد هم در فیلم‌های «دختری به نام تندر» و «عروس خوش‌قدم» كه متعلق به سینمای بدنه هستند بازی داشتم.

درواقع در انتخاب‌هایم همیشه حضور در این نوع فیلم‌ها را هم مدنظر داشته‌ام چون دوست دارم در آثاری بازی كنم كه با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار می‌كنند و این مسئله برایم بسیار مهم است، البته اگر با پیشنهاد خوبی از طرف كارگردانی شاخص روبه‌رو شوم و فیلمنامه را دوست داشته باشم درنهایت به بُعد هنری كار اهمیت می‌دهم و فرصت چنین همكاری‌هایی را به این خاطر كه شاید مخاطب نداشته باشند یا مخاطب‌شان بسیار خاص باشد را از دست نخواهم داد.

خانم پطروسیان دوست دار د با كدام كارگردان‌ها همكاری داشته باشد؟
حتما كارگردان‌هایی هستند كه دوست دارم با آنها همكاری داشته باشم، به‌هرحال فیلمسازان موفقی وجود دارند كه همكاری با آنها و حضور در آثار درخشان‌شان خواسته هر بازیگری است ولی در این بین خود نقش هم اهمیت زیادی دارد و طبعا دوست دارم نقشی كه بازی می‌كنم تاثیرگذار باشد. از آن دست بازیگرانی نیستم كه بگویم حاضرم از جلوی دوربین فلان كارگردان رد شوم (می‌خندد) چون به این شكل نه من چیزی خواهم آموخت و در آن فیلم اثری خواهم داشت و نه آن فیلم در كارنامه‌ام تاثیری خواهد داشت پس همكاری با كارگردان بزرگ به شرطی خوب است كه نقش هم جذاب و اثرگذار باشد.

عکس ماهایا پطروسیان  ماهایا پطروسیان نخستین بازیگر زن نقش‌های كمدی شناخته می‌شود

 

 خاطره‌انگیزترین نقش ماهایا پطروسیان
ماهایا پطروسیان می گوید: همیشه سعی‌ام بر این بوده که نقش‌های متفاوت را تجربه كنم. تازگی نقش برای بازیگر هم جالب و جذاب است مثلا بازی در فیلم «تاكسی نارنجی» برایم جالب بود. در آن فیلم نقش پیرزنی 80 ساله را داشتم با گریم سنگین آن هم در فیلمی كه فضای كمدی و فانتزی داشت. این نوع كارها كه برایم تازگی داشته باشند طبعا تجربه‌های جدید هم محسوب می‌شوند و برای ادامه روند بازیگری‌ام به من كمك خواهند كرد. بازی در نقش‌های متفاوت هم خاطره‌انگیز هستند، هم لذت‌بخش.

در كنار اینها به بخش موثر بودن نقش و اینكه حتما نقش در ذهن مخاطب بماند هم همواره فكر می‌كنم مثلا در فیلم آقای كاهانی من تنها در یك سكانس حضور داشتم اما این نقش در ذهن تماشاگران فیلم می‌ماند چون كاراكتر ویژگی‌های خاصی دارد. یا مثلا نقشی كه در فیلم «ملاقات با طوطی» داشتم یك نقش مكمل محسوب می‌شود اما نقشی بسیار متفاوت است با ویژگی‌های خاص در گفتار، ظاهر و رفتار، درنتیجه تمام این نقش‌ها برایم خاطره‌انگیزند و هر كدام هم سختی‌های خاص خودشان را داشته‌اند.

دلیل دوری ماهایا پطروسیان از سینما در این سال ها
طبعا بازیگرانی كه در آن دوره وارد این حرفه شدند راه سختی را طی كردند و دشواری بسیاری را به جان خریدند تا راه را برای بازیگران دهه‌های بعد هموار كنند و نگاه جامعه را به این حرفه تغییر دهند. با این وجود راه بازیگر شدن و ورود به این حرفه به شكل اصولی‌اش چه برای مردان و چه برای زنان همچنان سخت و دشوار است. البته در دهه 80 تغییراتی به وجود آمد كه باعث شد برخی صرفا به جهت داشتن چهره خوب وارد سینما شوند اما كماكان شما می‌بینید بازیگرانی كه توانایی بالاتری دارند بیشتر به چشم می‌آیند؛ بازیگرانی كه قادر هستند از پس نقش‌های سخت و پیچیده بربیایند و از ریسك كردن هراسی ندارند. من فكر می‌كنم مردم می‌دانند بازیگری كار سختی است و بازیگران حتما باید در نقش‌های مختلف حضور داشته باشند و در هر زمینه‌ای توانایی‌شان محك بخورد.

 

  آثار سینمایی ماهایا پطروسیان  

    مجرد ۴۰ ساله    ۱۳۹۳ شاهین باباپور
    اسب حیوان نجیبی است  ۱۳۸۹ عبدالرضا کاهانی
    ازدواج در وقت اضافه   ۱۳۸۸ سعید سهیلی
    تاکسی نارنجی   ۱۳۸۷ ابراهیم وحیدزاده 
    خواب لیلا  ۱۳۸۶ مهرداد میرفلاح
    شبی در تهران  ۱۳۸۶ بهرام کاظمی
زن بدلی  ۱۳۸۴ مهرداد میرفلاح
    پیشنهاد ۵۰ میلیونی  ۱۳۸۴ مهدی صباغ‌زاده
    انتخاب  ۱۳۸۳ تورج منصوری
    هشت پا  ۱۳۸۳ علیرضا داوودنژاد
    ملاقات با طوطی  ۱۳۸۲ علیرضا داوودنژاد
    عروس خوش قدم  ۱۳۸۱ کاظم راست گفتار
    دختری بنام تندر ۱۳۷۹ حمیدرضا آشتیانی‌پور
    هفت پرده   ۱۳۷۹ فرزاد موتمن
    کمکم کن  ۱۳۷۷ رسول ملاقلی پور
    قاصدک ۱۳۷۵ قاسم جعفری
    نابخشوده  ۱۳۷۵ ایرج قادری
    حسرت دیدار ۱۳۷۳ احمد زینال زاده
    راز گل شب بو  ۱۳۷۲ سعید خورشیدیان
    هنرپیشه ۱۳۷۱ محسن مخملباف
    دیگه چه خبر!؟  ۱۳۷۰ تهمینه میلانی
    ناصرالدین شاه آکتور سینما  ۱۳۷۰ محسن مخملباف
    پرده آخر  ۱۳۶۹ واروژ کریم‌مسیحی
    عشق و مرگ    محمدرضا اعلامی

 

سریال های تلویزیونی ماهایا پطروسیان

      شیخ مفید
    گلمنگلی
    باچراغهای خاموش
    ۳ کیلومتر جلوتر
    سیاه و سفید

 

 نمایش های ماهایا پطروسیان 

    دختر گل فروش
    معرکه در معرکه
    عشق آباد

 

 تصاویر ماهایا پطروسیان  

 عکس ماهایا پطروسیان

جدیدترین تصاویر ماهایا پطروسیان

    عکس ماهایا پطروسیان

 عکس های ماهایا پطروسیان

    عکس ماهایا پطروسیان

 بیوگرافی ماهایا پطروسیان

     عکس ماهایا پطروسیان

 تصاویر جدید ماهایا پطروسیان

     عکس ماهایا پطروسیان

بیوگرافی ماهایا پطروسیان و عکس های ماهایا پطروسیان

 عکس ماهایا پطروسیان

زندگینامه ماهایا پطروسیان

  عکس ماهایا پطروسیان

 زیباترین تصاویر ماهایا پطروسیان

  عکس ماهایا پطروسیان

عکس های جدید از ماهایا پطروسیان

   عکس ماهایا پطروسیان

ماهایا پطروسیان

    عکس ماهایا پطروسیان

عکسهای ماهایا پطروسیان

     عکس ماهایا پطروسیان

 

گردآوری:بخش سرگرمی صبح بخیر


منابع:

مجله ایده آل

ویکی پدیا

 


ویدیو مرتبط :
ماهایا پطروسیان و عسل بدیعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماهایا پطروسیان: بیکاری بهتر از ایفای نقش در یک کار متوسط است



ماهایا پطروسیان , سینمای ایران  , هنرمند

در رکود موجود در تولیدات سینمایی بسیاری از بازیگران توانمند سینمای ایران هم مدتهاست که بیکارند؛ یا پیشنهاد نیست یا اگر هم پیشنهاد باشد آن قدر باکیفیت نیست که یک بازیگر باتجربه را وسوسه کند برای ایفای نقش. ماهایا پطروسیان هنرمندی که در دهه های هفتاد و هشتاد با حضور در آثاری مانند «دیگه چه خبر»، «هنرپیشه»، «پرده آخر»، «دختری به نام تندر» و «هفت پرده» کارنامه ای نسبتا موجه از خود به جای گذاشت این روزها مترصد فرصتی است برای حضور دوباره در سینما اما کیفیت فیلمنامه های پیشنهادی این اجازه را به او نمی دهد. با پطروسیان درباره اوضاع و احوال این روزهایش گپی زده ایم:

مدتهاست که خبری از شما نیست. چه می کنید؟
فعلا که هیچ خبری نیست. نه کار جدید و نه پیشنهاد درخوری.

آخرین فیلم اکران شده تان همان همکاری با عبدالرضا کاهانی بود دیگر؟
بله، «اسب حیوان نجیبی است» آخرین کار اکران شده ام بود و بعد از آن کار دیگری نداشتم. البته سال قبل در فیلمی با عنوان «بانویی از ماه» نقش آفرینی کردم که متاسفانه این کار هم نیمه تمام ماند.

چرا این کار نیمه تمام رها شد؟
من خودم هم نمی دانم. تهیه کنندگان این کار برادران آقاگلیان بودند که متاسفانه موفق نشدند کار را تمام کنند. از آن موقع تا حالا هم هیچ کاری را قبول نکرده ام.
دلیل کم کاری تان کیفیت پایین فیلمنامه های پیشنهادی است یا آن که اصلا فیلمنامه پیشنهاد نمی شود.
کلا امسال به نسبت سالهای قبل وضعیت تولید در سینما مطلوب نیست و به همین دلیل هم تعداد فیلمنامه های پیشنهادی کمتر شده و هم تعداد فیلمنامه های باکیفیت.

یعنی در میان کارهایی که به شما پیشنهاد شده هیچ کاری نبوده که نظرتان را جلب کند؟
متاسفانه نه.

آیا از کارگردانان شناخته شده هم پیشنهاد داشته اید.
فارغ از اینکه کارگردان شناخته شده باشد یا فیلم اولی، کیفیت کارها مورد توجهم قرار نگرفتند.

به غیر از بازیگری در شاخه هنری دیگری فعالیت ندارید؟
نه من کار اصلی ام بازیگری است و کار دیگری ندارم که به آن بپردازم.

چرا کار تئاتر نمی کنید؟
من سابقه کار تئاتری داشته ام و پیش از این هم کار تئاتر کرده ام اما نمایشنامه هایی هم که پیشنهاد می شود باید یک تفاوت با کارهای سابقم داشته باشند که آنها را قبول کنم. وقتی این تفاوت وجود ندارد بهتر آن است که کار نکنم.

یعنی اوضاع تئاتر را هم نامناسب می دانید؟
اوضاع تئاتر از اوضاع سینما بهتر است اما به نسبت سالهای قبل پیشنهادات تئاتری ارائه شده هم آن قدر کنجکاوی برانگیز نبوده اند.

به نظر می آید به کار در تلویزیون هم علاقه ای نداشته باشید.
واقعا برایم فرقی نمی کند که در چه مدیومی کار کنم. مشکل این است که کار خوب پیشنهاد نمی شود. پیشنهاد تلویزیونی هم بوده اما رضایت بخش نبوده. بدم نمی آید که در تلویزیون کار کنم اما باید کار ویژه ای باشد که آن را قبول کنم اگر قرار است در یک کار متوسط ظاهر شوم، آن کار را قبول نکنم بهتر است چون به نظر من بیکاری بهتر از ایفای نقش در یک کار متوسط است..../شبکه ایران