سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

بزرگ‌ ترین شهاب‌ سنگ قرن پیدا شد +عکس


پس از هفته‌ها تلاش، غواصان توانستند تکه‌ای نیم تنی از سنگی آسمانی را که زمستان گذشته بر فراز منطقه چلیابینسک در روسیه منفجر شده بود، در عمق 13 متری دریاچه چبارکول بیابند.

خبرآنلاین: پس از هفته‌ها تلاش، غواصان توانستند تکه‌ای نیم تنی از سنگی آسمانی را که زمستان گذشته بر فراز منطقه چلیابینسک در روسیه منفجر شده بود، در عمق 13 متری دریاچه چبارکول بیابند.

این سنگ آسمانی در روز 15 فوریه / 27 بهمن پارسال در دریاچه چبارکول در مرکز روسیه سقوط و حفره‌ای 6 متری در یخ‌‌های سطح دریاچه ایجاد کرده بود. دانشمندان می‌گویند که این بزرگ‌ترین قطعه یافت‌شده از این شهابسنگ تاکنون است.

در روز جمعه 15 فوریه 2013/ 27 بهمن 1391 یک سنگ فضایی به قطر 17 متر و وزن 10 هزار تن وارد جو زمین شد و پس از سوختن در آسمان مناطق مرکزی روسیه، در ارتفاع حدود 30 کیلومتری زمین با انرژی صدها برابر انفجار اتمی هیروشیما منفجر شد. انرژی این انفجار به قدری بود که پنجره‌ها را شکست، به ساختمان‌ها آسیب رساند و بیش از هزار نفر زخمی برجا گذاشت.

تصاویر زنده تلویزیونی از ساحل دریاچه چبارکول نشان داد که گروهی از غواصان، این سنگ 1.5 متری را ابتدا در یک پوشش مخصوص پیچیده، آن را روی صفحه‌ای فلزی قرار داده و سپس از آب بیرون کشیدند. در جریان بیرون کشیدن شهابسنگ از اعماق دریاچه، این سنگ به سه تکه تقسیم شد. پس از آن که سنگ به ساحل کشیده شد، بر روی یک ترازو قرار داده شد تا وزن آن مشخص شود؛ اما ترازو تحمل وزن آن را نداشت و وقتی به وزن 570 کیلوگرم رسید، شکست!



دکتر کارولین اسمیت، مسئول بخش شهابسنگ‌های موزه تاریخ طبیعی لندن، با بررسی ویژگی‌های شناخته شده‌ای نظیر پوسته همجوشی و رگماگلیپت‌ها که در تصاویر آشکارند، تایید کرده که این سنگ، یک شهابسنگ است.

او در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «پوسته همجوشی وقتی شکل می‌گیرد که شهابسنگ در حال گذر از جو زمین تبدیل به یک گلوله آتش می‌شود. سطح خارجی چنان داغ می‌شود که سنگ را ذوب کرده و یک پوسته تیره شیشه مانند شکل می‌دهد که ما نام پوسته همجوشی به آن می‌دهیم. رگماگلیپت‌ها فرو رفتگی‌هایی هستند شبیه فرو رفتگی اثر انگشت روی گل که بر روی سطح شهابسنگ دیده می‌شوند».

سرگی زاموزدرا، استاد دانشگاه ایالتی چلیابینسک، در مصاحبه با اینترفکس گفت: «آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهند که این واقعا بخشی از شهابسنگ چلیابینسک است. اگر قرار باشد ده تا از بزرگ‌ترین شهابسنگ‌های یافت شده در کل تاریخ را فهرست کنیم، قطعا این سنگ در میان آنها قرار می‌گیرد».

پیش از این چندین عامل سبب اختلال در ماموریت غواصان شده بود. یکی از آنها این بود که سنگ به جای عمق 6 یا 8 متری که پیش از این تصور می‌شد، در عمق 13 متری قرار داشت.

یک شبکه خبری گزارش داد که غواصان پیش از این، بیش از 12 قطعه سنگ مشکوک دیگر را از این دریاچه بیرون کشیده بودند.

ولی بررسی‎های آزمایشگاهی مشخص کرد که تنها چهار یا پنج قطعه از این سنگ‌ها، واقعا متعلق به این شهابسنگ هستند.


ویدیو مرتبط :
پیدا کردن شهاب سنگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیدا کردن سنگ شهاب سنگ توسط کشاورز زنجانی/ آغاز بررسی ها بر روی سنگ یافته شده+عکس



اخبار,اخبار اجتماعی ,شهاب سنگ

شهاب سنگ ادعایی یافته شده در یکی از روستاهای اطراف شهر زنجان برای کشف صحت آن بررسی می شود تا معلوم شود سنگ مورد نظر شهاب سنگ واقعی است یا سنگ معمولی است.

به گزارش دانا دیده شدن یک شی نورانی در آسمان زنجان چند روزی است که باعث  شده نقل و قول های متفاوتی در این باره در شهر شنیده شود.

ابتدا پس از انتشار خبرها در مورد شهاب سنگ در فضای مجازی مسئولین عکس العمل نشان داده و این اتفاق را تکذیب کردند.

رئیس جمعیت هلال‌ احمر شهرستان ابهر گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر برخورد شهاب سنگ در ابهر گزارش نشده است.

اما خبر های موجود در شهر با گفته های مسئولین متفاوت است و به نوعی خبر از شهابی می دهد که در حال عبور از آسمان شهر بوده است.

یکی از مشاهده کنندگان شی نورانی در آسمان شهر زنجان در گفت وگو با مهرزنجان اظهار کرد:حوالی عصر من یک شی نورانی را در آسمان دیدم که نور خیلی زیادی داشت و با اینکه خورشید هنوز غروب نکرده بود روشنایی آن به حدی بود که در آسمان به راحتی دیده می شد و تشعشع آن برایم کاملا محسوس بود.

وی اظهار کرد:این شی نورانی سرعت خیلی زیادی داشت و من احساس می کنم نشانه های آن بعد از بررسی ها معلوم شود.

گفتنی است این شی نورانی در استان‌های زنجان، قزوین، همدان و البرز دیده‌ شده است ، اما هنوز مشخص نیست که این جسم چه بوده و کجا افتاده است.

در عکس زیر سنگ یافته شده توسط یک کشاورز زنجانی را می بینید که ادعا کرده است این سنگ را در حال افتادن از آسمان دیده است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهاب سنگ

 
گفتنی است شهاب سنگ یافته شده در زنجان برای کشف صحت آن بررسی می شود و هنوز صحت آن مورد تایید قرار نگرفته است.

 

اخبار اجتماعی - دانا