سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

بالاتر از سیاهی رنگی نیست



 ضرب المثل, هفت پیکر, ریشه ضرب المثل, بالاتر از سیاهی رنگی نیست

 

عبارت بالا هنگامی به کار برده می شود که آدمی در انجام کار دشواری تهور و جسارت را به حد نهایت رسانیده باشد. البته آن تهور و جسارتی در اینجا منظور نظر است و می تواند مصداق ضرب المثل بالا واقع شود که مبتنی بر اجبار و اضطرار بوده عامل عمل را کارد به استخوان رسیده باشد.

در این گونه موارد اگر عواقب شوم متصوره را متذکر شوند و عامل را از اقدام به آن کار خطیر باز دارند جواب به ناصح مشفق این است که: « بالاتر از سیاهی رنگی نیست.» از سیاهی منظورشکست یا مرگ است که می خواهد بگوید از آن ترس و بیم ندارد.

 

پیداست وقتی که معلوم می شود منظور از سیاهی چیست طبعا ریشه تاریخی مطلب به دست خواهد آمد. ریشه عبارت مثلی بالا از دو جا مایه می گیرد و دو عامل در به وجود آوردن آن موثر بوده است. یکی عامل فیزیکی و دیگری عامل تاریخی که البته در علت تسمیه ضر ب المثل بالا با توجه به قدمت آن عامل تاریخی منظور نظر است نه عامل فیزیکی که کشف علمی آن قدمت چندانی ندارد. با این وصف بی فایده نیست که عامل فیزیکی آن هم دانسته شود.

 

عامل فیزیکی: به طوری که می دانیم نور خورشید از مجموعه الوان مختلفه ترکیب و تشکیل شده است که چون بر جسمی بتابد هر رنگی که از آن جسم تشعشع می کند جسم مزبور به همان رنگ دیده می شود چنانچه تمام رنگهای نور خورشید از آن متصاعد شود جسم به رنگ سفید نمایان می شود که روشنترین رنگهاست، ولی اگر هیچ رنگی از آن جسم تشعشع نکند و تمام نور خورشید را در خود نگه دارد در این صورت جسم به رنگ سیاه نمایان می گردد . پس ملاحظه می شود که رنگ سیاه از آن جهت که تمام رنگها را در خود جمع دارد ما فوق تمام رنگهاست و به همین سبب است که گفته اند: بالاتر از سیاهی رنگی نیست.

 

عامل تاریخی: استاد سخن حکیم نظامی که گفته اند: بالاتر از سیاهی رنگی نیست. داستانسرای نامی ایران راجع به ریشه تاریخی ضرب المثل بالا در قسمت هفت پیکر از کتاب خمسه اش داد سخن داده، واقعه جالب و آموزنده از زندگانی بهرام گور ساسانی را به رشته نظم کشید که سر انجام به این شعر منتهی می شود:

هفت رنگ است زیر هفت او رنگ

نیست بالاتر از سیاهی رنگ

منبع:iketab.com


ویدیو مرتبط :
بالاتر از سیاهی رنگی نیست....!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رنگی که اشتها را كم می‌كند!



 

کم کردن اشتها

 

مواد غذایی با رنگ آبی طبیعی، كمتر وجود دارند و این موضوع باعث می‌شود اشتهای ما به طور خودكار نسبت به این رنگ پاسخ مثبتی نمی‌دهد.

 

درمیان طیف رنگ‌ها، رنگ آبی، ضد اشتها است و اگر می‌خواهید وزن خود را كم كنید برای صرف غذا، ‌از بشقاب آبی استفاده كنید.

 

کم کردن اشتها

 

حتی بهتر است برای كم كردن اشتهای خود، از نور آبی در یخچال استفاده كنید آنوقت خواهید دید وقتی در یخچال را باز می‌كنید چقدر نسبت به مواد غذایی داخل آن كم اشتها شده‌اید.

 

رنگ كردن لامپ محیط ناهارخوری نیز از دیگر روش‌های كم كردن اشتهای شماست.چون مواد غذایی آبی رنگ در طبیعت بندرت دیده می‌شوند و سبزی‌جات برگی آبی رنگ یا گوشت آبی رنگ به طور طبیعی وجود ندارد، اشتهای ما به طور خودكار نسبت به این رنگ عكس‌العملی نشان نمی‌دهد.(مردان بهتر از زنان می‌توانند اشتهای خود را كنترل كنند)

 

کم کردن اشتها

 

از آنجا كه قبل ازتحریك اشتها، چشم باید متقاعد شود، پس رنگ در این خصوص دارای اهمیت خاصی است.اگر در برخی فروشگاه‌ها می‌بینیم مواد غذایی آن‌ها فروخته نشده، به خاطر طعم یا فرم و یا بوی آن‌ها نیست بلكه به خاطر رنگ آن‌هاست.برای اینكه مواد غذایی را به رنگ آبی درآورید حتما از رنگ‌های خوراكی موجود درسوپرماركت‌ها استفاده كنید.