کوچک‌ترین ارتعاش جهان اندازه‌گیری شد

اخبار,اخبار علمی,کوچک‌ترین ارتعاش

برای انجام این کار دانشمندان حرکت یک رشته شیشه‌ای به اندازه یک میکرون را تا حد صفر مطلق خنک کردند. انجام این عمل نیازمند ساخت حسگری بود که قادر باشد کوچک‌ترین ارتعاشات ممکن در مکانیک کوانتومی را انداز‌ه‌گیری کند.

مکانیک کوانتومی پیش‌بینی می‌کند که یک جسم مکانیکی حتی زمانی که تا دمای صفر مطلق خنک می‌شود، ارتعاشات کوچکی موسوم به نوسانات نقطه صفر را تولید می‌کند.

دلیل این موضوع که چنین ارتعاشاتی در زندگی روزانه شنیده نمی‌شوند این است که برای شئ به اندازه محسوس در دمای اتاق، این ارتعاشات کوچک‌تر از ارتعاشات ایجادشده توسط حرکت حرارتی اتم‌ها هستند.

محققان با جفت‌کردن یک رشته شیشه‌ای میکرومتری به یک حسگر بسیار دقیق نوری بر این مشکل غلبه کردند.

این حسگر به اندازه‌ای دقیق است که می‌تواند نوسانات نقطه صفر این رشته را پیش از این که ارتعاشات حرارتی این نوسانات را بپوشانند، اندازه‌گیری کند.

محققان با ترکیب‌کردن این خوانش نویز پایین با یک نیروی بازخورد توانستند ارتعاشات حرارتی رشته شیشه‌ای به اندازه میکرون را سرکوب کنند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature ارائه شده است.

هلیکوپتری کوچک به اندازه دست شما

کوچکترین ارتعاش جهان اندازه‌ گیری شد

خبرگزاری ایسنا: دانشمندان موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوییس موفق شدند کوچک‌ترین ارتعاش جهان را ثبت کنند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature ارائه شده است.