کشف وسیع‌ترین منظومه خورشیدی

اخبار,اخبار علمی ,وسیع‌ترین منظومه خورشیدی

ستاره شناسان وسیع‌ترین منظومه خورشیدی شناخته شده را کشف کرده‌اند که متشکل از یک سیاره عظیم است که نزدیک به یک میلیون سال طول می‌کشد تا به دور ستاره خود بچرخد.

به گزارش ایسنا، جرم این سیاره که به 2MASS J2126 شناخته شده، حدودا 11.6 تا 15 برابر جرم سیاره مشتری است.

ستاره‌شناسان می‌گویند این سیاره آنطور که ما قبلا فکر می‌کردیم تنها نیست، بلکه با ستاره‌ای در فاصله بسیار طولانی در حدود یک تریلیون کیلومتر دورتر در ارتباط است اما قبلا هیچکس متوجه ارتباط بین این دو نشده بود.

آنها می‌گویند که فاصله این سیاره با ستاره‌ خود، حدود هفت هزار برابر فاصله زمین تا خورشید است که این وسیع‌ترین مدار شناخته شده تا کنون است.

گفته می‌شود که یکبار گردش این سیاره به دور ستاره‌اش، حدود 900 هزار سال زمینی طول می‌کشد.

طی مشاهدات انجام شده مشخص شد که این دو به صورت هماهنگ با یکدیگر در حال حرکت هستند و هر دو آنها حدود 104 سال نوری از خورشید فاصله دارند.

این سیاره به دلیل وسعتی که دارد، در واقع کمتر از 50 بار در تمام عمر خود به دور ستاره‌اش چرخیده است.

سیمون مورفی یکی از محققان این پژوهش از دانشگاه ملی استرالیا اظهار کرد:چگونگی تشکیل این سیاره و زنده ماندن آن، هنوز به صورت یک سوال بی جواب باقی مانده است.

این یافته‌ها در مجله Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

اخبار علمی  -  ایسنا

کشف منظومه ای جدید در همسایگی منظومه شمسی

بزرگ‌ترین منظومه‌ خورشیدی کشف شد

منظومه‌ی کشف شده، سه برابر از بزرگ‌ترین منظومه‌ی شناخته شده‌ی قبلی بزرگ‌تر است.

مجله دیجی کالا - امیرحسین میرزایی: اخترشناسان توانسته‌اند بزرگ‌ترین منظومه‌ی خورشیدی که تا به حال کشف شده است را پیدا کنند. این منظومه‌ی خورشیدی، سیاره‌ای بزرگ دارد که هر دور گردش آن به دور ستاره‌ی مادر، نزدیک به یک میلیون سال طول می‌کشد.

بزرگ‌ترین منظومه‌ی خورشیدی کشف شد

بر اساس این تحقیقات جدید که در نشریه‌ی Royal Astronomical Society منتشر شده است، سیاره‌ی پیدا شده، یک سیاره‌ی گازی بزرگ است که یک تریلیون کیلومتر از ستاره‌اش فاصله دارد؛ طوری که مدار آن پیرامون ستاره مادر، ۱۴۰ برابر عریض‌تر از مدار پلوتو به دور خورشید ما است.

سیاره‌ی کشف شده، 2MASS J2126-8140 نام دارد و جرم‌اش ۱۲ تا ۱۵ برابر بزرگ‌تر از جرم مشتری است. دکتر «سایمون مورفی» از دانشگاهی ملی استرالیا، از کسانی است که تحقیقات جدید را انجام داده. او درباره‌ی کشف‌شان می‌گوید: "زمانی که سیاره‌ای را این قدر دورتر از ستاره‌ی مادرش پیدا کردیم، بسیار غافلگیر شدیم. به هیچ وجه امکان ندارد که این منظومه مثل منظومه‌ی شمسی ما و از یک دیسک بزرگ غبار و گاز تشکیل شده باشد.”

منظومه‌ی کشف شده، سه برابر از بزرگ‌ترین منظومه‌ی شناخته شده‌ی قبلی بزرگ‌تر است. دکتر مورفی می‌گوید که احتمالا این منظومه ۱۰ تا ۴۵ میلیون سال پیش تشکیل شده است.

تصویر بالا، طرحی مفهومی از سیاره‌ی کشف شده است.