کشف غول پیکرترین ستاره جهان + عکس

اخبار علمی - کشف غول پیکرترین ستاره جهان + عکس

ستاره شناسان برای اولین بار تشخیص دادند که این جرم ترکیبی از یک غول سرخ و ستاره نوترونی است.

دانشمندان برای اولین بار با استفاده از یک نظریه پیرامون کلاسه بندی نوعی ستاره که در سال ۱۹۷۵ توسط فیزیکدان کیپ ثورن و ستاره شناس آنا زیتکو ارائه شده بود، تشخیص دادند که این جرم ترکیبی از یک غول سرخ و ستاره نوترونی است. این ستاره شبیه به یک ابرغول قرمز معمولی همانند ستاره ی بتلگئوس(ابط‌الجوزا) است، اما اثر فعالیت های شیمیایی درون ستاره ای آن بسیار متفاوت است.

بتلگئوس یکی از بزرگترین ستاره های شناخته شده است که دوره چرخشی به اندازه سیاره مشتری دارد، این ستاره توسط یک سحابی احاطه شده که بسیار از غول قرمزش بزرگتر است و در حدود ۶۰ میلیارد کیلومتری از سطح ستاره اش فاصله دارد. تشکیل ابرغول های قرمز شبیه بتلگئوس یکی از آخرین مراحل زندگی ستاره های پرجرم است، این اجرام به اندازه ای گسترش می یابند که ماده را با سرعت فوق العاده بالا در فضا پخش می کنند. این ستارگان ابر غول مقدار بزرگی از ماده را که با جرم خورشید برابری می کند را تا فاصله ۱۰ هزار سال نوری از فضا پخش می کنند.

اخبار , اخبار علمی , غول پیکرترین ستاره

اجرام  TŻOsها در سیستم ستاره ای دوتایی نزدیک به هم، از طریق برهمکنش دو ستاره پرچرم، یک ستاره ابرغول و یک ستاره نوترونی در طی یک انفجار ابر نواختری شکل می گیرند. در حالی که مکانیسم دقیق عملکرد آنها نامشخص است، اما تئوری رایج در طول تکاملی این دو ستاره پیشنهاد می دهد که ابر غول سرخ ضرورتا ستاره نوترونی را به درون هسته ی غول سرخ فرو می برد. در حالی که ابرغول های سرخ معمولی انرژی خود را از همجوشی هسته ای استخراج می کنند، اما TZO ها با استفاده از فعالیت های غیر عادی جذب ستاره نوترونی در هسته خود نیرو می گیرند.

ستاره شناسان این کشف را با استفاده از تلسکوپ ۶٫۵ متری Magellan Clay در لاس کامپاناس شیلی انجام دادند. آنها طیف نور ساطع شده از ابرغول سرخ را مورد بررسی قرار دادند که عناصر این ستاره را آشکار نمود، وقتی امیلی لیوسگو از دانشگاه کلرادو بولدر و همکارانش از نزدیک به خطوط ظریف آشکارگر طیفی ستاره نگاه کردند متوجه شدند، شامل عناصری مثل روبیدیوم و لیتیوم و مولیبدن است. تحقیقات گذشته فرآیند های طبیعی ستاره ای را که می تواند هر کدام از این عناصر را ایجاد کند نشان می داد اما فراوانی بالای این ماده در درجه حرارت معمولی ابرغول سرخ یک اثر منحصر به فرد از این نوع ستاره ها بود.

امیلی لیوسگو گفت: این اجرام شگفت انگیز هستند، زیرا یک مدل کاملا جدید، از فضای میان ستاره ای را نشان می دهند، همچنین در این فضای داخلی دانشمندان روش جدیدی از شکل گیری عناصر سنگین در جهان را کشف نمودند. شما حتما این را شنیده اید که همه چیز از ستاره ها درست شده است. در داخل این ستاره ها شاید روش جدیدی برای شکل گیری برخی عناصر تشکیل دهنده کیهان باشد. یکی از دانشمندان گروه گفت: من بسیار خوشحال هستم که مشاهدات، تئوری های نظری ما را تایید کرد، ما مدلی از ستاره ها را با هسته ای از ستاره های نوترونی پیشنهاد داده بودیم، اگر آن را یک نظریه بنامیم، آزمایش های تجربی اش دیر یا زود نتیجه را مشخص خواهد کرد.

تیم تحقیقاتی با دقت به این موضوع اشاره کرد که ستاره HV 2112 برخی از ویژگی های شیمیایی را که مقداری با مدل های تئوری مطابقت نداشت را نشان می داد. این به این معنی است که یافته ها دارای برخی تناقضات جزئی با مدل های پیش بینی شده دارد، اما پیش بینی های نظری مقداری قدیمی هستند و نظریه های جدید بسیار پیشرفته تر از تئوری های پیشین هستند. دانشمندان امیدوارند این کشف بتواند در آینده باعث رشد یک نظریه جدید شود. این مطالعه برای چاپ در باشگاه ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی پذیرفته شده است.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

غول پیکرترین هواپیمای مسافربری جهان در راه ایران + عکس!

کشف غول پیکر ترین ستاره جهان +عکس

باشگاه خبرنگاران: ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ بزرگ رصدخانه VLT در آتاکامای شیلی واقع در کویر آتاکامای شیلی موفق به مشاهده این ستاره ابر غول شدند که در صورت فلکی قنطورس جای دارد.

این ستاره زرد که HR 5171 A نام گذاری شده است، در فاصله ۱۲ هزار سال نوری از زمین جای دارد. به گفته ستاره شناسان رصدخانه کوت دازور در نیس فرانسه و رصدخانه پارانال در شیلی، این ستاره یک میلیون بار بیشتر از خورشید روشنایی دارد.

ستاره های غول پیکر زرد رنگ، بسیار نادر هستند و تنها ده عدد از آنها در کهکشان راه شیری شناسایی شده اند که مشهورترین آنها ستاره رو کاسیوپیا (Rhô Cassiopeiae ) است. این ستاره در دسته‌ی متفاوتی از مرحله‌ی تحول ستاره‌ها قرار دارد. بنابراین به گونه‌ای دیگری از ستاره‌ها موسوم به ستاره‌های سرخ تعلق دارد.

هر دو ستاره جزء ستارگان ابر غول می باشند، اما تصور می‌شد که اندازه‌ی ستاره‌های ابر غول زرد حداکثر ۷۰۰ برابر خورشید باشد. اندازه‌گیری‌های تازه‌ی ستاره‌ی HR 5171 A نشان داد که این نوع ستاره‌ها می‌توانند بزرگ‌تر هم باشند. ستاره‌ی HR 5171 A حدوداً ۵۰ درصد بزرگ‌تر از ستاره‌ی ابط‌الجوزا – نهمین ستاره‌ی پرنور آسمان- در "صورت فکلی جبار" است. لازم بذکر است این ستاره با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده است.

تصویری از ستاره‌ی ابر غول زرد که اندازه‌ی آن ۱۳۰۰ برابر خورشید می‌باشد و در مرکز تصویر قابل مشاهده است.

طول موجی که این ستاره‌ی غول‌پیکر می‌تابد بسیار شبیه به خورشید است اما قطر آن ۱۳۰۰ بار بزرگ‌تر از "یگانه‌ ستاره‌ی منظومه‌ی شمسی" است. به عبارت دیگر اگر خورشید را از مرکز منظومه‌ی شمسی برداریم و این ستاره‌ی غول‌پیکر را جایگزین کنیم٬ همه‌ی سیارات از عُطارد تا مشتری را دربرخواهد گرفت.

جالب است بدانید که این ستاره‌ی ابر غول تنها نیست و ستاره‌ی همدم کوچک‌تری٬ چهر‌ه‌ به‌ چهر‌ه‌ی او در حال گردش می‌باشد که باعث ایجاد نوسان در گردش ستاره بزرگتر می شود.

ستاره‌ی HR 5171 A آن‌قدر بزرگ‌ است که با ستاره‌ی همدم خود چرخ به رخ شده و سطح آن را لمس و ساختاری بادام‌ زمینی مانند ایجاد می کند.