کشف شواهدی از وجود آب قابل شرب روی مریخ

وجود آب شرب روی مریخ,مریخ

کشف شواهدی از وجود آب قابل شرب روی مریخ

ناسا اعلام کردند کاوشگر فرصت (آپورچونیتی) به شواهد جدیدی از وجود آب اولیه بر روی مریخ دست یافته که احتمالا قابل شرب بوده است.

کاوشگر فرصت که انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می کند 10 سال است که به مریخ رفته و هنوز به خوبی کار می کند. این کاوشگر به تازگی قدیمی ترین صخره مریخ موسوم به "اسپرنس 6" را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

این سنگ حاوی شواهدی است که بطور بالقوه ای نشان می دهد آب حامی حیات، زمانی به وفور بر روی مریخ جریان داشته و  کانی های رسی را از خود به جا گذاشته است.

"استیو اسکوایر" مجری این تحقیقات از دانشگاه کورنل گفت: این شواهد قدرتمندی است که حاکی از آن است که آب با این سنگ ها در تعامل بوده، شیمی آن را دستخوش تغییر قرار داده و کانی شناسی آن را به شیوه قابل توجهی تغییر داده است.

وی این تحقیقات را به عنوان یکی از مهمترین ماموریت های فرصت طی یک دهه ی حضور خود در مریخ توصیف کرد چرا که شیمی بسیار متفاوتی را نسبت به اکتشافات پیشین درباره وجود آب روی سیاره ای نشان می دهد که اکنون کاملا خشک است.

دانشمندان معتقدند، زمانی آب بسیار زیادی بر روی مریخ جریان داشته و از میان صخره ها، سنگ ها و برخی شکستگی ها می گذشته و غلظت غیرمنتظره ای از رسوب را بر جا گذاشته است.

این تحلیل ها نشان دهنده اثری از نوعی آب قابل آشامیدن است که در یک میلیارد سال نخست عمر مریخ بر روی آن جریان داشته است./خبرگزاری مهر

کشف شواهدی از وجود آب در مریخ

ناسا کشف آب در مریخ را تائید کرد/تحقیقات برای اثبات وجود حیات در سیاره سرخ

ناسا کشف آب در مریخ را تائید کرد

ناسا در نشستی خبری وجود آب در مریخ را تائید و اعلام کرده که در ماههای گرم آب جاری در این سیاره وجود دارد.

عكس‌هایی كه از مریخ به زمین رسیده بود كه در آنها به طور واضح دیده می شد که رگه های تیره روی یک سرازیری مریخ چگونه با فصل ها تغییر می‌کنند. این  رگه ها با نام رگه های باز-رخدادگر شیب ها (recurrent slope linea) در ماه های گرم تر تا پایین شیب ها هم کشیده می شوند ولی طی فصل های سردتر ناپدید بودند.

ناسا کشف آب در مریخ را تائید کرد

دانشمندان ناسا اكنون اعلام كرده‌اند كه رگه‌های تیره به طور حتم آب جاری هستند كه در تابستان دیده شده و در زمستان مریخ محو می‌شوند. این مسئله می‌تواند به معنای وجود نوعی حیات در سیاره سرخ باشد. باید توجه داشته باشید كه آب كشف شده خالص نیست و نوعی نمك موجود در آن باعث می‌شود كه این آب بتواند در دمای معمول 50 درجه سلیوس زیر صفر مریخ جاری باشد.

دانشمندان ناسا در این نشست اعلام كردند كه هنوز برای اثبات وجود نوعی حیات بر روی مریخ زمان نیاز است اما كشف آب نشان می‌دهد كه این مسئله ممكن است.
اخبارعلمی - خبرآنلاین