کشف حسگر میدان مغناطیسی زمین در مغز حیوانات برای نخستین بار

اخبار , اخبار علمی, میدان مغناطیسی زمین

دانشمندان برای نخستین بار نورون‌های حساس به میدان مغناطیسی زمین را در مغز یک نماتود غیرانگلی کشف کرده‌اند. این نورون‌ها هم‌چنین به سطوح دی‌اکسید کربن و دما حساس‌اند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه تگزاس در آستین برای نخستین بار نورون‌های حساس به میدان مغناطیسی زمین را در مغز یک نماتود غیرانگلی کشف کردند.

نورون‌های مغزی تنها در چند گونه زیستی به میدان مغناطیسی زمین پاسخ می‌دهند. ولی تاکنون نورون‌های حساس به مغناطیس در هیچ حیوانی کشف نشده بود و محققان برای نخستین بار آن را در مغز نماتودهای Caenorhabditis elegans مشاهده کردند که در آب‌های نواحی جزر و مدی زندگی کرده و از باکتری‌ها تغذیه می‌کند.

اخبار , اخبار علمی, میدان مغناطیسی زمین

محققان دریافتند که سی. الگنس‌های گرسنه که در لوله‌های پرشده با ژلاتین قرار می‌گیرند، تمایل دارند به سمت پایین لوله حرکت کنند و این سازوکاری است که این حیوانات احتمالاً زمانی که در جست‌وجوی غذا هستند، در پیش می‌گیرند.

وقتی دانشمندان این کرم‌ها را از دیگر نقاط جهان به آزمایشگاه منتقل کردند، دریافتند که کرم‌ها به سمت پایین لوله حرکت نکرده، بلکه برحسب منطقه‌ای که کرم‌ها ازآنجا آمده بودند - هاوایی، انگلستان یا استرالیا - با درجه انحراف مشخصی نسبت به میدان مغناطیسی زمین به جهات مختلف حرکت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال سی. الگنس‌های استرالیایی به سمت بالای لوله حرکت می‌کنند.

جهت میدان مغناطیسی زمین از یک نقطه به نقطه دیگر فرق می‌کند و سیستم حسگرهای حساس به میدان مغناطیسی در هر کرم برحسب محیط محلی خودش تنظیم شده است که باعث می‌شود کرم به سمت بالا یا پایین حرکت کند.

مشخص شده است که نورون‌های حساس به نیروی مغناطیسی که نورون AFD خوانده می‌شوند، به سطوح دی‌اکسید کربن و دما حساس‌اند.

میدان مغناطیسی زمین

استفاده از میدان مغناطیسی برای ترک سیگار

میدان مغناطیسی , ترک سیگار , راههای ترک سیگار

استفاده از میدان مغناطیسی برای ترک سیگار

محققان با استفاده از میدان مغناطیسی موفق به خنثی سازی فعالیت مغزی مرتبط با اعتیاد به نیکوتین شدند که می تواند در آینده به عنوان یک روش درمانی موثر برای ترک سیگار مورد استفاده قرار بگیرد.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)‌ در حال حاضر برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی استفاده می‌شود.
محققان از این روش برای تغییر فعالیت مغز و خنثی کردن اعتیاد به نیکوتین استفاده کردند.

در این روش، میدان مغناطیسی دو ناحیه از مغز مرتبط با اعتیاد به نیکوتین شامل قشر جلوی مغز و قشر اینسولار را هدف قرار می دهد.
در این مطالعه 115 فرد سیگاری معمولی به سه گروه تقسیم شده و به مدت 13 روز تحت درمان با پالس های مغناطیسی قرار گرفتند.

گروه اول با پالس مغناطیسی فرکانس بالا، گروه دوم با پالس مغناطیسی فرکانس پایین و گروه سوم بدون دریافت پالس مغناطیسی مورد بررسی قرار گرفتند.

میزان مصرف سیگار در افراد تحت درمان با فرکانس بالا TMS به شدت کاهش پیدا کرد و شانس ترک کامل در این افراد شش ماه پس از انجام تحقیقات، بیشتر از سایر گروه ها عنوان شده است.

بیشترین موفقیت نیز زمانی گزارش شده است که به افراد در حین درمان با میدان مغناطیسی،‌ تصاویر سیگار روشن نشان داده شد؛ یک سوم از این افراد شش ماه پس از درمان، سیگار را ترک کردند.

محققان تأکید می کنند که آزمایش‌های بالینی بیشتری برای استفاده از این روش به عنوان یک تکنیک جدید درمانی نیاز است؛ اما می توان امیدوار بود که در آینده از روش TMS برای ترک کامل یا کاهش میزان مصرف سیگار استفاده شود.
نتایج مطالعه محققان دانشگاه بن گورین در کنفرانس علوم اعصاب 2013 ارائه شده است.
منبع:isna.ir