کاغذهای الکترونیکی جایگزین وایت‌بردها می‌شوند

محققان دانشگاه توکیو موفق به طراحی کاغذ‌ الکترونیکی شده‌اند که مانند وایت‌برد و با استفاده از یک آهن‌ربا پاک می‌شود.

محققان ژاپنی امیدوارند که این صفحات الکترونیک ارزان قیمت جایگزین تخته‌سیاه‌ و وایت‌بردهای فعلی شده و نیاز همیشگی به کاغذ را از بین برود.

فناوری به کار رفته در این صفحات شامل دو صفحه مجزا است که صفحه پشتی همیشه با بار منفی شارژ می‌شود و با تولید بار منفی، ذرات رنگ‌ساز در صفحه پشتی قرار می‌گیرند، اما هنگامی که خودکار مغناطیسی به سطح نزدیک می‌شود، ذرات جذب نیروی مغناطیسی می‌شوند.

درعین افزایش دقت و کیفیت بالای نوشتار و تصاویر در این صفحات، تولید این محصولات بسیار ارزان‌قیمت، مقاوم و قابل تولید در مقیاس‌های متفاوت است؛ همچنین می‌توان به کمک فناوری جدید، از رنگ‌های متنوع نیز در ساخت آنها استفاده کرد.

به گفته دکتر «یوزوکی کومازاکی»، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه توکیو، تکنولوژی‌های آموزشی اخیر مثل ال‌سی‌دی و پروژکتورها علاوه بر مصرف زیاد برق، اغلب در نور محیط کارایی ندارند، اما این صفحات الکترونیکی علاوه بر قیمت مناسب، از دید مناسب و استحکام کافی برخوردارند.

هدف بعدی محققان افزایش تعداد ذرات رنگ‌ساز در صفحات برای افزایش کنتراست تصویر است.

جزئیات بیشتر این دستاورد در مجله Applied Physics منتشر شده است.

اخبارعلمی - ایسنا

خودنمایی کاغذهای خارجی در کمرویی کاغذهای داخلی

روبات ها، جایگزین كشاورزان می شوند؟

روبات های كارگر در بسیاری از صنایع جایگزین انسان شده اند؛ اما دستگاه های خودكار تا كنون از كشاورزی سنتی دور مانده بودند كه با ورود یك تراكتور خودكار، این حوزه نیز تحت سلطه فناوری روباتیك درآمد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این تراكتور روباتیك از قابلیت كاشت محصولات به طور خودكار و بدون دخالت انسان برخوردار بوده و همچنین می تواند در مواجهه با موانعی مانند نرده، خودرو یا حیوانات از برخورد با آنها جلوگیری كند.

این خودرو حتی شبها نیز كار می كند.

مسؤولان «كینز منوفكچرینگ»، شركت آمریكایی سازنده این تراكتور، كنار گذاشتن كشاورزان را جزء اهداف خود نمی دانند.

به گفته سوزان «كینزنباو ویتچ»، مدیر ارشد بازاریابی این شركت، هدف سازندگان این دستگاه، كاهش خستگی كشاورزان و كمك به آنها در بهره وری بیشتر در برداشت است.

از آنجایی كه در فصل های كوتاه، كاشت یا برداشت محصول و پربازده بودن آن برای یك كشاورز حیاتی است، آنها می توانند با استفاده از این فناوری حتی شبها نیز در صورت لزوم كار كنند.

تاكنون، روبات های ساده برای تولید برنج و در باغها مورد استفاده بوده و تعداد بسیار زیاد و نگران كننده ای از روبات های چمن زن نیز در دسترس عموم با قیمت پایین وجود دارد؛ اما اولین بار است كه این فناوری در كشت محصولات، در زمین مورد استفاده قرار گرفته است.

فناوری داخل این تراكتور مانند تراشه های ابتدایی موجود در روبات های چمن زنی به ارائه یك دورنمای هولناك نمی پردازد.

این تراكتور روباتیك به مدت دو سال تحت آزمایش بوده و دوره های مانع را ابتدا در آزمایشگاه و سپس در مزرعه گذرانده است.

اكنون محققان منتظر آنند كه سازگاری این دستگاه در دنیای واقعی با حیوانات مزرعه را بسنجند..... / خبرگزارى ایسنا