دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا ماه باید به یک پارک بین‌المللی تبدیل شود؟



 پارک بین‌المللی,کره ماه

چرا ماه باید به یک پارک بین‌المللی تبدیل شود؟

بسیاری بر این باورند که ماه باید به یک پارک بین‌المللی تبدیل شود.

به گزارش ایسنا ، انسان‌ها تمایل دارند تمامی چیزهایی که حتی تاکنون برای آن‌ها ارزش خاصی تعیین نشده را تصاحب کنند.

این احساس در خصوص مکان‌های آپولو، منجر به ارائه لایحه‌ای برای حفاظت از آن‌ها شد. این لایحه که در تابستان به تصویب کنگره آمریکا رسید، خواهان آن بود که مکان‌هایی از ماه به عنوان میراث جهانی یونسکو نامگذاری شوند.

بر اساس «پیمان فضایی خارجی» سال 1967 که مورد پذیرش 101 کشور قرار گرفت، هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای مالکیت برتر ماه را داشته باشد و این موضوع پیش‌شرط رسمی این نامگذاری است.

همچنین لایحه مطرح‌شده در کنگره مابقی ماه را پوشش نمی‌دهد و فقط مکان‌هایی را مطرح می‌کند که فضانوردان در آن فرود آمده‌اند و فعالیت داشته‌اند.

به جای تصویب لوایح صلح‌آمیز دیگر می‌توان این نکته را در نظر گرفت که بر اساس مدل‌های کنونی ماه حدود 4.5 میلیارد سال پیش بخشی از زمین بوده است.

این واقعیت می‌تواند به پرسش‌های کلیدی در خصوص تاریخ سیاره زمین و ماه پاسخ گوید. با توجه به مدل‌های ارائه‌شده تمامی ماه باید از حفاظت تاریخی و علمی بین‌المللی برخوردار شود و تمامی این قمر میراث جهانی به شمار بیاید.

این امر مستلزم امضای معاهده‌ای در میان کشورهای علاقه‌مند جهت مدیریت‌کردن ماه برای اهداف صلح‌آمیز و بررسی‌های علمی است.

چنین موضوعی یکی از اهداف «توافقنامه ماه سازمان ملل» در سال 1979 بود که قربانی دوران جنگ سرد شد و فقط 15 کشور با آن موافقت کردند که هیچ یک دارای توانایی‌های سفر به فضا نبودند.

در مورد قطب‌جنوب،جهان به توافقی برای حفاظت از آن شد و این قاره تحت «پیمان قطب‌جنوب» در سال 1959 توسط 50 کشور و با علائق علمی و پیشرفت تمامی بشریت مدیریت شده است.

این پیمان کوتاه و فقط درای 14 بند بود و مسئولیت‌های مدیریتی قیدشده در آن نیز سبک بودند. از این مسئولیت‌ها می‌توان به فرایندهای شرکت‌ در جلسات و ماموریت‌های علمی اشاره کرد.

برای بیش از نیم‌قرن این توافقنامه امکان شکوفایی علم و توریسم را در ناحیه‌ای که به همه و هیچ کشوری تعلق ندارد، فراهم کرده است.

معاهده حفاظت از ماه به بندهای خاصی نیاز دارد؛ به طور مثال، نباید حفاری در ماه منع شود، زیرا این عمل یکی از انگیزه‌های انسان برای رسیدن به قمر زمین بوده است.

مواد نایابی ماننده هلیم-3 (سوخت محتمل برای نیروی هسته‌ای) انگیزه‌ای است که توسعه فضاپیمای خصوصی و سکونت در خارج از زمین را ترغیب می‌کند.

افزون بر این، در زمینه توریسم نیز نیازی به ایجاد ممانعت نیست، اما این موضوع باید از دهانه‌های برخورد مهم دور نگه داشته شود.

هر تصمیمی که در این زمینه اتخاذ شود، فقط بر ماه اثرگذار نخواهند بود و جهان‌های دیگری را نیز شامل خواهد شد، زیرا قمرها و سیاره‌های دیگری وجود دارد که تعدادی از آن‌ها بدون تردید برای معدن‌چی‌ها و توریست‌ها مهم هستند.
/ایسنا
 


ویدیو مرتبط :
وقتی پارک کردن به یک فاجعه تبدیل می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چالش‌های بین‌المللی را باید به فرصت تبدیل كنیم



 

 

 

چالش‌های بین‌المللی را باید به فرصت تبدیل كنیم

 

سرپرست وزارت خارجه:

چالش‌های بین‌المللی را باید به فرصت تبدیل كنیم

تهران - سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: باید چالش‌های بین‌المللی را با مدیریت به فرصت تبدیل كنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی‌اكبر صالحی روز شنبه در نشست تخصصی دستاوردهای همایش ایرانیان خارج از كشور در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی، در خصوص اینكه فرار مغزها را باید چگونه به بهره‌مندی مغزها تبدیل كنیم، اظهار داشت: با توجه به تحولات جهانی و با در نظر گرفتن واقعیت‌های امروز به خصوص در بُعد IT باید به‌گونه‌ای دیگر به فرار مغزها نگاه كرد.

وی افزود: اگر به ایرانیان مقیم خارج از كشور به عنوان اندوخته‌های خود نگاه كنیم، راه همواری را برای انتقال علم و تكنولوژی آنها به كشور خواهیم داشت.

سرپرست وزارت امور خارجه با بیان اینكه ما كشوری آزاد هستیم و مهاجرت در كشور ما برای هركس به اراده خود فرد است، گفت: نمی‌توان در مقابل مهاجرت ایستاد؛ برخی مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و در برخی مواقع فقر سبب مهاجرت افراد می‌شود.

صالحی افزود: مهاجرت به خودی خود امری سلبی نیست، به خصوص اگر در راه رضای خدا باشد.

وی در خصوص اینكه چگونه باید از فرار مغزها جلوگیری كرد، گفت: در گزارش‌ها به این موضوع كمتر توجه شده است ولی در وزارت علوم طرحی پیشنهاد شده است كه اگر ایرانیان مقیم خارج از كشور را به طبقاتی تقسیم كنیم و راهی را متناسب با جایگاهشان در نظر بگیریم، موفق خواهیم بود. برای مثال اگر استادی را از دانشگاه‌های معتبر به ایران بیاوریم، پس از یك یا دو سال شرایط ترقی برای این استاد وجود نخواهد داشت ولی اگر به گونه‌ای عمل كنیم كه اساتید سالانه یك یا دو ماه به ایران بیایند، راهگشا خواهد بود.

سرپرست وزارت امور خارجه یكی دیگر از مسائلی را كه باید برای آن راهی اندیشیده شود، مسائل مربوط به طبقه هنرمندان دانست و افزود: از همه مهم‌تر جوانان ما در خارج از كشور هستند كه باید برای آنان طرحی در نظر گرفته شود ولی نباید به گونه‌ای عمل كنیم كه در داخل كشور به این نتیجه برسند كه زندگی در خارج از كشور راحت‌تر است.

صالحی اظهار داشت: در روزهای اول انقلاب كه بحث ایرانیان خارج از كشور وجود داشت، واهمه‌ای در دل‌ها ایجاد شده بود زیرا تصور نادرستی در میان افراد بود كه شاید ایرانیان خارج از كشور همراه انقلاب نباشند.

وی با بیان اینكه نمی‌توان مانع دگرگونی و تحول شد، تاكید كرد باید چالش‌های بین‌المللی را با مدیریت به فرصت تبدیل كنیم.

صالحی در ادامه به اقدامات وزارت خارجه در خصوص ایرانیان خارج از كشور اشاره كرد و گفت: شناسایی و جذب نخبگان، علاقه‌مندی جوانان و مشاركت آنان در المپیادها و جشنواره‌های داخلی و خارجی، استقبال از دانش‌آموزان و متقاضیان برای شركت در كنكور و ایجاد مجتمع قضایی ویژه ایرانیان خارج از كشور از مهم‌ترین اقدامات وزارت خارجه در خصوص ایرانیان خارج از كشور می‌باشد...../تحلیل:ایرنا