دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نمایش تصاویر بر روی کره چشم با لنز تماسی جدید



اخبار علمی - نمایش تصاویر بر روی کره چشم با لنز تماسی جدید

نسخه پیشرفته سیستم لنز تماسی «iOptik» با قابلیت ایجاد یک صفحه نمایش مجازی مقابل چشم، هفته آینده در لاس‌وگاس رونمایی می‌شود.

نمونه اولیه این لنز تماسی در نمایشگاه کالاهای مصرفی الکترونیک 2013 رونمایی شد، اما محققان شرکت Innovega‌ نسخه پیشرفته‌تری از این دستگاه را طراحی کرده‌اند.

سیستم iOptik از دو بخش لنز تماسی و عینک مخصوص تشکیل شده است؛ لنز تماسی، دستگاه‌ پیچیده‌ای محسوب شده و شامل فیلتر خارجی، فیلتر مرکزی و لنزهای صفحه نمایش است و عینک نیز مجهز به میکرو پروژکتورهایی است که انتقال داده‌ها بر روی لنزهای عینک را انجام می‌دهند.

هر لنز مجهز به میکرو فیلترهای نوری است که نور ساطع شده از عینک را به سمت وسط مردمک چشم هدایت می‌کند؛ بخش خارجی این لنز تماسی استاندارد مطابق نمره چشم کاربر طراحی می‌شود و فیلتر نوری، نور را بصورت مستقیم به چشم می‌تاباند.

بطور همزمان، نور از محیط اطراف به لبه لنز فرستاده شده و در این حالت شبکیه چشم، هر دو تصویر را بطور همزمان و متمرکز ثبت می‌کند؛ در این شرایط تجربه بصری مشابه مشاهده یک تلویزیون 240 اینچی در فاصله سه متری برای کاربر ایجاد می‌شود.

لنز تماسی جدید به کاربر اجازه می‌دهد اطلاعات دیجیتال مانند مسیر رانندگی یا تماس‌های تصویری را با وضوح تصویر بالا مشاهده کند.

این لنزها تنها با برنامه نرم‌افزاری iOptik و عینک مخصوص قابل استفاده هستند؛ همچنین سیستم، قابلیت کار با تلفن همراه هوشمند و دستگاه‌های بازی قابل حمل را نیز دارد.

محققان شرکت Innovega‌ قصد دارند هفته آینده از نسخه پیشرفته این سیستم رونمایی کنند.

 

اخبار,اخبار علمی,نمایش تصاویر بر روی کره چشم با لنز تماسی جدید

 سیستم لنز تماسی iOptik

  اخبار,اخبار علمی,نمایش تصاویر بر روی کره چشم با لنز تماسی جدید

 مشاهده اطلاعات مختلف بر صفحه نمایش مجازی

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
لنز تماسی چیست؟ -مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین لنز تماسی پخش‌کننده دارو در چشم رونمایی شد



اخبار , اخبار علمی ,آب سیاه چشم

اخبار علمی - اولین لنز تماسی پخش‌کننده دارو در چشم رونمایی شد

دانشمندان آمریکایی در نبرد با بیماری‌های چشمی برای اولین بار از یک لنز تماسی جدید رونمایی کرده‌اند که به آرامی دارو را در چشم منتشر می‌کند.

دانشمندان آمریکایی در نبرد با بیماری‌های چشمی برای اولین بار از یک لنز تماسی جدید رونمایی کرده‌اند که به آرامی دارو را در چشم منتشر می‌کند.

 

لنز تماسی جدید محققان دانشکده پزشکی هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست می‌تواند سلاح جدیدی برای مبارزه با آب سیاه که علت اصلی کوری برگشت ناپذیر در جهان است، باشد.

این شیوه از 50 سال پیش برای جایگزینی با قطره‌های چشمی ناکارآمد پیشنهاد شده بود اما چالشهای فناورانه به منظور ارائه دوز ثابت در طول زمان، اجرای آن را به تاخیر انداخته بودند.

 

اکنون این محققان مدعی شده‌اند که توانسته‌اند برای اولین بار لنزی را تولید کنند که می‌تواند دوز معینی از «لاتانوپروست» (Latanoprost) را که یک داروی رایج برای بیماری آب‌ سیاه بوده، برای یک ماه ارائه کند.

 

این پژوهش به عنوان یک گام رو به جلو در نبرد علیه این بیماری که سالانه میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، مورد تحسین واقع شده است.

 

آب‌سیاه زمانی رخ می‌دهد که لوله‌های تخلیه درون چشم تا حدی مسدود شده و از تخلیه کامل مایع چشم موسوم به زلالیه جلوگیری می‌شود.

این بیماری توسط قطره چشم، لیزر یا جراحی قابل درمان است اما هیچ‌کدام گزینه ایده‌آل نیستند.

 

این لنزها با پوشش‌دهی یک فیلم نازک حاوی دارو در داخل لبه‌های پلاستیکی جاذب مورد استفاده در ساخت لنزهای تماسی طراحی شده است.

آزمایشات نشان داد که هر لنز تماسی می‌تواند بهتر از قطره‌های چشمی، برای یک ماه غلظت‌های مورد نیاز داروی لاتانوپروست را در مایع چشم تامین کند.

 

این درمان را می‌توان با لنزهای تماسی که بیماران برای اصلاح بینایی خود مورد استفاده قرار می‌دهند، ترکیب کرد.
یافته‌های این پژوهش در مجله Biomaterials منتشر شده است.
اخبار علمی - ایسنا