ناسا و مایکروسافت چطور مریخ را به زمین می‌آورند؟ / تجربه قدم زدن در سیاره سرخ

اخبارعلمی,خبرهای علمی,سیاره سرخ

سفر به مریخ هنوز برای انسانها یک آرزوست اما ناسا با همکاری مایکروسافت قصد دارد به زودی تجربه قدم زدن در سیاره سرخ را برای علاقه‌مندان به نجوم فراهم کند. سایت ناسا به تازگی فیلمی درباره این پروژه منتشر کرده است.

از یک سال پیش تا کنون مایکروسافت و ناسا با همکاری یکدیگر به دنبال ابداع روش های مبتکرانه ای برای استفاده از ابزارهای واقعیت افزوده چون هولولنز بوده اند. آنها این مسیر را با فرستادن هولولنز به ایستگاه فضایی بین المللی برای کمک به فضانوردان مستقر در آن آغاز کردند و حالا می خواهند با استفاده از این تکنولوژی، تجربه گردش در فضا را برای عموم مردم فراهم کنند.

ناسا و مایکروسافت با همکاری یکدیگر امکان سفری مجازی به سیاره‌ مریخ با عنوان «مقصد: مریخ» را فراهم کرده‌اند تا تجربه‌ گردش در فضا را با استفاده از راهنماهای هولوگرافیک برای عموم مردم فراهم کنند.  در تابستان امسال قرار است در نمایشگاهی برای اولین بار افراد عادی این تجربه را با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی مایكروسافت داشته باشند. این نمایشگاه در پایگاه فضایی كندی در فلوریدا برگزار می‌شود و تجربه‌ای بی‌نظیر را در اختیار بازدیدكنندگان قرار می‌دهد. این نسخه مجازی از سیاره مریخ ازكنار هم قرار گرفتن تصاویر گرفته شده توسط مریخ نورد «کنجکاوی» تهیه شده و به همین خاطر بسیار دقیق و با جزئیات واقعی خواهد بود. این تجربه مجازی به واسطه نرم افزار OnSight ایجاد خواهد.

نرم افزاری که می توان آن را اولین محصول همکاری مشترک مایکرسافت و ناسا به حساب آورد.ناسا نیز در سایت رسمی خود در گزارشی اعلام کرد تا به حال دانشمندان تصاویر مربوط به مریخ را روی صفحه رایانه بررسی کرده و در مورد چیزی که می‌دیدند استنباط می‌کردند. این واقعیت مجازی روشی بدیع برای انجام تحقیقات سیاره‌ای است که بیش از ۱۰۰ میلیون مایل از زمین فاصله دارد.

نرم‌افزار «OnSight» پیش از این نیز در ماموریت‌های روبوتیک روی مریخ شرکت داشته است. اخیراً ابی گیل فرامن یک عضو تیم علمی «کنجکاوی» از  این نرم‌افزار برای شناسایی مسیر ممکن حرکت کاوشگر بین دو صخره روی مریخ استفاده کرد.

اخبار علمی - خبرآنلاین

ماموریت به مریخ: ناسا ققنوس پروب به سیاره سرخ (1080P)

/فرود تاریخی مریخ‌نورد ناسا در سیاره سرخ/ نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» به زمین رسید

/فرود تاریخی مریخ‌نورد ناسا در سیاره سرخ/نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» به زمین رسید

ناسا دقایقی پیش نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» را منتشر كرد.

مریخ نورد «كنجكاوی» ناسا پس از هشت ماه سفر در اعماق فضا، صبح امروز دوشنبه ششم آگوست با موفقیت بر سطح سیاره سرخ فرود آمد. بدین ترتیب مأموریت 2.5 میلیارد دلاری ناسا با فرود موفقیت آمیز مریخ نورد «كنجكاوی» تكمیل شد.

«كنجكاوی» با فرود موفق خود كه در ساعت 05:30 دقیقه به وقت گرینویچ (10:01 دقیقه به وقت تهران) رخ داد، مأموریت اكتشافی را به همراه Opportunity دیگر مریخ نورد مستقر در سیاره سرخ آغاز خواهد كرد.