دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

میعادگاه عاشقان فناوری


نمایشگاه های بسیاری سالانه در سراسر جهان برای معرفی فناوری های نوین برگزار می شوند؛ با این حال، بعضی از آنها از اهمیت بیشتری از دیگر نمایشگاه ها برخوردارند و شرکت های بزرگ هزینه گزافی برای حضور و تبلیغ در آنها صرف می کنند.

ماهنامه دانشمند - کسری کریمی طار: نمایشگاه های بسیاری سالانه در سراسر جهان برای معرفی فناوری های نوین برگزار می شوند؛ با این حال، بعضی از آنها از اهمیت بیشتری از دیگر نمایشگاه ها برخوردارند و شرکت های بزرگ هزینه گزافی برای حضور و تبلیغ در آنها صرف می کنند و برگ های برنده خود را در آن ها رونمایی می کنند. این نمایشگاه ها هر کدام برای خود دنیایی دارند، دنیایی پر از فناوری های نوین که سبب می شود میلیون ها عاشق علم آنها را از نزدیک دنبال کنند.

هر کدام از این نمایشگاه ها برای خود داستان و تاریخچه ای دارند که به واسطه همان تاریخچه، هویت سان تعریف می شود. در این مطلب قصد داریم شما را به سفری خیالی دور دنیا ببریم و با تمامی نمایشگاه های مشهور جهان فناوری آشنا کنیم. البته در این بین ممکن است نام چند تا نمایشگاه جا افتاده باشد؛ هر چند سعی کردیم بهترین و مشهورترین میعادگاه های دوستداران فناوری را گرد هم آوریم و با شما در این سفر همراه شویم.

نمایشگاه سبیت هانوفر


CeBIT

میعادگاه عاشقان فناوری

این نمایشگاه که بزرگترین نمایشگاه رایانه دنیا محسوب می شود، سالانه در محل دایمی نمایشگاه های شهر هانوفر آلمان برگزار می شود. با توجه به فضای 450 هزار متر مربعی محل نمایشگاه و تعداد چن صد هزار نفری بازیدکنندگان، نمایشگاه سبیت یکی از برترین نمایشگاه های رایانه ای در جهان است. غول های بزرگ رایانه ای همه ساله در ماه مارس (اسفند) به آلمان می روند تا جدیدترین محصولات خود را در این گردهمایی به معرض دید عموم بگذارند.

 طی سال 2015، بیش از 4200 شرکت از هفتاد کشور جهان در این نمایشگاه حضور داشتند. از اهمیت آن نیز همین بس که صدر اعظم آلمان وظیفه افتتاح آن را برعهده دارد. دیگر دورانی که کمپانی ها تنها به معرفی سخت افزار ها می پرداختند به پایان رسیده و امروزه تمرکز عمده شرکت ها بر گسترش قابلیت های ابری و ارتباط با دنیای مجازی معطوف شده است. خودروهای هوشمند، اینترنت پر سرعت، رباتیک و سامانه های محاسبات ابری از جمله موضوعاتی بودند که امسال مورد توجه شرکت های مختلف حاضر در این نمایشگاه واقع شدند و در کنار آن، شرکت ها تمرکز بسیار روی تلفن های هوشمند و استفاده از قابلیت های مختلف این دستگاه ها کرده بودند.

ریشه های شکل گیری نمایشگاه سبیت به سال های آغازین دهه 1970 باز می گردد که به عنوان بخش فناوری نمایشگاه هانوفر، یک نمایشگاه تجارت صنعتی، فعالیت خود را آغاز کرد. پس از آن به رویدادی سالانه برای نمایش تجهیزات نوین اداری شد. با این همه، رشد چشمگیر محبوبیت رایانه های شخصی به گسترش و شکوفایی هر چه بیشتر نمایشگاه سبیت کمک کرده و در سال 1986 این نمایشگاه از رویداد اصلی نمایشگاه هانوفر جدا شد و هویتی مستقل یافت.

در نخستین نمایشگاه سبیت بیش از 334 هزار نفر از آن بازدید کردند. در این دوران «سبیت» کم کم از ریشه های خود فاصله گرفت. در اواخر دهه هشتاد میلادی، رایانه ها و وسایل ارتباطی مانند مودم ها به دستگاه هایی رایج مبدل شده بودند. بر همین اساس، تعامل افراد با فناوری هایی که در گذشته ای نه چندان دور تنها در ادارات وجود داشتند، رو به افزایش قرار گرفت. نقطه اوج نمایشگاه نیز به سال 1995 برمیگردد که بیل گیتس، رییس ماکروسافت، در آن ویندوز  انقلابی 95 را معرفی کرد. پس از آن محصولاتی که برای کاربران عادی طراحی و ساخته شده بودند بیش از پیش جای خود را در این نمایشگاه پیدا کردند.



نمایشگاه سی ای اس لاس و گاس


(Consumer Electronics Show (CES

میعادگاه عاشقان فناوری

نام نمایشگاه مخفف «نمایشگاه مصرف کننده الکترونیک» است. این نمایشگاه هر سال در هفتم ژانویه (حوالی نوزدهم دی ماه) در شهر لاس و گاس برگزار می شود. اصلی ترین تفاوت این نمایشگاه با گردهمایی هایی همچون سبیت این است که بازدید برای عموم ندارد و فقط با مجوز می توان وارد آن شد. این نمایشگاه برای معرفی محصولات به عموم مردم برگزار نمی شود و هدف اصلی آن معرفی محصولات به خبرنگاران و اعضای جامعه فناوری است.

نمایشگاه سالانه لاس و گاس به سکوی پرتاپی برای مخترعان و گروه های مبتکر تبدیل شده است. بیش از 3500 شرکت کننده از این نمایشگاه به عنوان ویترین خود بهره می برند که از این میان می توان به تولیدکنندگان و طراحان و تامین کنندگان بخش سخت افزاری فناوری و سامانه انتقال فناوری اطلاعات و فراتر ار آن به گردهمایی های 250 جلسه ای همراه با صدوپنجاه هزار شرکت کننده از 140 کشور مختلف اشاره کرد.

از آنجایی که این گردهمایی نماینده صنعت 280 میلیارد دلاری تجهیزات الکترونیکی در آمریکاست و تحت نظارت انجمن تجهیزات الکترونیکی مصرف کنندگان و انجمن تجاری فناوری پشتیبانی می شود، توانسته توجه سران تجاری و ایده پردازان پیش کسوت را به میز خطا به جلب کند که پشت آن مسایل مرتبط با این صنعت مورد بحث قرار می گیرند.

 نمایشگاه سی ای اس برای اولین بار در سال 1967 و در شهر نیویورک برگزار شد. در این نمایشگاه 14 شرکت از جمله ال جی و موتورولا و فیلیپس در مساحتی بالغ بر 9000 متر مربع به معرفی و نمایش محصولات خود پرداختند. سی ای اس یکی از شاخه های جشنواره موسیقی شیکاگو بود که بعد ها مسیر خود را آن جدا و به یکی از مهمترین و پربازدیدترین نمایشگاه های جهان مبدل شد.

 اولین دوره از برگزاری نمایشگاه سی ای اس به محلی برای عرضه محصولات سخت افزاری و عرض اندام شرکت های ژاپنی تبدیل شده است. دو سال بعد محل برگزاری نمایشگاه به شیکاگو  منتقل شد و تا سال 1977 نیز در همین شهر برگزار شد تا این که محل آن لاس و گاس تغییر یافت. بسیاری از محصولاتی که در آن زمان خود انقلاب به پا کردند، برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی شدند؛ برای مثال، دیسک های لیزری و رایانه های سری آمیگا و کومودور همگی برای نخستین بار در این نمایشگاه معرفی شدند.



کنگره جهانی موبایل بارسلون


Mobile World Congress

میعادگاه عاشقان فناوری

بی راه نگفته ایم اگر کنگره جهانی موبایل را مهم ترین رویداد سالانه تلفن های همراه در سراسر جهان بدانیم. این نمایشگاه که هر سال در شهر بارسلون اسپانیا برگزار می شود، محل رونمایی مهم ترین و جدید ترین تلفن های همراه شرکت هایی همچون سونی و سامسونگ است. با این حال تصور نکنید که فقط تلفن های همراه در این نمایشگاه حضور دارند؛ هر چیزی که بتوان با استفاده از تلفن همراه کنترل کرد، به آن اجازه حضور در نمایشگاه را می دهند، حال این محصول می خواهد یک خودروی شاسی بلند باشد یا یک پهپاد در ابعاد مکس.

 کنگره جهانی موبایل ترکیبی از بزرگترین نمایشگاه جهان برای صنعت تلفن همراه و یک کنفرانس برای مدیران برجسته به نمایندگی اپراتور تلفن همراه و تولید کنندگان دستگاه های هوشمند، ارایه دهندگان فناوری، فروشندگان و صاحبان محتوا از سراسر جهان است. کنگره جهانی موبایل برا اولین بار در ماه فوریه و در محل فایرا گران ویا، شهر بارسلونا(ایالت کاتولونیا، اسپانیا) آغاز شد که سالانه بیش از 70000 تا 80000 مشتاق فناوری در آن حضور داشتند.

کنگره موبایل سال 2015 روزهای 2 تا 5 مارس برگزار شد. علاوه بر شرکت های مرتبط با سخت افزار و نرم افزار تلفن همراه، شرکت های ارایه دهنده اینترنت و اپراتورهای تلفن نیز در این کنگره حضور دارند تا به معرفی خدمات جدید خود بپردازند. با این که کنگره بارسلونا در نوع خود بزگ ترین اجتماع کمپانی های ساخت تلفن همرا است، یکی از بزگ ترین کمپانی های سازنده موبایل و تبلت، یعنی اپل، در آن حضور ندارد.

 کمپانی اپل از آغاز فعالیت، علاقه چندانی به معرفی محصولاتش در نمایشگاه ها نداشته است و همواره ترجیح می دهد محصولات جدید را در زمانی معین و کنفرانس های مختص به خود معرفی کند. سال 2014 بیش از نود هزار نفر در کنار سه هزار و پانصد خبرنگار از این گردهمایی دیدن کردن و شرکت های سازنده تلفن همراه توانستند بیش از یک میلیارد گوشی بفروشند.  



نمایشگاه آی اف ای برلین


(Internationale Funkausstellung Berlin (IFA
 
میعادگاه عاشقان فناوری

یکی دیگر از نمایشگاه های مهم صنعت فناوری که به نوعی می توان آن را پدر نمایشگاه های الکترونیک جهان دانست، نخستین بار در سال 1924 در شهر برلین آلمان برگزار شد.در طول این سال ها، همواره کمپانی های معروف و نه چندان معروف دنیای فناوری تلاش کرده اند خود را در زمان برگزاری این نمایشگاه به برلین برسانند. نام این نمایشگاه مخفف نمایشگاه رادیویی برلین است و چنان که پیداست در آغاز تنها به معرفی و عرضه محصولات رادیویی اختصاص داشت؛ اما کم کم تولید کنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی نیز به شرکت کنندگان آن پیوستند. بسیاری از لوازمی که امروز بخشی جداناپذیر از خانه ما هستند، اولین بار در همین نمایشگاه معرفی شدند.

 در سال 1931، مانفرد وون آردن اولین تلویزیون لامپ تصویردار خود را که برای دریافت و ارسال تصاویر قابل استفاده بود در این نمایشگاه رونمایی کرد. در سال 1935 نیز شرکت «آ.ا.گ» اولین دستگاه ضبط صوت قابل حمل جهان را معرفی کرد. در سال 1979 نیز شرکت فیلیپس اولین دستگاه پخش سی دی را عرضه کرد.

 در سال 2012، این نمایشگاه از 31 اوت تا 5 سپتامبر برگزار شد و میزبان 1200 شرکت از 32 کشور جهان از جمله سامسونگ، ایسوس، سونی، ال جی، فیلیپس، اپشون، شارپ، توشیبا و پانوسونیک بود. سال هاست که در زمان برگزاری این نمایشگاه تمامی توجهات رسانه ای و مردمی به این رویداد بزرگ معطوف می شود و بازدیدکنندگان تجاری بسیاری از بیش از 100 کشور از این نمایشگاه دیدن می کنند.

امسال هم طبق روال سال های گذشته این نمایشگاه در تابستان و از تاریخ 14 شهریور آغاز به کار کردو تا تاریخ 19 شهریور ادامه داشت. در این نمایشگاه مجموعه ای از تجهیزات الکترونیکی و لوازم خانگی مصرفی از جمله ماشین های لباسشویی، یخچال، تلویزیون و ... عرضه می شوند. البته در این میان نباید از گجت های هوشمند و تبلت ها غافل شد که این تب و تاب زیادی در فضای مجازی ایجاد می کنند. تا قبل از سال 2011، معرفی گوشی های هوشمند و تبلت ها در نمایشگاه آی اف ای خیلی مرسوم نبود و تنها انگشت شماری از شرکت ها اقدام به معرفی محصولات خود در این نمایشگاه می کردند.

 اما بعد از اینکه در همان سال شرکت سامسونگ گوشی گلکسی نوت خود را در معرض نمایش عموم قرار داد، این رویه برای این غول کره ای به سنت بدل شد. از آن پس نیز دیگر شرکت ها از فرصت ها استفاده کردند و اکنون که چند سالی از این ابتکار شرکت سامسونگ می گذرد، آنها نیز پرچمداران خود را در این نمایشگاه معرفی می کنند.



الکامپ تهران


Elecomp

میعادگاه عاشقان فناوری

نمایشگاه الکامپ را نمی توان یکی از نمایشگاه های بزرگ و مهم عرصه فناوری در جهان دانست، اما در مقام بزرگ ترین نمایشگاه فناوری ایران، یاد کردن از آن ضروری به نظر می رسد. این گردهمایی هر ساله در آذر ماه و در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود. شرکت های مطرح جهان در عرصه فناوری، حضوری در نمایشگاه ندارند و به نوعی می توان این نمایشگاه را محلی برای معرفی خدمات الکترونیکی و مجازی شرکت های داخلی برای مردم عادی و بازار داخلی دانست.

نمایشگاه الکامپ با هدف جذب شرکت های خارجی برگزار نمی شود و محصول قابل توجهی هم از شرکت های داخلی در آن معرفی و عرضه نمی شود. یکی از معدود فواید برگزاری چنین نمایشگاهی امکان برقراری ارتباط میان شرکت های فعال در حوزه الکترونیک و جذب مخاطب و مشتری داخلی برای کمک به پیشرفت این صنعت نوپا در کشور است.

 امسال در نمایشگاه الکامپ، 420 شرکت حوزه فناوری اطلاعات و 40 سازمان دولتی و 80 شرکت نوپا (استارتاپ) در فضایی بالغ بر 22 هزار متر مربع آخرین دستاوردها و توانمندی های خود را به نمایش گذاشتند. بر خلاف حضور همیشه کمرنگ شرکت های خارجی در نمایشگاه الکامپ، دست اندر کاران این بار قول داده اند سال آینده حضور کمرنگ خارجی ها را جبران کنند و به نظر می رسد از هم اکنون با دعوت هیئت های خارجی برای حضور در نمایشگاه سال بعد دست به کار شده اند. در آخرین دوره از نمایشگاه الکامپ بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر از آن بازدید کردند.

 دولت در برنامه های خود سعی دارد با کسترش خدمات الکترونیکی و حمایت از شرکت های نوپا به رشد هرچه بیشتر صنعت الکترونیک و آی تی در کشور کمک کند؛ با این حال به دلیل عدم حضور گسترده شرکت های خارجی و نبود نظارت دقیق بر محصولات شرکت های داخلی حاضر در نمایشگاه، برخی از این شرکت ها اقدام به کپی برداری و حتی انتشار نرم افزارهای خارجی به نام خود می کنند. در پایان نیز باید خاطر نشان کنیم که با توجه به نزدیکی زمان اجرای توافق هسته ای و لغو تدریجی تحریم ها، امید است در سال های آینده بیش از پیش شاهد حضور شرکت ها و کمپانی های مطرح جهانی به منظور عرضه محصولات در ایران و ایجاد بستر رقابت در بازار داخلی باشیم.



جیتکس دوبی


GITEX  

میعادگاه عاشقان فناوری

نمایشگاه بین المللی الکترونیک و کامپیوتر و تجارت  الکترونیک خلیج «فارس» به نام «جیتکس» همه ساله در کشور ایالت متحده عربی و در شهر دوبی، در ساختمان مرکز تجاری این شهر، برگزار می شود. در این نمایشگاه کمپانی ها و کشورها به ارایه دستاوردهای گوناگون یک ساله خود می پردازند؛ برای مثال محصولاتی در زمینه های دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، الکترونیک و مخابرات، ماهواره ارتباطات بی سیم، رایانه (نرم افزار و سخت افزار)، سامانه های مدار بسته، دوربین های فیلم برداری و عکس برداری، تلویزیون های غول پیکر و هر آنچه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از آن یاد می شود.

 این نمایشگاه اولین بار در سال 1981، با هدف گشودن دروازه های جدیدی جهت ایجاد کسب و کار و تجارت الکترونیک در خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز به کار کرد. دوبی در آن زمان با این که پتانسیل زیادی برای پیشرفت داشت، به هیچ عنوان به توسعه یافتگی امروز خود نبود؛ اما به عنوان گذرگاه شرق و غرب و به منظور دستیابی کمپانی های بزرگ به بازار دست نخورده و رو به رشد خاورمیانه برای برگزاری این نمایشگاه انتخاب شد.

 نمایشگاه جیتکس با حضور 150 شرکت از 33 کشور جهان در ماه اکتبر هر سال برگزار می شود. این نمایشگاه در مرکز تجارت جهانی شهر دوبی واقع در خیابان معروف به نیویورک برگزار می شود و شامل بر نشست های خبری و کنفرانس ها و کارگاه های تخصصی و علمی شرکت ها است.

از آنجا که نمایشگاه فناوری بزرگ دیگری در کشورهای دیگر خاورمیانه برگزار نمی شود،  شرکت ها و گاهی اوقات دولت ها در این نمایشگاه قراردادهای تجاری کلان امضا می کنند. به همین دلیل است که بسیاری از کمپانی های بزرگ جهان در این نمایشگاه حضور دارند.

هر ساله یک شرکت حاضر در نمایشگاه هزینه حضور و پذیرایی از اصحاب رسانه و خدمات نمایشگاهی را برعهده می گیرد. این نمایشگاه بخشی اختصاصی به نام «مدیا سنتر» (خدمات رسانه ها) برای پذیرایی و خدمات رسانی به اصحاب رسانه ها دارد. در این بخش تمامی تجهیزات لازم از جمله لپتاپ و اینترنت پرسرعت و دستگاه فاکس و چاپگر در اختیار خبرنگاران قرار می گیرد.

یکی دیگر از قسمت های مهم این نمایشگاه، آزمایشگاه دانش آموزی است که با حمایت شرکت گوگل برگزار می شود.این رقابت به منظور جذب دانش آموزان با استعداد در حوزه آی تی و تجارت الکترونیک صورت می گیرد.نمایشگاه جیتکس دوبی را نمی توان محلی برای معرفی محصولات انقلابی و رونمایی از فناوری های نوین دانست؛ بلکه باید آن را گردهمایی برای نمایش محصولات رونمایی شده و بازاریابی شرکت های بزرگ دانست.      


ویدیو مرتبط :
عرفه میعادگاه عاشقان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قطعنامه عزم ما را برای توسعه فناوری...



 

 

قطعنامه عزم ما را برای توسعه فناوری...

 

ارسال نامه‌های متكی به وزیران خارجه كشورهای عضو شورای امنیت:

قطعنامه عزم ما را برای توسعه فناوری هسته‌ای راسخ‌تر می‌كند


تصویب چنین قطعنامه‌هایی از دیدگاه ملت بزرگ ایران نه تنها خللی در برنامه كاملا صلح‌آمیز ایران وارد نمی‌كند، بلكه عزم كشورمان را در ادامه راه فعلی برای توسعه فن‌آوری‌ هسته‌‌ای صلح‌آمیز راسخ‌تر خواهد كرد.

وزیر امور خارجه كشورمان در نامه‌های جداگانه‌ای به وزیران امور خارجه كشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن انتقاد شدید از بانیان قطعنامه 1929، همراهی سایر كشورها در شورای امنیت با این قطعنامه را مایه تاسف خواند.
به گزارش ایلنا، منوچهر متكی در نامه‌های خود به وزیران امور خارجه برزیل و تركیه به نمایندگی از طرف دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از درایت و منطق دولت و مردم این دو كشور به‌خاطر ایستادگی در مقابل فشارهای سیاسی چند كشور خاص و رای منفی به قطعنامه قدردانی كرده است.
وزیر امور خارجه كشورمان در این نامه‌ها دیدگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران درباره قطعنامه 1929 را اعلام كرده است.
وی اقدام عجولانه و اصرار آمریكا و چند هم‌پیمانش برای صدور قطعنامه‌ای غیرعادلانه و غیرقانونی توسط شورای امنیت سازمان ملل علیه ملت بزرگ ایران را مورد انتقاد قرار داده و تصریح كرده است: در حالی كه با صدور بیانیه تهران فضای مثبت و سازنده‌ای ایجاد شده و راه را برای همكاری و آغاز یك دوره جدید از اعتماد متقابل گشوده بود، اقدام غیرمنطقی شورای امنیت تنها نشان دهنده تمایل واقعی نداشتن طرف‌های مقابل برای گفت‌وگو و تعامل است.
وزیر امور خارجه كشورمان در بخش دیگری از این نامه‌ها افزوده است: شورای امنیت سازمان ملل كه وظیفه‌اش رسیدگی به مسائل فوری هم‌چون حمله وحشیانه نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به كاروان‌های بشر دوستانه است برخلاف انتظار جامعه بین‌المللی موضوعی را در دستور كار خود قرار داده كه هیچ فوریتی نداشته و هیچ تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی نیست.
متكی با تاكید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌‌ای كشورمان و اعلام این كه سلاح‌های هسته‌ای هیچ جایگاهی در سیاست‌های امنیتی و دفاعی ایران ندارد، اضافه كرده است: تصویب چنین قطعنامه‌هایی از دیدگاه ملت بزرگ ایران نه تنها خللی در برنامه كاملا صلح‌آمیز ایران وارد نمی‌كند بلكه عزم كشورمان را در ادامه راه فعلی برای توسعه فن‌آوری‌ هسته‌‌ای صلح‌آمیز راسخ‌تر خواهد كرد...../تحلیل:ایلنا