دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

موفقیت محققان رویان در ابداع روش جدید تولید سلول‌های جنسی جنینی



اخبار علمی,خبر های علمی,سلول‌های جنسی

محققان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، مدل جدیدی برای مطالعه تکوین سلول‌های جنسی ارائه کردند که به کمک آن می‌توان بسیاری از نقایص سلول‌های جنسی را بررسی و راهکارهایی برای رفع آنها ارائه داد.

به گزارش ایسنا، انواع گوناگونی از سلول‌های بنیادی پرتوان وجود دارد که سلول‌های بنیادی جنینی و سلول‌های بنیادی القایی از آن جمله هستند. استخراج و تولید این سلول‌ها سال‌هاست که در موش و انسان انجام می‌شود و استفاده از آن‌ها اثر مهمی در پیشرفت‌های اخیر علوم پزشکی و زیست‌شناسی تکوینی داشته است.

رده دیگری از سلول‌های بنیادی به نام «سلول جنسی جنینی» (Embryonic Germ Cell) وجود دارد که در شرایط آزمایشگاهی از باز‌برنامه‌ریزی سلول‌های پیش‌ساز جنسی به دست می‌آیند و ابراز باارزشی برای مطالعه تکوین سلول‌های جنسی و مطالعات ناباروری و کمک به یافتن درمان‌های نوین در این حوزه ابزار با ارزشی محسوب می‌شوند.

تولید این سلول‌ها از موش مرسوم است اما به دست آوردن آنان از موش صحرایی همواره با دشواری‌هایی روبه‌رو بوده است.

از آنجا که در این دست مطالعات موش صحرایی مدلی مناسب‌تر از موش به حساب می‌آید، دکتر بهاروند، دکتر علیرضا محمدی، دکتر فرنوش عطاری و همکارانشان در پژوهشگاه رویان کوشیدند روشی مناسب برای تولید سلول های جنسی جنینی موش صحرایی بیابند.

پیش‌تر برای تولید این سلول‌ها در موش صحرایی، پس از استخراج سلول های پیش‌ساز جنسی، دو مسیر پیام‌رسانی GSK3 و MAPK در سلول‌ها مهار می‌شد تا سلول جنسی جنینی به‌دست آید. با آنکه سلول مورد نظر ایجاد می‌شد اما معمولا کیفیت لازم را نداشت و تغییرات مخربی در ژن آن اتفاق می‌افتاد.

با توجه به استفاده از این سلول‌ها به‌عنوان مدل مطالعاتی، نتایج به‌دست آمده از سلولی معیوب نمی‌توانست با ارزش باشد و برای مطالعات بعدی به انسان تعمیم داده شود. به همین دلیل محققان پژوهشگاه رویان با توجه به تجربیات خود در تولید انواع سلول‌های بنیادی از مهار دو مسیر TGFβ و MEK برای باز برنامه‌ریزی سلول‌های پیش‌ساز به سلول‌های جنسی جنینی استفاده کردند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی یاخته به چاپ رسیده است نشان داد، تولید سلول‌های جنسی جنینی به روش پژوهشگاه رویان (R2i) کاراتر است و سلولی حاصل با این روش دچار نقایص روش قبلی نبوده ثبات ژنتیکی آن حفظ می شود.

به این ترتیب مدل مناسبی برای مطالعه تکوین سلول‌های جنسی به دست می‌آید که به کمک آن می‌توان بسیاری از نقایص سلول‌های جنسی را مطالعه کرد و به دنبال راه چاره‌ای برای آنها بود.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
ابداع فن آوری حیرت آور محققان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع روش جدید درمان بدون عارضه جنسی پروستات در نیم ساعت!



 

درمان سرطان پروستات , جراحی پروستات

 

جراحان انگلیسی موفق به طراحی تكنیكی جدید برای درمان پروستات شدند كه به گفته آنها، فقط 30 دقیقه زمان می‌برد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،این روش كه «براكی تراپی 4D» نام دارد، به اندازه جراحی معمول كارآمد اما ارزان‌تر است. این بدین معناست كه با اجرای این روش مردان مبتلا به این نوع سرطان بدون تحمل مشكلاتی چون ناتوانی جنسی درمان می‌شوند.

درمان جدید نسخه پیشرفته‌تر براكی‌تراپی بوده كه برای بیش از یك دهه به طور موفقیت‌آمیز مورد استفاده پزشكان بوده است.

این نسخه در مراحل اولیه سرطان پروستات به عنوان جایگزینی برای پرتودرمانی یا جراحی معمول به كار می‌رود. در این درمان "دانه‌های رادیواكتیو» با هدف نابودی تومور از درون در غده پروستات كاشته می‌شوند. این تشعشع هدفمند به معنای استفاده از دوزهای بالاتر در مقایسه با پرتودرمانی معمول است و به مثانه و بافت‌های اطراف آسیب نمی‌رساند.

در این روش جراحان از اسكن دو دقیقه‌ای برای رسیدن به پنج اندازه‌گیری كلیدی از پروستات بیمار استفاده می‌كنند. این اندازه‌ها وارده برنامه رایانه می‌شود كه از اطلاعات صدها عمل قبلی برای به دست آوردن تعداد دانه‌های رادیو اكتیو مورد نیاز و مكان جایگیری آن‌ها بهره می‌برد. به طور معمول تا تعداد 120 دانه (هر یك به اندازه یك دانه برنج) درون پروستات قرار می‌گیرند.

روش جدید همچنین نسبت به جراحی پروستات معمول كه ممكن است بیمار را روزها و هفته‌ها در بیمارستان نگه دارد، دارای عوارض جانبی كمتری است.

جراحی پروستات بیش از 80 درصد مردان را از لحاظ جنسی ناتوان می‌كند. براكی‌تراپی به طور معمول سه ساعت به طول می‌انجامد و این در حالیست كه در نسخه جدید درمان، نیم ساعت زمان لازم است و بیماران همان روز مرخص شده و در عرض 48 ساعت می‌توانند به محل كار خود بروند.

تحقیقات نشان داده است در این روش درمانی، 83 درصد مردان تحت عمل، توانایی جنسی‌شان حفظ شده است.

با استفاده از این تكنیك همچنین كمتر از یك نفر در هر 100 بیمار از مشكلات مثانه پس از عمل رنج می‌برد و بیمار نیازی به استفاده از كاتتر ندارد..... / خبرگزاری ایسنا