دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

موبایل نسل سوم با همه امکانات دهه فجر می‌آید



 

 

موبایل نسل  سوم با همه امکانات دهه فجر می آید

 

تقی پور با اشاره به انتخاب مشاور فرانسوی برای این پروژه و اتمام طراحی شبکه نسل سوم افزود: اینپروژه در مرحله پیاده سازی تجهیزات قرار دارد و آخرین وضعیت آن نیز بعد از بازدید از مجموعه اپراتور سوم اعلام خواهد شد.  

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد آخرین وضعیت پروژه های اپراتور سوم موبایل و اپراتور چهارم گفت: سیمکارتهای نسل سومی اپراتور سوم امسال حتما وارد بازار می شود و چارچوب پروانه اپراتور چهارم فناوری اطلاعات نیز تعیین شده است.  

 

به گزارش مهر، چند ماهی است که مسئولان وزارت ارتباطات از تعریف پروژه ای در کشور تحت عنوان اپراتور چهارم برای برای فعالیت در لایه دسترسی دیتا خبر می دهند که قرار است ارتباطات دیتا را بر بستر فیبر نوری تا درب منازل افراد پیاده سازی کند. همچنین اپراتور سوم موبایل نیز وعده داده سیمکارتهایی را به بازار عرضه کند که قابلیت مالتی مدیایی آن باعث می شود کاربران ارسال صوت، تصویر و دیتا را به صورت همزمان و با سرعت نسبتا قابل توجهی تجربه کنند.  

 

طبق اعلام مسئولان حداکثر پهنای باند اپراتور چهارم که برخی آن را اپراتور فناوری اطلاعات نیز می نامند متناسب با کاربرد متفاوت خواهد بود. برای مثال حداقل پهنای باند 8 مگابیت برثانیه را برای کاربران خانگی ارائه خواهد کرد و به این ترتیب امکان ارائه سرویس VOD (ویدئو درخواستی) به راحتی بر روی این شبکه قابل اجرا خواهد بود.  

 

سیمکارتهای اپراتور سوم از ابتدا قابلیت نسل سومی خواهند داشت  

 

رضا تقی پور درباره آخرین وضعیت سیمکارتهای اپراتور سوم موبایل که پیش از این قرار بود تا بهمن ماه امسال وارد بازار شود اظهار داشت: تعهد اپراتور سوم برای ارائه سیمکارت طبق زمان بندی پروانه مربوط به بعد از دهه فجر امسال است اما مسئولان این پروژه به صورت شفاهی قول داده اند که تا دهه فجر امسال سیمکارتهای نسل سوم را روانه بازار کنند.  

 

وی با بیان اینکه بزودی برای اطلاع بیشتر از پیشرفت پروژه اپراتور سوم، بازدیدی از مجموعه این پروژه و شبکه آن خواهیم داشت گفت: البته این اپراتور به صورت کتبی پیشرفت کار را به وزارت ارتباطات گزارش می دهد اما با برگزاری جلسه و انجام مذاکره با مسئولان اپراتور آخرین وضعیت این پروژه مشخص خواهد شد.  

 

تقی پور با اشاره به انتخاب مشاور فرانسوی برای این پروژه و اتمام طراحی شبکه نسل سوم افزود: این پروژه در مرحله پیاده سازی تجهیزات قرار دارد و آخرین وضعیت آن نیز بعد از بازدید از مجموعه اپراتور سوم اعلام خواهد شد.  

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه سیمکارتهای اپراتور سوم از ابتدا قابلیت نسل سومی (3G) خواهند داشت گفت: این سیمکارتها به صورت چند منظوره تعریف می شوند به نحوی که در مناطقی که تحت پوشش شبکه نسل سوم باشد قابلیت اجرای سرویسهای آن را خواهند داشت و در مناطقی که پوشش شبکه 3G کامل نیست خدمات نسل دوم را دریافت می کنند.  

 

اپراتور چهارم در انتظار موافقت اصولی از دولت  

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد پروژه اپراتور چهارم فناوری اطلاعات که چندی است از سوی این وزارتخانه مطرح شده است نیز به مهر گفت: چارچوب پروانه اپراتور چهارم تعیین شده و طراحی کلانی نیز در این زمینه صورت گرفته است اما دولت باید برای تکمیل پروانه فعالیت این اپراتور مجوز صادر کند تا فرایند انتخاب اپراتور طی شود.

 

وی با بیان اینکه پس از طی این فرایند پروانه صادر شده و به اپراتور تحویل داده می شود، اظهار داشت: برای تعیین اپراتور در این پروژه باید از دولت موافقت اصولی اخذ شود و پس از این مرحله اپراتور از طریق مزایده یا ترک تشریفات انتخاب می شود.  

 

تقی پور با بیان اینکه فرایند انتخاب شرکت برنده در اپراتور چهارم همانند فرایندی است که برای تعیین برنده در اپراتور دوم و سوم تلفن همراه صورت گرفته است اضافه کرد: خارجی ها هم می توانند در این اپراتور حضور داشته باشند. به این معنی که خارجی ها با مشارکت شرکتهای داخلی ها در این پروژه حضور یابند و بیش از 49 درصد از سهام این اپراتور را در اختیار نگیرند./عصرایران


ویدیو مرتبط :
موبایل نسل آینده با امکانات ویژه!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیمكارت های اپراتور سوم تا دهه فجر به بازار می آید



 

 

 

سیم کارت

 

 

وزیر ارتباطات ضریب نفوذ تلفن همراه در كشور را ۷۲ درصد اعلام كرد و گفت: در حال حاضر ۳ اپراتور اصلی خدمات تلفن ثابت و سیار را به متقاضیان ارائه می كند و اپراتور سوم نیز تا دهه فجر امسال سیمكارت های خود را در بازار عرضه خواهد كرد.

 رضا تقی پور حجم اداره حوزه مخابرات توسط مردم را بیشتر از آن چیزی دانست كه توسط دولت اداره می شود و اعلام كرد این نسبت در آغاز دولت نهم برعكس بوده است. وی افزود: هم اكنون ضریب نفوذ خانوار تلفن ثابت به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده و امكان افزایش ظرفیت در این حوزه وجود دارد كه به دلیل عدم وجود بازار در حالت اشباع باقی مانده است.

تقی پور با اشاره به ضریب نفوذ ۷۲ درصدی تلفن همراه در كشور گفت: پیش از آغاز به كار دولت نهم تنها ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار سیمكارت در كشور واگذار شده بود كه در ۵ سال گذشته این حوزه شاهده رشد ۵ / ۶ برابری بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این كه ۶ اپراتور در حوزه سیار، ۱۲ اپراتور در حوزه ارتباطات ماهواره ای، ۱۱ اپراتور در بخش اینترنت پرسرعت و همچنین ۱۲۱ اپراتور در خصوص فروش عمده پهنای باند در كشور فعال هستند ادامه داد: هم اكنون بیش از یك هزار و ۴۸۰ شركت خصوصی فعال در بخش ارائه خدمات اینترنتی، ۵ هزار و ۱۰۸ دفتر خدمات ارتباطی شهری و نزدیك به ۱۰ هزار دفتر ICT روستایی، خدمات این حوزه را به متقاضیان ارائه می كنند.

وی با اشاره به ارائه تلفن خانگی به ۹۷ درصد از روستاهای دارای بالای ۱۰۰ نفر ساكن ادامه داد: در آغاز دولت نهم دفاتر ICT روستایی در ۳۰۰ روستا راه اندازی شده بود كه این تعداد در حال حاضر به بیش از ۱۰ هزار عدد افزایش یافته و خدمات مورد نیاز روستاییان را به صورت بر خط به آنها ارائه می كند.

به گفته تقی پور، فراهم كردن زمینه های لازم برای استفاده روستاها از فناوری های نوین برای توسعه خدمات دولت الكترونیكی و كشاورزی مدرن، تكمیل پوشش جاده ها در روستاها و توسعه باند پهن برای گسترش خدمات ارزش افزوده و ارتقای بهره وری ملی از جمله اهداف اجرای پروژه های در دست افتتاح وزارت ارتباطات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این كه توسعه این شبكه ها، زیرساخت های اطلاع رسانی در حوزه های علمی و فناوری در سراسر دنیا را برای اندیشمندان و مراكز علمی و تحقیقاتی فراهم می كند، در تشریح پروژه های افتتاحی در هفته دولت گفت: ۸۴۰ سایت فرستنده و گیرنده در مناطق روستایی و ۶۹۰ كیلومتر فیبرنوری در نقاط صعب العبور و ۳۸۲ دفتر خدمات ICT روستایی، ۱۶۵ پروژه در حوزه شبكه ارتباطات دیتا و ۲۱۵ مركز سوئیچ تلفن ثابت از جمله پروژه های افتتاحی در این بخش محسوب می شوند. تقی پور سهم حوزه ICT در تولید ناخالص داخلی در سال ۸۸ را ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام كرد كه از این میزان ۸۰۰ میلیارد تومان سهم دولت و مابقی توسط بخش خصوصی فراهم شده است.

توسعه شبكه ارتباطی تلفن همراه در كشور به ویژه با ورود اپراتور دوم و نوآوری های جدید سرعت و شتاب بیشتری به خود گرفت.

اكنون و در آستانه ورود اپراتور سوم تلفن همراه به بازار به نظر می رسد كه شبكه ارتباطی كشور در آستانه تحولات جدیدی است و اپراتورهای فعلی به منظور رقابت با اپراتور جدید تكاپو و تلاش بیشتری به خرج خواهند داد.

اپراتور سوم تلفن همراه قرار است نسل سوم از این سیستم ارتباطی را در كشور عملیاتی سازد..../تحلیل:مهر