دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مشاهده بزرگترین و روشن‌ترین ماه سال در 2 تیر



ماه

مشاهده بزرگترین و روشن‌ترین ماه سال در 2 تیر 

با گذشت 14 ماه ،روز یکشنبه 23 ژوئن ( 2 تیر ماه) ماه کامل که در نزدیکترین نقطه به مدار زمین قرار می‌گیرد و به شکلی بزرگتر و روشن‌تر از همیشه مشاهده می‌شود.

ابرماه روز 23 ژوئن ( 2 تیر ماه) جدا از این که منظره زیبایی رغم می‌زند چندین افسانه و شایعه درباره ایجاد فجایع طبیعی از جمله زلزله، سونامی، سیل، طوفان و گردباد را نیز برای مردم ساده لوح به همراه می‌آورد.

در روز مشخص شده ماه بزرگتر و روشن‌تر بوده و بیش از هر زمان دیگری به زمین نزدیکتر می‌شود. فاصله ماه از زمین میانگین فاصله ماه تا زمین 384402 کیلومتراست که قرار گیری آن در مدار حضیضی ماه را به زمین نزدیکتر می‌کند.

به رغم تمام افسانه‌ها و باورهای نادرستی که به این پدیده نسبت داده می‌شود، دانشمندان ناسا تاکنون هیچ ارتباطی بین فجایع طبیعی روی زمین و نزدیکی فاصله ماه کشف نکرده‌اند.

وقتی که ما از زمین شاهد یک ابر ماه هستیم، خورشید، زمین و ماه هم تراز می‌شوند و زمین بین آنها قرار می‌گیرد. نیروهای گرانشی که توسط ماه و خورشید به زمین اعمال می‌شود موجب جزر و مد اقیانوس‌ها شده که شاید بتواند توضیحی برای باورهای نادرست و افسانه مانند عده‌ای از مردم جهان فراهم کند.

براساس اظهارات ناسا، این جز و مد در مدتی که ماه در مدار حضیضی قرار می‌گیرد تنها چند سانتی‌متر بیشتر از مواقعی است که ماه در حالت عادی قرار دارد.

وقتی ماه در نزدیکترین نقطه مدار زمین قرار می‌گیرد نام مستعار ابر ماه برایش انتخاب شده و براساس اظهارات رصدگران این ابرماه در تاریخ تعیین شده 16 درصد روشن‌تر از سایر مواقع خواهد بود.

در سال 2013 باز هم ماه در مدار حضیضی قرار می‌گیرد، اما هیچ کدام از آنها در طی ماه کامل نخواهد بود، روز 23 ژوئن ( 2 تیر) تنها روز سال جاری میلادی است که ماه در مدار حضیضی کامل خواهد بود به شکل یک ابر ماه به نظر می‌رسد.

برای بهترین تصویر از ابرماه آن را درست پس از طلوع یا درست پیش از غروب مشاهده کنید که در آن زمان‌ها ماه به افق زمین بسیار نزدیک است و تصویر آن از پس ساختمان‌ها و درخت‌ها خطاطی دیداری جالبی ایجاد می‌کند و موجب می‌شود که ماه بزرگتر از چیزی که هست به نظر برسد.

به دلایلی که برای ستاره شناسان و روان شناسان نامشخص است، ابرماه از پشت درخت‌ها، ساختمان‌ها و سایر اجسام دیگر بزرگتر به نظر می‌رسد.

ماه کامل تا پیش از آگوست 2014 دیگر در مدار حضیضی قرار نخواهد گرفت./مهر

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
حجاب و عفاف رائفی پور تیر ماه سال 93 شماره 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیشب پرنورترین شب سال بود/ تصاویری از بزرگترین و زردترین ماه



اخبار,اخبار علمی,تصاویر ماه

اخبار علمی - دیشب پرنورترین شب سال بود/ تصاویری از بزرگترین و زردترین ماه

شب گذشته مورخ 10 آگوست سال 2014 میلادی و مصادف با 19 مرداد ماه سال 1393 ، ماه پرنورترین و زردترین شب خود را تجربه کرد.

شب گذشته ماه در نزدیکترین فاصله خود به زمین قرار گرفت تا کمی بزرگتر و همینطور زرد رنگ تر از شب های دیگر در آسمان ظاهر شود. ماه نیز همانند سیاره های منظومه شمسی در مدار بیضی شکل به دور خورشید می گردد و برخلاف مدارهای دایروی فاصله جرم گردش كننده در مدارهای بیضوی از جرم مرکزی ثابت نیست به طوری که گاهی در فاصله ی دورتر از جسم مرکزی و گاهی در فاصله ی نزدیکتری نسبت به آن قرار می گیرد. نزدیکترین فاصله را نقطه حضیض و دورترین فاصله را نقطه اوج مداری می‌ گویند. ماه از فردا صبح در حضیض مداری قرار می گیرد.


شب گذشته، ماه روشن و پر نوری در سراسر جهان قابل رویت بود. بنا به گزارشات منتشر شده، ماه 30 درصد روشن تر از حد معمول و همینطور 14 درصد بزرگتر از اندازه واقعی خود در آسمان به زمین تابید.

تصاویری از ماه در آسمان کشورهای مختلف را مشاهده می کنید:


ماه در آسمان سیدنی استرالیا

اخبار,اخبار علمی,تصاویر ماه

 

ماه در آسمان اوکلند واقع در نیوزلند

اخبار,اخبار علمی,تصاویر ماه

 

ماه در  آسمان ژاپن

اخبار,اخبار علمی,تصاویر ماه

 

ماه در آسمان هنگ کنگ

اخبار,اخبار علمی,تصاویر ماه

 

ماه در آسمان چین

اخبار,اخبار علمی,تصاویر ماه

 

ماه در آسمان ریودوژانیرو در برزیل 

اخبار,اخبار علمی,تصاویر ماه

 
اخبار علمی - مهر