دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

طراحی لباس فضانوردی توسط محققان ایرانی



 


اخبار علمی - طراحی لباس فضانوردی توسط محققان ایرانی

براساس اطلاعات ارایه شده از سوی پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران، این لباس فضایی در ماموریت های زیرمداری استفاده می شود و در صورت بروز مشکل در کابین های فضایی از جان فضانورد حفاظت می کند.

"اخبار,اخبار


به گزارش ایرنا لباس فضانورد تولید شده توسط محققان ایرانی در سومین نمایشگاه فناوری فضایی به نمایش درآمد .این نمایشگاه 14 بهمن ماه امسال در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

براساس اطلاعات ارایه شده از سوی پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران، این لباس فضایی در ماموریت های زیرمداری استفاده می شود و در صورت بروز مشکل در کابین های فضایی از جان فضانورد حفاظت می کند.

اهمیت لباس فضایی برای فضانورد به حدی است در صورت نبود و یا مشکل داشتن این لباس ، فضانورد هیچ شانسی برای زنده ماندن در فضا ندارد و در مدت 15 ثانیه بیهوش می شود و مغز او در مدت زمان چهار دقیقه متلاشی می شود.

فضانورد در کابین های فضایی تنها با این لباس ضد شتاب می تواند حرکت کند و ماموریت های خود را انجام دهد.با وجود دشوار بودن پوشیدن این لباس و زمان مورد نیاز، پوشیدن این لباس در طول مدت ماموریت به منظور حفاظت از جان فضانورد ضروری است.

این لباس با هدف ایمنی فضانورد و تسهیل فعالیت خدمه و نجات در مواقع اضطراری توسط محققان پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران طراحی شده است و از آن می توان در طول ماموریت و در شرایط مختلف از جمله شروع پرواز، در حین پرواز و در حین بازگشت به زمین استفاده کرد.

هدف از پوشیدن لباس پرواز، تنظیم فشار بدن و تامین و در اختیار گذاشتن اکسیژن مورد نیاز بدن فضانورد، تنظیم دمای بدن، محافظت در برابر آتش و محافظت در برابر آلودگی اتمسفری است .

اجزای این لباس شامل لباس رطوبت گیر، لباس فشار، سیستم خنک کننده، لباس ضد حریق، کلاه و سیستم ارتباطی، دستکش ها و پوتین و دیگر اجزا است.

علاوه براین حفظ گرما و تخلیه نشدن بار حرارتی بدن فضانورد از اثرات جانبی پوشیدن لباس فضانورد است. در این لباس زیرپوشش های خنک کننده شامل لوله های پلاستیکی از جنس پی.وی.سی طراحی شده است که متناسب با حرارت بدن فرد ، جریان آب سرد در این لوله به چرخش درمی آید و دمای بدن فضانورد را کنترل می کند.
 اخبار علمی -  ایرنا


ویدیو مرتبط :
لباس فضانوردی ناسا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طراحی لامپ‌های فوق کم مصرف توسط محققان ایرانی



لامپ‌های فوق کم مصرف,مزایای لامپ‌های فوق کم مصرف

طراحی لامپ‌های فوق کم مصرف توسط محققان ایرانی
محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه زنجان موفق به طراحی و تولید نیمه صنعتی لامپ‌های فوق کم مصرف مورد مصرف صنایع شدند.
حامد نصراللهی، مخترع لامپ‌های فوق کم مصرف و مدیرعامل شرکت با باین اینکه هدف از ساخت لامپ صنعتی و مهتابی‌های فوق کم مصرف عدم وجود لامپ با مصرف بهینه‌تر و بازده بالاتر برای این بخش است، گفت: همچنین علاقمندی بخش صنعت برای بهبود راندمان روشنایی و کارایی بالاتر لامپ‌ها چه از نظر دما و چه از نظر سازگاری با شرایط محیطی مختلف از دیگر اهداف تولید این نوع لامپ‌ها محسوب می‌شود.
وی با بیان این که لامپ‌های فوق کم مصرف در ادارات و صنعت کاربرد دارند، تصریح کرد:

با توجه به مصرف فراوان لامپ در بخش صنعت، تولید لامپ‌های فوق کم مصرف که تا یک سوم نسبت به لامپ‌های معمولی مصرف انرژی دارند بسیار صرفه اقتصادی دارد. به عنوان مثال لامپ‌های فوق کم مصرف 84 وات مانند لامپ‌های خیاری 65 وات موجود در بازار کارایی دارند با این تفاوت که از مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های معمولی برخوردارند.
نصراللهی با بیان اینکه در تولید لامپ‌های فوق کم مصرف از تکنولوژی LED استفاده شده است، خاطرنشان کرد:

عمر بسیار بالاتر نسبت به لامپ‌های رشته‌ای و کم مصرف، سازگاری بالا با محیط و توانایی کار در شرایط محیطی نامساعد، مصرف بسیار کمتر نسبت به لامپ‌های رشته‌ای و کم مصرف، راندمان بالای لامپ، عدم ایجاد هارمونیک‌های ولتاژ و جریان به روی خطوط برق و عدم ایجاد نور فرکانس در محیط و ایجاد خستگی کمتر برای چشم از جمله مزایای لامپ‌های فوق کم مصرف محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه این طرح موفق به اخذ تاییدیه علمی بنیاد ملی نخبگان شده است، گفت: پیش از دریافت تاییدیه علمی بنیاد با تولید نیمه صنعتی لامپ‌های فوق کم مصرف، موفق به فروش این محصول به دانشگاه زنجان و چند شرکتی صنعتی شده‌ایم.
نصراللهی در پایان از دستگاه‌های دولتی و به خصوص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان درخواست کرد که به جای حمایت‌های مالی اندک، زمینه فروش این محصول را در ادارات فراهم کنند.

منبع:isna.ir