دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساعت ابدی برای محاسبه زمان پس از پایان جهان!



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ساعت ابدی برای محاسبه زمان پس از پایان جهان!

محققان آزمایشگاه ملی لاورنس بركلی، طراحی تجربی از یك بلور فضا- زمان را مطرح كرده‌اند كه می‌تواند تا ابد به محاسبه زمان بپردازد.

ایده یك ساعت ابدی كه پس از پایان یافتن جهان نیز به كار خود ادامه می دهد، از مدتها پیش توجه فیزیكدانان را به خود جلب كرده اما شیوه ساخت آن تا كنون ناشناخته بود.

بلور چهار بعدی پیشنهادی فیزیكدانان لاورنس بركلی شبیه به بلورهای سه بعدی رایج بوده كه از ساختارهای دارای الگوهای تكرار شونده مانند دانه برف و الماس برخوردار است. در حالیكه كه الماس در حالت سه بعدی از یك ساختار تناوبی برخوردار بوده، بلور فضا- زمان نه تنها در فضا بلكه در زمان نیز متناوب است.

ایده بلور چهار بعدی فضا- زمان در اوایل سال جاری ابتدا توسط فرانك ویلكزك، فیزیكدان موسسه فناوری ماساچوست به شكل یك مفهوم كاملا نظری ارائه شده بود. اكنون تیم لاورنس بركلی بر این تصورند كه چگونگی به واقعیت رساندن آن را كشف كرده‌اند.

به گفته این فیزیكدانان، یك بلور فضا- زمان را می‌توان با استفاده از یك میدان الكتریكی برای به دام انداختن اتمهای باردار موسوم به یون و بهره بردن از دافعه طبیعی میان دو ذره باردار مشابه موسوم به دافعه كولن ساخت.

میدان الكتریكی تله یونی این ذرات باردار را در محل نگهداشته و دافعه كولن باعث می‌شود كه آنها بطور خودبخود یك حلقه بلور فضایی را شكل بدهند. با استفاده از یك میدان مغناطیسی استاتیك ضعیف، این بلور یونی حلقه‌ای شكل چرخشی را آغاز می‌كند كه بی‌پایان است. گردش مداوم یونهای به تله افتاده باعث تولید نظم زمانی شده كه به شكل‌گیری یك بلور فضا- زمان در پایین‌ترین حالت انرژی كوانتومی منجر خواهد شد.

به عبارت دیگر، دانشمندان قصد دارند یك حلقه از ذرات باردار بسازند كه نیروهای الكترومغناطیسی حاصل از آن باعث گردش دائمی سازه شود. در پایین‌ترین حالت انرژی كوانتومی، این سیستم فاقد هرگونه بی‌نظمی یا آنتروپی بوده و آنتروپی آن به هیچ‌وجه در طول زمان افزایش نخواهد یافت.

از این رو ساختار زمانی و توانایی گاه‌نگاری آن حتی پس از رسیدن جهان به حال «مرگ حرارتی» موسوم به تعادل ترمودینامیکی و واگذار شدن آن به شكل آنتروپی ادامه پیدا خواهد كرد.

این پژوهش در مجله Physical Review Letters منتشر شده است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
الگوریتم محاسبه مالیات حقوق و تبدیل ثانیه به ساعت و دقیقه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

100 مکانی که قبل از پایان جهان باید ببینید


وب سایت تلگراف با دست مایه قرار دادن شایعه پایان یافتن دنیا دست به معرفی صد مکانی زده که می بایست قبل از پایان جهان ببینیم.