زمین کهن، بوی تخم مرغ گندیده می‌داد!

تصاویر زمین کهن , ویژگی های زمین کهن
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد میلیون‌ها سال پیش، زمین بوی تخم‌مرغ گندیده می‌داده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشمندان در مطالعاتشان شواهد فسیلی از میکروب‌هایی را یافته‌اند که از دیگر میکروب‌ها تغذیه کرده‌اند. این شکل از تغذیه «هتروتروفی» نامیده می‌شود.

هتروتروف‌ها نمی‌توانند مواد مغذی ارگانیک خود را بسازند، بنابراین مجبورند که دیگر اشکال حیات را بخورند. این امر در تضاد با خودخوارها (گیاهان) است که می‌توانند غذای خود را از سنتز نور خورشید یا مواد شیمیایی غیرزنده بسازند.

محققان پیشتر تصور می‌کردند که ارگانیسم‌ها برای مدت طولانی (حدود 3.5 میلیارد سال) دیگر ارگانیسم‌ها را خورده‌اند.

با این حال، مطالعات جدید در دانشگاه آکسفورد توسط مارتین بریزر و تیم علمی‌اش، این فرایند را حدود 1.9 میلیارد سال پیش برآورد کرده است.

در این تحقیق محققان برای نخستین بار چگونگی رخداد این فرایند و این که چه موجوداتی از موجودات دیگر تغذیه کرده‌اند را شناسایی کردند.

تیم بریزر، فسیل‌های گونه‌ای باکتری به نام Gunflintia را تحلیل کردند.

قطر این فسیل‌ها فقط سه تا 15 میکرون گزارش شد؛ این در حالی است که عرض روزنه یک سوزن یک هزار و 230 میکرون است.

در مقایسه با دیگر فسیل‌های باکتریایی، به نظر می‌رسید، غلاف لوله‌یی بیرونی این باکتری‌ها حاوی روزنه‌هایی بود که نشان می‌داد دیگر باکتری‌ها از ‌آن‌ها تغذیه کرده‌اند.

سرنخ دیگر مبنی بر این که زمین ابتدایی دنیای تغذیه باکتری‌ها از باکتری‌ها بوده، کشف شکلی از سولفید آهن بود که جایگزین بخش‌هایی از غلاف‌های Gunflintia شده بود.

سولفید آهن ماده اتلافی تعدادی از باکتری‌های هتروتوفی است که از سولفات تنفس می‌کنند.

بوی گندیده تخم مرغ در واقع، ناشی از سولفید هیدروژن (ترکیب سولفید و هیدروژن موجود در هوا) بوده است.

مطابق تحقیقات پیشین، قدمت این باکتری‌های کاهنده سولفات که در نهایت سولفیدها را تولید می‌کنند به 3.5 میلیارد سال پیش بازمی‌گردند؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که فسیل‌های Gunflintia فقط حدود نیمی از این زمان قدمت دارند.

محققان همچنین دریافتند که خوشه‌های باکتری‌های کروی و میله‌یی به اندازه یک میکرون در فسیل‌های Gunflintia ممکن است حین مصرف میکروب‌های بزرگ‌تر از بین رفته باشند.

یک مطالعه‌ در سال 2007 نیز دریافت که میکروب‌های باستانی ممکن است رنگ ارغوانی از خود ساطع کرده باشند؛ بنابراین زمین ابتدایی ممکن است ارغوانی بوده باشد.

جزئیات این مطالعه در Proceedings of the National Academy of Sciences انتشار یافت.... / isna.ir

دستگاهی جالب برای پخت متفاوت تخم مرغ (تخم مرغ لول شده)

طنز؛ کابوس تخم مرغ و زمین خواران!

آیدین سیارسریع در روزنامه قانون نوشت:

به تازگی بلایی به جان من افتاده که رهایی از آن کمی مشکل است. نیمه شب‌ها بی‌خواب می‌شوم و هوس وب گردی به سرم می‌زند ولی از آنجایی که متاسفانه فیلترشکنی در دست و بال ندارم نمی‌توانم خودم را وقف امور علمی و پژوهشی (بالاخص مباحث بیولوژیکی) کنم و مجبورم وقتم را در این سایت‌های خبری که هیچ ارزشی برای علم و پژوهش قائل نیستند بگذرانم. دیشب همین‌طور که از کم سعادتی خود نالان و از جامعه علمی و پژوهشی کشور شرمسار بودم چشمم به چند خبر افتاد، گفتم بد نیست تجربه‌های شگفت انگیزی که داشتم را با شما قسمت کنم.

یکی از سایت‌ها تیتری با این عنوان زده است: «نگرانی باهنر برای تخم مرغ اصلاح طلبان». خیلی خوشحالیم که اصولگرا و اصلاح طلب به جای تقابل و درگیری راه تعامل و وفاق را برگزیده‌اند و حتی برای تخم مرغ‌های همدیگر ابراز نگرانی می‌کنند. ان‌شاءا... اصلاح طلبان هم کم کم نگران گوجه اصولگرایان شوند که با ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه‌رو، شاهد شکل گیری یک املت مشتی هم این وسط باشیم. اما مراد آقای مهندس باهنر و لُب کلام ایشان این بوده است که: «اصلاح طلبان تخم مرغ‌هایشان را در سبد لاریجانی قرار نمی‌دهند.» به نظر ما هم کلا این که آدم تخم مرغش را در سبد دیگران قرار دهد کار عاقلانه‌ای نیست. مخصوصا برای اصولگرایان که در این زمینه تجربه‌های گرانبهایی دارند. حالا که از تخم مرغ یاد کردیم جا دارد یادی هم کنیم از تخم مرغ‌هایی که اصولگرایان عزیز آن سال‌ها در سبد آقای احمدی نژاد قرار دادند و هر چه می‌گفتند نیمرو کن دور هم بخوریم آقای پاکدست توجهی نمی‌کرد و با آن مهر و عطوفتی همیشگی‌اش آنقدر روی این تخم مرغ‌ها نشست تا همه‌شان تبدیل به جوجه شدند و آخر سر هم اصولگراهای باسابقه را از کابینه بیرون کرد و آن جوجه‌ها را شیوه راه رفتن آموخت (که یکی‌شان متاسفانه لولو از آب درآمد) و پشت میزها نشاند. برای همین اصولگراها که تجربه تلخی از این تخم مرغ بازی‌ها دارند اصلاح طلبان را از این کار بر حذر می‌دارند که ما به جای جریان اصلاحات از ایشان تشکر می‌کنیم.

تیتر دیگر این است: «پرونده زمین خواری ورجین و لواسانات در جریان است». مشاهده می‌کنیم که زمین خواران عزیز هر روز در حال گسترش دامنه فعالیت خود هستند و به زمین‌های ورجین هم رحم نمی‌کنند. ش.خ یکی از زمین خواران ورجین در مصاحبه با «بی قانون» در پاسخ به این سوال که هدف شما از تجاوز به زمین‌های ورجین چه بوده، گفت: هدف ما از اول هم ازدواج بود. ولی متاسفانه رسانه‌ها و نهادهای مسئول با سنگ‌اندازی و کارشکنی مانع از تحقق این حرکت زیبا و متعالی شدند که واقعا جای تاسف دارد.

تا همین جا برای وب گردی شبانه کافی است. می‌ترسم باز هم اگر به خبرخوانی ادامه بدهم مهندس باهنر بیاید توی خوابم و نسبت به تخم مرغ‌هایم اظهار نگرانی کند و همین‌طور که سرش را تکان می‌دهد بگوید: چیکار کردی با تخم مرغ‌هات پسر؟ بعد وسط کابوس زمین خوار ورجین هم بپرد و بگوید: «زودتر ازدواج کن، مثل من.» تخم مرغم توی سبد هر چی زمین خواره. عجب کابوسی درست کرده‌اند برای ما.

بیایید فکر کنیم چه خوب است آدم شب‌ها قبل خواب پیش خودش حساب کند که امروز تخم مرغ‌هایش را در سبد چه کسانی قرار داده است. (خواستم شبیه این مجری‌ها با یک جمله زیبا برنامه را تمام کنم ولی دوستان اشاره می‌کنند که آب هست ولی کم است، برای همین دیگر ادامه نمی‌دهم!)