دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

زمستان قطبی، عامل گرمایش جهانی



اخبار,اخبار علمی  ,سرد شدن زمین در ماه‌های زمستانی

نتایج تحقیق جدید دانشمندان آزمایشگاه پبشرانش جت ناسا و دانشگاه ایالتی سان‌دیگو نشان داده که مقادیر بسیار بیشتری از انتشارات متان قطبی که جزء اصلی گرمایش جهانی است، در زمستان رخ می‌دهد.

مشاهدات محققان بر میزان گاز گلخانه‌ای متان منتشره از توندرای قطبی تمرکز داشت که تا حد زیادی در اثر تجزیه مواد آلی موجود در آن ایجاد شده‌اند. نظارت بر این انتشارات بسیار مهم است زیرا تصور می‌شود تغییرات آب‌وهوایی ممکن است بطور چشمگیری میزان گاز منتشر شده را افزایش دهد، بویژه این که اکنون در لایه ثابتی از خاک منجمد موسوم به پرموفراست محبوس شده است.

نتایج جدید نخستین موردی نیست که به بررسی انتشارات متان قطبی پرداخته است. در واقع، دانشمندان برای چندین دهه از ابزارهای خاص برای ثبت دقیق سطح انتشارات استفاده کرده‌اند. اما مشکل بزرگ، درک چگونگی رسیدن این میزان انتشار به حالت کنونی است چرا که همه سوابق در تابستان کوتاه قطبی جمع‌آوری شده‌اند.

در ماههای زمستانی که 70 تا 80 درصد سال را در بر می‌گیرد، مدلهای تغییرات آب‌وهوایی بطور کامل بر مبنای گمانه‌زنی‌ها هستند. این پیش‌بینی‌ها بطور کلی از یک موضوع تبعیت می‌کنند که به دلیل زمین یخزده، انتشارات متان در زمستان تقریبا صفر می‌شود.

با پژوهش جدید اکنون دانشمندان نشان داده‌اند که این نظریه کاملا اشتباه است. با اینکه زمین در زمستان بطور کامل یخ می‌زند، اما موضوع پیچیده‌تر از پیش‌بینی‌ مدلهای کنونی است. زمانی که دما به حدود صفر درجه سانتیگراد می‌رسد، بخشهای بالایی و پایینی بالاترین لایه زمین موسوم به لایه فعال یخ می‌زد اما بخش مرکزی بصورت عایق‌بندی شده باقی مانده و به تجزیه ماده آلی در طول سردترین دوره‌های سال ادامه می‌دهد.

محققان برای تعیین میزان متان منتشر شده توسط لایه مرکزی، پنج برج نمونه‌گیری در بالای مدار قطبی در آلاسکا را ارتقا دادند که این کار آن‌ها را قادر ساخت در سراسر سال به جمع‌آوری داده پرداخته و سوابقی را از ژوئیه 2013 تا ژانویه 2015 جمع‌آوری کنند. نتایج بدست آمده بسیار هشداردهنده بودند چرا که نشان می‌دهند بخش بزرگی از انتشارات کلی متان از این منطقه در ماه‌های سرد سال رخ می‌دهد.

محققان برای بررسی نتایج خود به مقایسه آن‌ها با خوانش‌های هواپیمایی که بر روی قطب گردش می‌کرد، پرداختند. دو گروه داده در کنار هم نشان داد که گاز متان پس از سرد شدن زمین در ماه‌های زمستانی هم منتشر می‌شود.

با تغییر چشمگیر نتایج نسبت به پیش‌بینی‌های کنونی،‌ اکنون ضروری است که مدلهای آب‌وهوایی متعاقبا تغییر کنند.

 

 اخبار  علمی  - ایسنا  


ویدیو مرتبط :
عامل اصلی گرمایش زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گرمایش جهانی بر محور قطبی زمین تاثیرات عجیبی دارد



اخبارعلمی,خبرهای علمی,گرمایش جهانی

ناسا از اثرات عجیب تغییرات جوی و گرم شدن زمین بر این سیاره خبر داده که مقابله با آنها کار بسیار دشواری است.

تازه ترین یافته های جوی دانشمندان آژانس فضانوردی آمریکا نشان می دهد که گرمایش جهانی زمین در حال ایجاد تغییراتی در سمت و سوی حرکت لرزش محور قطبی زمین است.بر اساس یک فرآیند کاملا طبیعی، زمین در محور قطبی خود دارای حرکت لرزش مانندی است که اکنون و به واسطه ذوب شدن یخهای قطبی زمین و به دنبال آن تغییر فاحش در توزیع وزن زمین، تغییراتی در سمت و سوی آن شکل گرفته است. به بیان دیگر باید گفت قطب شمال و حرکات لرزشی محور قطبی سیاره ما با تغییراتی عجیب روبرو شده است.

این تحقیقات به جهت اهمیت قابل توجهی که داشته اند در نشریه Science Advances به چاپ رسیده است.

نکته حیرت انگیزی که این تحقیقات نشان می دهد گویای آن است که حرکات لرزشی محور قطبی زمین که همواره درحال تغییر مسیر اندک به سمت کانادا بوده است حالا و طی قرن ۲۱ روی به سمت انگلیس گذاشته است.

دانشمندان و مسیریاب ها از سال ۱۸۹۹ و با استفاده از ابزارهای فوق حساس هر دوره، اقدام به اندازه گیری دقیق قطب حقیقی زمین و حرکت لرزشی محور آن کرده اند.دانشمندانی که در این پروژه تحقیقاتی حضور داشته اند معتقدند که چنین تغییر جهتی در نوع خود بسیار چشمگیر است.

به گزارش مهر، درحالی که برخی دانشمندان از بی خطر بودن این تغییر جهت خبر می دهند اما از نگاه بسیاری نیز این روند معنای خاصی دارد به طوریکه یکی از دانشمندان دانشگاه آریزونا معتقد است، این تحقیقات نشان می دهد انسانهایی که در آینده در زمین زندگی می کنند تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت.

 

اخبار علمی - سیناپرس