دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

زمان شیردهی در ضریب هوشی نوزادان موثر است



زمان شیردهی در ضریب هوشی نوزادان موثر است

یک مطالعه جدید نشان داد کودکانی که در هر زمانی که گرسنه شدند تغذیه می‌شوند ضریب هوشی بالاتری نسبت به کودکانی دارند که تحت یک برنامه از پیش تعیین شده تغذیه می‌شوند.

به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تفاوت قابل توجهی در توانایی‌های ذهنی بین نوزادانی که تقاضای تغذیه می‌کنند با آنهایی که تحت برنامه مشخصی تغذیه می‌شوند وجود دارد.

محققان از موسسه تحقیقات اجتماعی و اقتصادی در دانشگاه اسکس و در دانشگاه آکسفورد داده‌های مطالعه رشد کودکان را که شامل بیش از ده هزارکودک بین سنین پنج تا چهارده سال بود را مورد بررسی قرار دادند.

یافته‌ها حاکی از آن است که نمره IQ کودکانی که در هنگام تقاضا برای غذا تغذیه می‌شدند به طور متوسط چهار یا پنج امتیاز بالاتر از نوزادانی است که تحت برنامه مشخصی تغذیه می‌شوند.

 

دکتر ماریا لاکووآ که هدایت این پژوهش را از ISER بر عهده داشت توضیح داد: این تفاوت بین نوزادانی که تقاضای شیر می‌کنند و یا آنهایی که تحت برنامه تغدیه می‌شوند در هر دو حالت چه با شیر مادر تغذیه شده باشند و یا آن که با شیشه شیر تغذیه شده باشند، دیده شد.

وی افزود: تفاوت در سطح IQ از حدود چهار تا پنج امتیاز از نظر آماری بسیار قابل توجه است. با این حال در این مرحله ما باید در مورد این ادعا که یک ارتباط علیتی بین الگوهای تغذیه و IQ وجود دارد، بسیار محتاط باشیم. به طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم چرا این تفاوت‌ها رخ می دهد. تحقیقات بیشتری برای درک این روند مورد نیاز است.

گفتنی است، این تحقیق اولین مطالعه‌ای است که در رابطه با پیامدهای درازمدت تغذیه تحت برنامه خاص و یا در هنگام گرسنگی نوزادان در سطح وسیعی انجام می‌شود و نتایج آن در مجله«European Journal of Public Health» منتشر شده است./ایسنا


ویدیو مرتبط :
ضریب هوشی بالا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش ضریب هوشی نوزادان مادران در معرض نوعی آلودگی غذایی



اخبار ,اخبار علمی ,کاهش ضریب هوشی نوزادان

 

اخبار علمی - تحقیقات نشان داد
کاهش ضریب هوشی نوزادان مادران در معرض نوعی آلودگی غذایی

یافته‌های پژوهشی محققان دانشگاه کالیفرنیا و بوستون آمریکا نشان می‌دهد که وجود سطوح بالای ماده شیمیایی پرکلرات می‌تواند اثرات جانبی مضری را نظیر کاهش ضریب هوشی بر نوزادان به دنیا آمده از مادرانی که در معرض این ماده شیمیایی قرار دارند، بر جای بگذارد.

به گزارش ایسنا محققان با استفاده از داده‌های مطالعه «تیروئید کنترل شده قبل از تولد» دریافتند وجود یک آلودگی محیطی موسوم به پرکلرات که معمولا در بسیاری از غذاها و بعضی از منابع آب آشامیدنی یافت می‌شود و باعث تاثیر منفی بر عملکرد غده تیروئید می‌شود، در بدن مادر می‌تواند کاهش بهره هوشی فرزند وی را به همراه داشته باشد.

محققان طی این پژوهش، 478 جفت مادر و کودک را که مادر دچار کم کاری غدد تیروئید بود، مورد بررسی قرار دادند و در نهایت دریافتند هرچه میزان پرکلرات در بدن مادر بالا باشد، میزان بهره هوشی فرزند در حد پایینی از حد میانگین قرار می‌گیرد.

این پژوهش در مجله clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است. 

اخبار علمی - ایسنا