دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رشد نورون‌های چشم با استفاده از سلول‌های بافت بند ناف



اخبار,اخبار علمی,سلولهای بند ناف

 

محققان مرکز پزشکی دانشگاه دوک در تحقیقات جدید خود نشان داده‌اند که سلول‌های جدا شده از بافت بند ناف، مولکول‌هایی تولید می‌کنند که می‌تواند به رشد نورون‌های شبکیه در چشم موش‌ها کمک کند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه دوک در تحقیقات جدید خود نشان داده‌اند که سلول‌های جدا شده از بافت بند ناف، مولکول‌هایی تولید می‌کنند که می‌تواند به رشد نورون‌های شبکیه در چشم موش‌ها کمک کند. این یافته‌ها نشان داده یک خانواده خاص از مولکول‌ها موسوم به ترومبوسپوندین‌ها ممکن است از پتانسیل درمانی برای بیماری‌های تحلیل برنده چشم برخوردار باشند.


دانشمندان با یادگیری بیشتر در مورد عملکرد این سلول‌ها اکنون یک گام دیگر به درک حالت‌های بیماری که این سلول‌ها باید در آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرند، نزدیک شده‌اند. سلول‌های بدست آمده از بافت بند ناف با سلول‌های خون بند ناف متفاوت هستند زیرا از خود بافت و نه خون آن گرفته شده‌اند. محققان دانشگاه دوک از یک سیستم کشت سلول برای تعیین تاثیرگذاری این سلول‌ها بر رشد نورون‌های بدست آمده از شبکیه چشم موش‌ها استفاده کردند.


در یک آزمایش که طی آن دو نوع سلول در یک مایع بدون ارتباط فیزیکی آغشته شده بودند، نورون‌های شبکیه با سلول‌های بافت بند ناف در مایع قرار داده و ارتباطات نورونی جدیدی موسوم به سیناپس را تشکیل دادند و شاخه‌های جدیدی موسوم به neurite را نیز تولید کردند که به ارتباطات جدید منجر خواهند شد. این سلول‌ها همچنین مدت بیشتری از نورون‌هایی که بدون سلول‌های بافت بند ناف پرورش یافته بودند، باقی ماندند.
مسدود کردن ترومبوسپوندین‌ها شکل‌گیری ارتباطات جدید میان نورون‌ها را کاهش داد.
این تحقیق در مجله Neuroscience منتشر شده است.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
بانک خون بند ناف و سلول های بنیادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از خون بند ناف چه استفاده‌ای می‌شود؟



خون بند ناف, بند ناف, بانک خون, بند ناف

 

چند سالی است که اصطلاح سلول های بنیادی و سلول های خون بند ناف را زیاد می شنویم و هر چند وقت یک بار، پیشرفت های علمی که بر اساس استفاده از این سلول ها انجام می گیرد، همه را شگفت زده می کند. اما آیا می دانید خون بند ناف چیست و چه فایده ای دارد؟
هنگامی که نوزادی به دنیا می آید، بند ناف وی توسط پزشک بریده می شود. منظور از خون بند ناف، خون باقیمانده در داخل جفت است که پس از قطع بند ناف بیرون می آید.
 سلول های موجود در خون بند ناف سلول های تمایز نیافته ای هستند که می توان با استفاده از آنها، بسیاری از نیازهای پزشکی خود را در آینده درمان کرد. امروزه پزشکان خون بند ناف قطع شده در بدو تولد را نگهداری می کنند تا شاید این سلول ها در آینده برای خود نوزاد و یا اطرافیانش مورد مصرف پزشکی قرار گیرد.
 هم اکنون در کشور ایران، نگهداری و ذخیره خون بند ناف انجام می گیرد و مردم می توانند از این امکان استفاده کنند .
 خون بند ناف به چه منظور مورد استفاده قرار می گیرد؟
متخصصان ژنتیک و علوم سلولی مولکولی می توانند سلول های تمایز نیافته خون بند ناف را بگیرند و از قابلیت تبدیل آنها به سلول ها و اندام های مختلف استفاده کنند.
 به بیان ساده تر می توان گفت که سلول های بنیادی مانند آجرهایی هستند که می توان با کنار هم قرار دادن آنها، ساختمان های مختلفی ساخت.
دانشمندان بر اساس تکنولوژی های امروز تخمین می زنند که می توان سلول های خون بند ناف را برای مدت 30 سال و شاید بیشتر به شکل منجمد ذخیره کرد و بعدها مورد استفاده قرار داد
سلول های بنیادی هم می توانند به عضوهای مختلف بدن تبدیل شوند، مثلا اگر نوزاد در آینده به بیماری های کبدی، کلیوی، قلبی و ... مبتلا شد، از این سلول ها برای درمان بیماری او استفاده کنند.
 در حال حاضر تحقیقات نشان می دهد که می توان با استفاده از سلول های بنیادی، به بیماران مبتلا به آلزایمر و بیماری های ژنتیکی کمک کرد.
 همچنین سلول های بنیادی می توانند سلول های مغز استخوان را تولید کنند که این برای بیماران تحت درمان با شیمی درمانی و پرتو درمانی (رادیوتراپی) بسیار مفید می باشد.
خون بند ناف جنین
چه مدت می توان خون بند ناف را به صورت منجمد نگهداری کرد؟
دانشمندان در حال حاضر موفق شده اند که سلول های بنیادی را که 10 سال قبل منجمد کرده بودند، مورد مصرف پزشکی قرار دهند.
دانشمندان بر اساس تکنولوژی های امروز تخمین می زنند که می توان سلول های خون بند ناف را برای مدت 30 سال و شاید بیشتر به شکل منجمد ذخیره کرد و بعدها مورد استفاده قرار داد.
 فرآیند انجماد طوری است که سبب افزایش طول عمر سلول های بنیادی و فواید آنها می شود.
 خون بند ناف چگونه نگهداری می شود؟
سلول های خون بند ناف قبل از فرایند انجماد توسط چرخش در دستگاه سانتریفوژ، از یکدیگر جدا می شوند. روش دیگر برای جداسازی استفاده از روش رسوب می باشد.
 پس از فرایند جداسازی، سلول های سفید خون و سلول های قرمز خون و پلاسما از یکدیگر جدا می شوند.
 فرایند انجماد بسیار آهسته و دقیق و تحت نظر متخصصین مربوطه انجام می گیرد.
 آهسته بودن فرایند انجماد به منظور جلوگیری از ایجاد هر گونه تغییر مضر در سلول ها می باشد که ممکن است در اثر کاهش درجه حرارت رخ دهد.
 در نهایت سلول های بنیادی خون بند ناف در دمای حدود منفی 200 درجه سانتی گراد در یخچال های مخصوص نگهداری می شوند و در مواقع لزوم در اختیار افراد قرار می گیرند.

منبع:tebyan.net