دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رایانه‌ها هم دارای عقل سلیم شدند!



اخبار,اخبار علمی,یادگیری بدون آموزش


اخبار علمی - رایانه‌ها هم دارای عقل سلیم شدند!

سیستم رایانه‌ای دانشگاه کارنیگ ملون با تحلیل میلیون‌ها تصویر مختلف می‌تواند با استفاده از عقل سلیم مشابه انسان و بدون آموزش خاص، ارتباط معنایی بین تصاویر مختلف را یاد گیرد.

به گزارش ایسنا ، برنامه رایانه‌ای «NEIL» از اواسط ماه جولای (تیر ماه) جست‌وجوی 24 ساعته تصاویر در اینترنت را آغاز‌ کرده‌است؛ این برنامه تاکنون سه میلیون تصویر را بررسی و ارتباط بین تصاویر را درک کرده‌است.

هدف از این پروژه، ایجاد عقل سلیم(common sense) - توانایی یادگیری بدون آموزش خاص - در سیستم‌های رایانه‌ای است.

«آبین گوپتا» استادیار موسسه رباتیک دانشگاه کارنیگ ملون تأکید می‌کند: هر نوع هوش برای یادگیری نیازمند عقل سلیم است؛ تصاویر با دارا بودن اطلاعات مختلف در خصوص جهان، بهترین روش برای یادگیری ویژگی‌های بصری محسوب می‌شوند.

فرآیند درک ارتباط بین موضوعات مختلف در انسان خود‌بخود انجام می‌شود و محققان امیدوارند که برنامه NEIL بتواند رایانه‌ها را نیز قادر به یادگیری بدون نیاز به آموزش کند.

این برنامه در حقیقت مدلسازی از آنچه انسان دیده و درک می‌کند، با کمک سخت‌افزار و نرم‌افزار است.

در برنامه رایانه‌ای NEIL از پیشرفت‌های دید رایانه برای تحلیل و شناسایی اشکال و رنگ‌های موجود در تصاویر استفاده شده است.

وجود خودروها در جاده، شبیه بودن اردک به غاز، حضور گورخرها در دشت و شبیه بودن ببرها به گورخر از جمله نمونه‌هایی است که برنامه رایانه‌ای NEIL موفق به درک درست ارتباط آنها شده است.

اما تشخیص ارتباطاتی مانند کرگدن نوعی بز کوهی است یا گوینده خبر می تواند شبیه باراک اوباما باشد، از جمله خطاهایی است که این سیستم به اشتباه آنها را درک کرده‌است.

محققان امیدوارند که با کمک این برنامه، سیستم‌های رایانه‌ای به تنهایی بتوانند ارتباط بین گزینه‌های مختلف را بدون نیاز به آموزش فرا‌ گرفته و باهوشتر شوند. 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
خدا عقل سلیم رو از هیچ بنده اش نگیره...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بشار اسد: اتهام حمله شیمیایی، توهین به عقل سلیم است/ترکیه: به هر ائتلافی علیه سوریه می‌پیوندیم



بشار اسد,حمله شیمیایی به سوریه,حمله شیمیایی آمریکا به سوریه

بشار اسد: اتهام حمله شیمیایی، توهین به عقل سلیم است

سوریه روز گذشته اجازه داد بازرسان سازمان ملل از روز دوشنبه (امروز) منطقه " الغوطه"را مورد بازرسی قرار دهند ، اما یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است که سوریه اجازه بازدید را دیر صادر کرده و در 5 روز گذشته پس از این حمله، تمامی شواهد حمله را از بین برده است.

بشار اسد رییس جمهور سوریه در نخستین واکنش خود به تهدید های اخیر آمریکا درباره حمله احتمالی به سوریه متعاقب حملات شیمیایی چهارشنبه گذشته به منطقه الغوطه در حومه دمشق، در مصاحبه با یک روزنامه روسی با رد اتهام انجام حمله شیمیایی از سوی ارتش سوریه، گفت که اگر آمریکا به سوریه حمله کند ، قطعا شکست خواهد خورد.

به گزارش عصر ایران اسد در مصاحبه با روزنامه "ایزوستیا" چاپ مسکو با رد اتهامات آمریکا و برخی کشورهای غربی مبنی بر حمله شیمیایی به حومه دمشق ، طرح این ادعا را توهین به " عقل سلیم " انسانی دانست و گفت : " رهبران کشورهای غربی باید از مداخله در امور دیگر کشورها دست بردارند. اگر کسی  رویای تبدیل سوریه به یک کشور دست نشانده و فرمان پذیر را در سر می پروراند باید بگویم که در این نیت خود موفق نخواهد شد."

اسد با اشاره به تهدیدات روزهای اخیر آمریکا مبنی بر بررسی گزینه های مداخله نظامی در سوریه گفت :" اگر آمریکا به سوریه حمله کند همان طور که از جنگ ویتنام به بعد در همه جنگ هایش شکست خورده، شکست سختی خواهد خورد."

روز گذشته نیز وزیر اطلاع رسانی سوریه با هشدار نسبت به مداخله نظامی آمریکا در سوریه گفت که این اقدام شعله های یک جنگ ویرانگر منطقه ای را روشن خواهد کرد.
دولت سوریه روز گذشته اجازه داد بازرسان سازمان ملل از روز دوشنبه (امروز) منطقه " الغوطه"را مورد بازرسی قرار دهند ، اما یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است که سوریه اجازه بازدید را دیر صادر کرده و در 5 روز گذشته پس از این حمله، تمامی شواهد حمله را از بین برده است.

دولت سوریه و نیز روسیه این حمله را از جانب مخالفان مسلح حکومت بشار اسد می دانند که همزمان با ورود بازرسان سازمان ملل صورت گرفته تا فشارهای بین المللی علیه دولت  دمشق افزایش یابد و زمینه برای مداخله نظامی خارجی در این کشور فراهم شود.
دولت مسکو نیز نسبت به هر گونه اقدام نظامی آمریکا علیه حکومت دمشق هشدار داده است و به آمریکا متذکر شده تا سناریوی نظامی علیه عراق را در مورد سوریه نیز تکرار نکند.

ترکیه: به هر ائتلافی علیه سوریه می‌پیوندیم

احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، گفته است که اگر توافقی گسترده و در سطح شورای امنیت سازمان ملل برای اقدام به حل بحران سوریه شکل نگیرد، ترکیه به هر ائتلاف بین‌المللی دیگر علیه سوریه خواهد پیوست.

داوداوغلو گفته: "اولویت ما همیشه با عمل مشترک با جامعه جهانی و بنا به تصمیمات سازمان ملل است. اما اگر شورای امنیت سازمان ملل برای نتواند برای چنین امری تصمیم بگیرد، بدیل‌های دیگر در دستورکار قرار خواهند گرفت."

او افزوده هم‌اکنونی گروهی متشکل از ۳۶-۳۷ کشور مشغول رایزنی درباره راه‌های مداخله در بحران سوریه هستند و "اگر در خلال این روند ائتلافی ضد سوریه شکل بگیرد، ترکیه جای خود را در آن ائتلاف خواهد داشت."

اظهارات وزیر خارجه ترکیه پس از آن منتشر می‌شود که به دنبال وقوع یک حمله شیمیایی در حومه دمشق، که مسئول آن مشخص نیست، احتمال مداخله نظامی ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در سوریه قوت گرفته است.
سوریه موافقت کرده تا امنیت بازرسان سازمان ملل را تامین کند و به آنان اجازه داده تا از محل وقوع حمله بازدید کنند.


با این حال ایالات متحده و بریتانیا می‌گویند دیگر برای تحقیق درباره ماهیت حمله و عامل آن دیر شده است. آنها می‌گویند تردید ناچیزی درباره این دارند که حکومت بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است روسیه عمیقا درباره قصد اقدام نظامی کشورهای غربی علیه سوریه نگران است./عصرایران/فرارو