در همه قسمت‌های پلوتو یخ وجود دارد

اخبار,اخبار علمی,پلوتو

اطلاعات جدید فضاپیمای «نیو هورایزنز» ناسا نشان می‌دهد که آب یخ‌زده روی سطح پلوتو بیشتر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنیم.

به گزارش آنا ، در تصویر بالا، رنگ کاذب که از داده‌های طیفی فروسرخ رالف/آرایه طیفی تصویربردار خطی اتالون (LEISA) استخراج شده، بخش‌هایی از سطح پلوتو را نشان می‌دهد که در آنها ویژگی‌های طیفی آب یخ‌زده وجود دارد. این عکس با بهره از دو نقشه دستگاه LEISA درست شده که در روز ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ از فاصله حدود ۱۰۸ هزار کیلومتری به دست آمده بودند.

این نقشه‌ها با فاصله زمانی 15 ثانیه از هم گرفته شده‌اند و و با هم یک «مکعب داده» چندطیفی از پلوتو را ساخته‌اند که سرتاسر نیمکره‌ای را که به هنگام گذر نیوهورایزنز از کنار پلوتو، رو به فضاپیما بود، می‌پوشاند. مکعب داده‌ مانند این، یک آرایه سه‌بعدی است که در آن، برای هر کدام از طول موج‌های دریافتی دستگاه LEISA یک تصویر از پلوتو درست می‌شود.

آب یخ‌زده «سنگ بستر» پوسته پلوتوست و مانند یک بوم نقاشی است که یخ‌های فرارتر با الگوهایی که فصل به فصل تغییر می‌کند، آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند. در سمت چپ تصویر، نقشه‌ای از سنگ بستر آب یخ‌زده پلوتو را می‌بینیم که در آغاز، از روی طیف دستگاه LEISA با چارچوب طیفی آب یخ‌زده «خالص» به دست آمده بود.

البته طیف آب یخ‌زده پلوتو در بسیاری جاها به آسانی با یخ متان پوشیده شده، در نتیجه نقشه سمت چپ تنها جاهایی را نشان می‌داد که یا سرشار از آب یخ‌زده بود و یا متان ناچیزی داشت. نقشه سمت راست با ترفند بسیار هوشمندتری درست شده که در آن یک مدل‌سازی از همه گونه‌های یخ پلوتو با هم انجام شده است.

البته این ترفند هم تنگناهای خودش را دارد زیرا تنها می‌تواند از یخ‌هایی نقشه بردارد که به برنامه مدل‌سازی داده شده‌اند. از همین رو دانشمندان همچنان با افزایش داده‌های بیشتر، برای بهبود این مدل تلاش می‌کنند.

در این نقشه تازه می‌بینیم که آب‌های یخ‌زده روباز به گونه چشمگیری در سطح پلوتو پراکنده‌تر هستند که این یافته‌ای مهم است.

با این حال حتی در این نقشه هوشمندتر هم آب یخ‌زده چندانی را روی سطح فلاته اسپوتنیک (ناحیه باختری قلب پلوتو) و ناحیه لوول (Lowell Regio، شمال همین نیمکره) نمی‌بینیم.

این نشان می‌دهد که دست‌کم در این مناطق، بستر یخی پلوتو در زیر لایه کلفتی از یخ‌های دیگر، مانند متان، نیتروژن و مونوکسید کربن پنهان شده است.

اخبار علمی - آنا

ماموریت پلوتو NASA- پرواز هورایزن به سوی پلوتو

وجود یخ در قطب جنوبی ماه/ آب یخزده در گودالهای تاریک ماه

دانشمندان آمریکایی اظهار داشتند که مدارپیمای اکتشافی قمری ناسا تکه هایی از یخ کشف کرده که شاید 5 تا 10 درصد از مواد دیواره های یک دهانه برخوردی را تشکیل داده باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بردلی تامسون که ریاست این تحقیقات را برعهده داشته، گفت: ستاره شناسان با استفاده از یک ابزار رادار در مدارپیمای اکتشافی قمری ناسا میزان یخی را که احتمالا در دهانه برخوردی شاکلتون نزدیک قطب جنوب ماه کشف می شود را تخمین زده اند.

نام این دهانه به احترام ارنست شاکلتون کاشف قطب جنوب گذاشته شده و عرض آن 19 کیلومتر و عمق آن 3 کیلومتر است که می توان گفت عمق آن هم اندازه عمق اقیانوسهای زمین است.

داخل این دهانه های قطبی ماه تقریبا تاریکی همیشگی وجود دارد که آنها را به گودالهای سرد تبدیل کرده که مدتها است دانشمندان تصور می کنند در اعماق این گودالها آب یخزده وجود دارد.

مدارپیمای اکتشافی قمری ناسا , اخبار علمی

دهانه شاکلتون در قطب جنوبی ماه که برخی از دانشمندان از وجود یخ در آن خبر داده اند

نتایج این تحقیقات در مجله مقاله های تحقیقی جئوفیزیکی منتشر شده است.

محققان اظهار داشتند: مشاهدات یک نشانه رادار قطبی شده و ارتقا یافته را نشان می دهد که به وجود میزان اندکی از یخ در دیواره های شیب دار این دهانه اشاره می کند.
بن بوسی از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز اظهار داشت: داخل این دهانه سایه های دائمی و تاریکیهای همیشگی وجود دارد، اما علاوه بر این تاریکی در این دهانه سرمایی وجود دارد که تشکیل یخ در آن را ممکن می کند.
این نتایج از این باور دانشمندان که داخل دهانه های برخوردی قطبی ماه آب وجود دارد پشتیبانی می کند، اگرچه براساس اظهارات محققان میزان این آب چندان قابل توجه نیست، اما آنها از مدتها قبل بر این باور بودند که در این دهانه ها آب وجود دارد.

تامسون اظهار داشت: داخل این دهانه برخوردی ما شواهدی از وجود یخچالهای طبیعی چون یخچالهایی که در زمین وجود دارد مشاهده نمی شود. این یخهای منجمد سیگنال رادار بزرگی دارند.
دانشمندان با بررسی دهانه شاکلتون با جزئیات بی سابقه شواهدی از وجود یخ در داخل این دهانه را در اختیار دارند.
مدارپیمای اکتشافی قمری ناسا با نور لیزری مادون قرمز مشخص کرده است که داخل این دهانه آب وجود دارد. سطح این دهانه نیز انعکاسی تر از سایر دهانه های اطراف خود است که این امر القا کننده این مفهوم است که داخل این دهانه یخ وجود دارد.../مهر