دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

خمیازه با افزایش سن کاهش می یابد



اخبار,اخبار علمی ,خمیازه

 

اخبار علمی - خمیازه با افزایش سن کاهش می یابد

مطالعات جدید نشان می دهد خمیازه کشیدن با افزایش سن، کاهش می یابد.

به گزارش مهر، تصورات پیشین حاکی از این بود که خمیازه کشیدن مسری است اما بررسی های جدید این کار را با سن افراد مرتبط است نه مسری بودنش. 

تحقیقات دانشگاه دوک حاکی از آن است که بین سن و خمیازه کشیدن یک رابطه قوی وجود دارد و این خمیازه کشیدن ربطی به خستگی یا میزان سطح انرژی فرد ندارد.

محققان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا توانایی خمیازه کشیدن به طور مسری از دیگران ارثی است یا خیر هدف آنها این است که با کشف این امر  بتوانند به درمان اختلالات سلامت ذهنی کمک کنند.

مبتلایان به اوتیسم و اسکیزوفرنی توانایی اندکی برای خمیازه کشیدن دارند و از این رو محققان می گویند شناخت ژنهای دخیل در کد گذاری سرایت خمیازه می تواند مسیرهای نوینی را برای درمان این بیماران فراهم آورد.

در این بررسی به  328 شرکت کننده یک ویدیوی سه دقیقه ای نشان داده شد که در آن افراد خمیازه می کشیدند.

هر فرد می بایست وقتی خمیازه می کشید دکمه ای را فشار می داد.

در کل 68 درصد از شرکت کنندگان خمیازه کشیده بودند. از این تعداد 82 درصد افراد زیر 25 سال ، 60 درصد از افراد بین 25 تا 49 سال و 41 درصد افراد بالای 50 سال بودند.

دکتر الیزابت سیرولی استادیار دانشگاه دوک در دورهام کالیفرنیای شمالی و مجری این تحقیقات گفت: این نخستین تحقیقاتی است که به یک گروه کامل از عوامل پراخته شده و بزرگ ترین مطلعه از نظر تعداد افراد شرکت کننده محسوب می شود.

محققان می گویند این یافته ها می تواند به شناخت اینکه چرا خنده و سرفه نیز مسری است کمک کند.

نتایج این تحقیقات درنشریه Plos One منتشر شده است.

اخبار علمی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
کاهش سن مصرف الکل درآلمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف فرآیند کاهش مهارتهای تفکر با افزایش سن



اخبار ,اخبار علمی ,کاهش مهارتهای تفکر

اخبار علمی - کشف فرآیند کاهش مهارتهای تفکر با افزایش سن

محققان دانشگاه ادینبورگ از کشف فرآیند اساسی خبر می‌دهند که می‌تواند علت کاهش مهارت‌های تفکر مرتبط با افزایش سن را توضیح دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که در تفسیر تصاویر ساده دچار مشکل هستند، با کاهش سطح کلی هوش نیز مواجه می‌شوند؛ در حقیقت توانایی دریافت و جمع‌آوری اطلاعات در یک نگاه، نقش اساسی در حل کارهای پیچیده‌تر ایفا می‌کند.

محققان دانشگاه ادینبورگ در این مطالعه 600 فرد سالم بالای 70 سال را بمدت شش سال مورد بررسی قرار دادند.

مجموعه‌ای از آزمایش‌ها که برای سنجش مهارت‌های تفکر پیچیده طراحی شده‌ بودند، با توانایی پردازش اطلاعات تصویری ساده مورد مقایسه قرار گرفتند.

بخش اول آزمون شامل بخاطر سپردن اعداد و تکرار آنها از بزرگ به کوچک و مرتب‌سازی کلمات به ترتیب حروف الفبا و بخش پردازش تصویری شامل مشاهده دو تصویر مختلف بمدت شش یا 200 میلی‌ثانیه بود.

نتایج نشان می‌دهد، با افزایش سن توانایی فرد برای انجام این کارها نیز کاهش پیدا می‌کند؛ افرادی که نمرات پایین‌تری در آزمون پردازش بصری کسب می‌کنند، در کارهای پیچیده‌تر نیز عملکرد بسیار بدتری دارند.

این مسأله ارتباط بین توانایی پردازش بصری ساده با عملکردهای پیچیده مغزی را نشان می‌دهد.

دکتر «جیمز تامپسون» از محققان کالج دانشگاهی لندن تأکید می‌کند: می‌دانیم که فرآیندهای ذهنی افراد مسن در طول زمان و با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند، اما علت دقیق این فرآیند مشخص نیست؛ باتوجه به افزایش جمعیت افراد سالمند در جهان، درک این مکانیسم به توسعه روش‌های درمانی جدید کمک می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است. 

اخبار علمی - ایسنا