دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

خطرات حضور مایکروسافت در ایران


نوید رییس مایکروسافت برای حضور در ایران بیش از آنکه خوشحال کننده باشد، دلهره آور است. در این مطلب بررسی کرده ایم که ورود نمایندگی های رسمی مایکروسافت چقدر خرج روی دست هر کامپیوتر شخصی می گذارد!

روزنامه هفت صبح - فرید عطارزاده: نوید رییس مایکروسافت برای حضور در ایران بیش از آنکه خوشحال کننده باشد، دلهره آور است. در این مطلب بررسی کرده ایم که ورود نمایندگی های رسمی مایکروسافت چقدر خرج روی دست هر کامپیوتر شخصی می گذارد!

در هفته ای که گذشت، گفتگوی مفصل مدیرعامل مایکروسافت با وب سایت «Indiser Business» منتشر شد که به تازگی سایت ها و خبرگزاری های ایرانی یک قسمت مهم از این گفتگو (حداقل برای ما ایرانی ها) را کشف کرده اند. در لابلای این گفتگو، «ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت ناگهان به حضور این شرکت در کشورهای در حال توسعه اشاره می کند و مشخصا از کوبا و ایران نام می برد. او در این بخش می گوید: «اخیرا اقدامات زیادی برای حضور در کشورهای در حال توسعه انجام داده ایم.

خطر ویندوز اریژینال در راه است!

در ماه های اخیر ما ایمیل های زیادی از مردم کوبا دریافت کرده ایم که درخواست می کردند شرکت ما در آن کشور حضور پیدا کند. مثلا در یکی از این ایمیل ها فردی گفته بود من توزیع کننده ویندوز در این کشور هستم و در اینجا جامعه بزرگی از کاربران ویندوز حضور دارند. ما سرورهای بی شماری داریم که همگی از ویندوز استفاده می کنند. من حالا می خواهم به شما متصل شوم.»

مدیرعامل مایکروسافت در ادامه صحبت های خودش بدون آن که سوال کننده از او سوالی مطرح کند، ناگهان بحث را به سوی ایران می برد و می گوید: «از سوی دیگر من تغییرات مشابهی را که با سرعت زیادی در حال صورت گرفتن است، در ایران می بینیم. ایران یک کشور کاملا بر مبنای ویندوز است که همه اداره های این کشور هم از برنامه آفیس استفاده می کنند. در یک ایمیل از سوی یک فرد ایرانی به ما گفته شده بود. ما واقعا به حضور افراد شما در اینجا نیاز داریم.»

شما شاید هم جزو آن دسته از خوانندگان باشید که با خواندن این خبر خوشحال شده باشید و از همین حالا برای حضور این نرم افزار رایانه ای لحظه شماری می کنید اما بگذارید کمی با یکدیگر روراست باشیم! ما ایرانی ها که تا به حال عادت کرده ایم همه نرم افزارهای رایانه ای را به صورت رایگان دریافت کنیم و بسیاری از افراد مقیم خارج از کشور، ایران را به عنوان «بهشت نرم افزاری» یاد می کنند، تصورش هم حتی سخت است که قرار باشد بابت همه نرم افزارهای روزمره مان هزینه پرداخت کنیم. هزینه هایی که حتی گاهی تا یک میلیون تومان هم می رسد و در این صورت مسلما زندگی برای خیلی از ما سخت خواهد شد! این موضوع یک طرف ماجراست. اگر شرکت مایکروسافت بخواهد قوانین سختگیرانه کپی رایت در آمریکا و اروپا را در ایران نیز اجرایی کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

خطر ویندوز اریژینال در راه است!

تا به حال چگونه زندگی می کردیم؟!

پاسخ به این سوال ساده است. در حال حاضر کاربران تمامی نرم افزارهای مورد نیاز رایانه ای خود را از دو راه تهیه می کنند؛ آن دسته از کاربرانی که حوصله وب گردی ندارند، ترجیحا می دهند همه نرم افزارها را از طریق پکیج هایی که شرکت های ایرانی جمع آوری کرده اند، تهیه کنند. چند شرکت ایرانی وجود دارند که زحمت کشیده اند و قفل همه نرم افزارهای ممکن را شکسته و آنها را با کمترین قیمت به فروش می رسانند. یک نقض کپی رایت تمام عیار و البته شیرین برای ما!

دسته دوم کاربران که حرفه ای تر هستند ترجیح می دهند آن هزینه برای خرید پکیج ها را هم ندهند و این نرم افزارها را به صورت رایگان و قفل شکسته از سایت های ایرانی دانلود کنند. در دنیای مجازی ایرانی ها با کمی تلاش می توانند هر نرم افزاری را به صورت رایگان و با کرک قابل قبول (!) دانلود کنند!

وقتی اریژینال ها آمدند

از حدود پنج، شش سال پیش بود که برخی نرم افزارها مانند آنتی ویروس ها، راه های شکستن قفل خود را سخت تر و سخت تر کردند تا جایی که تعدادی از شرکت ها تصمیم گرفتند که به عنوان واسطه، به فروش این دسته از محصولات بپردازند.

البته در این میان کلاهبرداری های زیادی هم صورت می گرفت و در برخی مواقع کاربران متوجه می شدند برنامه یا سریال نامبر فروخته شده به آنها جعلی است اما شرکت هایی که نرم افزار و یا سریال نامبرهای اریژینال را به فروش می رسانند، معمولا راه های فراری ایجاد کرده اند که بتوانند با قیمتی پایین تر از قیمت جهانی محصولات خود را به فروش برسانند.

خطر ویندوز اریژینال در راه است!

یکی از راه های فرار را خود شرکت های اصلی برای کشورهایی که در آن قوانین کپی رایت رعایت نمی شود، به وجود آورده اند. آنها برای برخی کشورهای خاورمیانه، روسیه، چین و ... نسخه هایی با قیمت بسیار پایین تر تهیه کرده اند که تفاوت آنچنانی با نسخه اصلی هم ندارد.

راه فرار دوم طبق معمول توسط شرکت های ایرانی ایجاد شده است. بسیاری از این نرم افزارها، تعداد کاربران استفاده کننده از آن را مشخص می کنند و به ازای بالای انتخاب تعداد کاربران بیشتر در زمان خرید، قیمت خود را کاهش می دهند. شرکت های ایرانی معمولا نرم افزارها را با بیشترین کاربر ممکن خریداری کرده و سپس هر سریال نامبر را به یک نفر می فروشند! در واقع این اقدام هم برای شرکت واسطه سود دارد و هم برای خریدار.

داستان دوستی ویندوز

مایکروسافت و ویندوز اصولا از همان ابتدا رابطه خوبی با ایرانی ها داشتند و در حالی که به راحتی می توانستند دسترسی ایرانی ها به ویندوزهای تقلبی را محدود کنند اما از انجام آن خودداری کردند. فقط در بازه زمانی کوتاهی ناگهان ایرانی ها نتوانستند برخی ورژن های ویندوز XP و Vista را به روز رسانی کنند. در همان زمان ویندوز حتی اعلامیه هایی را نیز منتشر کرد که از این به بعد سختگیری ها بیشتر خواهد شد. هیچ کس اما نفهمید که چه اتفاقی افتاد که پس از زمان کوتاهی مایکروسافت از مواضع خود کوتاه آمد و همه دسترسی ایرانی به ویندوزهای تقلبی آزاد شد.

برخی کارشناسان این موضوع را جزو برنامه و آینده نگری مایکروسافت برای تسخیر بازار ایران می دانستند و عده دیگری اعتقاد داشتند مایکروسافت کلان تر به موضوع نگاه می کند و با وجود جامعه بازی و نرم افزاری مانند «لومیا»، «ایکس باکس» و ... که ویندوز به وجود آورده است، تمرکز خود را روی آنها گذاشته است.

خطر ویندوز اریژینال در راه است!

قیمت اریژینال ها چند است؟

برای اطلاع از قیمت دقیق و اصلی نرم افزارها کافی است به سایت آنها سری بزنید تا با مشاهده قیمت ها برق سه فاز از سرتان بپرد! آن وقت است که متوجه می شوید منظور از نقض شیرین قوانین کپی رایت چیست!

ویندوز 10 در حال حاضر با توجه به ورژن های مختلف آن از 120 تا 200 دلار (420 تا 700 هزار تومان) قیمت دارد. در حال حاضر سریال نامبر اریژینال این ویندوز در ایران بین 130 تا 500 هزار تومان به فروش می رسد. برنامه Office که یکی از پرطرفدارترین برنامه های مورد استفاده ایرانی ها است، در سایت مایکروسافت بین 70 تا 150 دلار (245 تا 525 هزار تومان) قیمت دارد و در ایران نسخه اریژینال آن بین 120 تا 190 هزار تومان به فروش می رسد. همان برنامه ای که مدیر مایکروسافت نیز در گفتگوی خود گفته که تمام ادارات ایرانی از این برنامه استفاده می کنند.

برنامه های پرطرفدار دیگر مانند Adob Reader بین 300 تا 500 دلار، Inddisine و Photoshop بین 300 تا 400 دلار، آنتی ویروس های مختلف بین 150 تا 500 دلار به فروش می رسد. حالا تصور کنید اگر قرار باشد همین چند برنامه ساده که معمولا روی هر سیستم کاربر ایرانی قرار دارد، به صورت اریژینال تهیه شود، چه هزینه ای را برای خرید آن صرف کنیم. پس بهتر است ضمن احترام به قوانین کپی رایت، از آنها درخواست کنیم در همان خاک خودشان باقی بمانند!


ویدیو مرتبط :
خطرات ایران برای ابرقدرتها(بسیارجالب) !!!!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزینه‌های اصلی برای حضور چین در ایران



 

 

گزینه‌های اصلی برای حضور چین در ایران

 

 

هرچند چینی‌ها در ابتدا با ورود به بازار خودروهای تجاری ایران بخش اعظمی از بازار این خودروها را در اختیار خود در آوردند، اما حضور آنها به این بخش منتهی نشد و حال خودروسازان چینی سعی دارند تا در بازار خودروهای سواری نیز حضور پررنگی داشته باشند.


این در حالی است که ورود خودروهای سواری چینی همواره با مخالفت بسیار از سوی مسوولان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو مواجه بوده است، به‌طوری‌که هم‌اکنون خودروهای چینی به کابوسی در بازار خودرو کشور تبدیل شده‌اند که خواب را از تولیدكنندگان، قطعه‌سازان و مسوولان صنعتی کشور ربوده‌اند.


مخالفت برای حضور سواری سازان چینی در حالی است که شرکت ایران‌خودرو سعی دارد تا از میان محصولات این كشور خودرو ارزان‌قیمت را در ایران به تولید رساند که در همین راستا نیز اواخر سال گذشته این شرکت به منظور اخذ مجوزهای لازم از سوی سازمان‌های ذی‌ربط اقدام به واردات هفت مدل خودرو چینی كرد تا از میان خودروهای وارداتی، تولید خودرویی را که موفق به اخذ مجوزهای لازم شده در دستور کار خود قرار دهد.


اقدام صورت گرفته از سوی این شرکت درحالی است که پیش از ورود خودروهای جدید چینی حضور S۲۱ محصول شرکت چری چین نیز در شرکت ایران خودرو بسیار محتمل به نظر می‌رسید، اما هر چند مذاکرات برای تولید این خودرو تا مراحل نهایی نیز پیش رفت و حتی در این خصوص قرار دادی نیز منعقد شد، اما مخالفت وزیر صنایع با حضور خودروسازان چینی در کشور موجب شد تا تولید این خودرو امکان‌پذیر نشود، هرچند مخالفت وزیر صنایع و معادن در این خصوص دیری نپاید و چند ماه بعد خط تولید این خودرو چینی در شرکت سناباد خودرو که در واقع جوینت ونچری میان شرکت خصوصی سنابادخودرو طوس با ۶۵درصد سهم و ایران‌خودرو با ۳۵درصد سهم است با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد و به این طریق تولید محصولات چری در کشور به عدد دو رسید، با این حال مخالفت وزارت صنایع موجب شد تا شرکت ایران خودرو نتواند جایگزینی ارزان برای پیکان در خط تولید خود بیابد.


پیش از S۲۱ نیز که تولید آن در کشور با چالش‌های بسیاری مواجه بود شرکت کرمان موتور توانسته بود با دردسر کمتری مجوز تولید MVM دیگر محصول چری را از وزارت صنایع دریافت کرده و این خودرو را جایگزین خودرو دوو ماتیز کره‌ای کند، اقبالی که به راحتی نصیب این شرکت شد اما ایران خودرودر این زمینه نتوانست موفقیتی به‌دست آورد تا به این طریق جایگزینی ارزان قیمت برای پیکان بیابد. حال شرکت ایران خودرو اواخر سال گذشته هفت خودرو چینی را وارد کشور کرد تا به این طریق بتواند از میان خودروهای وارداتی جایگزینی مناسب بیابد، مسوولان شرکت ایران خودرو پیش‌بینی کرده اند تولید و عرضه این خودرو جدید از نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد.


اقدام صورت گرفته از سوی شرکت ایران خودرودر شرایطی است که وزیر صنایع و معادن در آخرین اظهارنظر خود تاکید کرد که مواضع وی در قبال خودروهای چینی عوض نشده و هرگز اجازه تولید خودرو کم‌کیفیت در جمهوری اسلامی را نمی‌دهد. حال باید دید ایران خودرو بالاخره می‌تواند از سد اهالی خیابان سمیه گذشته و یک چینی دیگر را میهمان بازار خودرو ایران کند؟

 


Peri قویترین گزینه

 


از میان هفت خودرو چینی وارد شده به کشور خودرو کوچک شهری Peri از بیشترین بخت برای حضور در خطوط تولید ایران خودرو برخوردار است. به گفته یک منبع موثق peri توانسته تا حدودی از لحاظ فنی و کیفی نظر مسوولان وزارت صنایع را به خود جلب کند، به همین دلیل احتمالا این خودرو در آینده نزدیک میهمان خط تولید شرکت ایران خودرو خواهد بود.


بر اساس گزارش سایت عصر خودرو peri محصول کمپانی Great wall چین است که ۵/۳ متر طول دارد. این خودرو در اصل Great wall Peri نامیده می‌شود و در دسته خودرو‌های شهری کوچک قرار می‌گیرد. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۰۸ و با هدف عرضه خودرویی برای رقابت با خودروهای هم کلاس اروپایی و آمریکایی به بازار معرفی شد.


به نظر می‌رسد کمپانی Great Wall چین مطالعات گسترده‌ای را روی این خودرو انجام داده تا محصولی اقتصادی را طراحی و عرضه کند، از همین رو، Peri خودرویی مناسب مصرف در تمامی کشور‌ها و به ویژه متناسب با شرایط بازار ایران محسوب می‌شود.


Peri از پیشرانه ۴ سیلندر خطی به حجم دقیق ۱۳۴۲ سی سی که توسط کمپانی میتسوبیشی طراحی شده است بهره می‌برد. این موتور توانایی تولید حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار قدرت را در۶۰۰۰ دور در دقیقه دارد و حداکثر گشتاور این خودرو کوچک شهری ۱۱۵ نیوتن متر و بین ۴۲۰۰ تا ۵۲۰۰ دور در دقیقه است.


این خودرو در بهترین حالت به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند، همچنین موتور ۱۶ سوپاپ Peri که از تکنولوژی روز بهره می‌برد، مصرفی حدود ۶ لیتر در سیکل ترکیبی دارد و نسبت قدرت این موتور نسبت به حجم پیشرانه آن از Peri خودرویی رقابتی برای بازار‌هایی مثل ایران می‌سازد. از لحاظ تجهیزات ایمنی نیز این خودرو به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم الکترونیکی ضد سرقت موتور و میله‌های فولادی برای جلوگیری از ورود ضربه به اتاق، درها نیز به عنوان تجهیزات ایمنی Peri در نظر گرفته شده‌اند. علاوه بر امکانات مذکور Peri به سیستم ترمز ضد قفل ABS و همچنین سیستم توزیع نیروی الکتریکی نیروی ترمز EBD مجهز است. قیمت و تجهیزات مناسب در نظر گرفته شده در Peri موجب شد تا این خودرو بتواند عنوان گزینه اول را برای تولید در کشور از آن خود کند، به‌طوری‌که در نمایشگاه ۲۰۰۸ پکن قیمت این خودرو معادل ۷ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان به پول ایران (بدون احتساب هزینه‌های گمركی)اعلام شد که این امر موجب می‌شود تا Peri، خودرویی ایده آل برای بازار زیر ۱۰میلیون تومان ایران شود.


هر چند Peri در حال حاظر توانسته از سایر رقبا برای حضور در خطوط تولید ایران خودرو پیشی گیرد، اما عمده مشکلات خودروهای چینی را می‌توان به استاندارد نبودن این خودروها نسبت داد، به‌طوری‌که خودروهای تجاری چینی (هوو و دانگ فنگ) وارد شده به کشور به لحاظ ایمنی نتوانسنتد نظر مسوولان و مردم را به خود جلب کنند که این امر مشکلات بسیاری را در تردد و شماره گذاری این خودروها به وجود آورد، هرچند مسوولان شرکت GWperi مدعی هستند که این خودرو توانسته استاندارد‌های یورو ۳ را پاس کرده و علاوه بر این از سد استاندارد‌های ایمنی و آلایندگی اروپا نیز بگذرد، با این حال باید دید که آیا این خودرو می‌تواند نظر مسوولان کشورمان را جلب کند یا اینکه این خودرو نیز سرنوشتی همانند سرنوشت S۲۱ خواهد داشت.

 


F۳ گزینه دوم

 


اما علاوه بر Peri شرکت ایران خودرو مدل‌های دیگری نیز از خودروسازان چینی وارد کشور کرده که ظاهرا اقبال سایر خودروها به Peri نمی‌رسد.گزینه بعدی F۳ محصول شرکت BYDاست. BYD F۳، خودرویی است که در دو کلاس سدان ۴ در و هاچ بک ۵ در طراحی و عرضه می‌شود. مانند هر خودرو دیگر چینی، F۳ نیز از طراحی کاملا مشابه خودرو‌های مطرح جهان بهره می‌برد. طراحی جلو این خودرو از تویوتا کرولا نسل نهم و همچنین طراحی عقب آن از هوندا فیت آریا الهام گرفته شده است و در کل خودرویی مناسب و قابل قبول از نظر طراحی بین چینی‌ها محسوب می‌شود.


موتور اصلی F۳، نوع ۵/۱ لیتری میتسوبیشی است که از سیستم انژکتور استفاده می‌کند و حداکثر توان آن به ۱۰۵ اسب بخار، یعنی معادل قدرت تندر ۹۰ می‌رسد. F۳ برای انتقال قدرت از گیربکس ۵ دنده دستی مشترک با شرکت میتسوبیشی بهره می‌برد و در بهترین حالت توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. هرچند F۳ از لحاظ قدرت، سرعت و حجم موتور نسبت به Peri در شرایط بهتری قرار دارد و از لحاظ تجهیزات ایمنی نیز هم رده Peri قرار دارد، اما قیمت این خودرو نسبت به Peri موجب شده تا این خودرو تا حدودی از رقیب خود پیش افتد با این حال تصمیم‌گیری نهایی هنوز در این خصوص صورت نگرفته و تصمیم نهایی را باید به نظر نهایی مسوولان واگذار کرد.


F۳ در زمینه تجهیزات ایمنی به سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز EBD، دو ایربگ SRS برای جلو، کمربند‌های سه نقطه‌ای برای همه تیپ‌ها، سیستم ضدسرقت، سنسور دنده عقب، بخارگیر شیشه عقب، هشدار بستن کمربند‌ها و چراغ سوم ترمز مجهز است.

 


سومین گزینه چری QQ۶

 


از سوی دیگر هر چند چری برای حضور S۲۱ نتوانست در ایران موفقیتی به‌دست آورد، اما این‌بار این شرکت با محصولی دیگر سعی در ورود به بازار کشور دارد. چری QQ۶ را می‌توان سومین گزینه احتمالی دانست که وارد خط تولید شرکت ایران خودرو خواهد شد.


«چری QQ۶»، خودرویی است که در زمانی نه چندان دور حرف و حدیث‌های بسیاری از تولید آن در ایران به گوش می‌رسید. به‌طوری‌که پیش از زدن کلنگ سایت بابل مسوولان شرکت ایران خودرو خبر از تولید این خودرو در این سایت


داده بودند که این امر با مخالفت محرابیان وزیر صنایع و معادن مواجه شد، هر چند وی در مجموع مخالف تولید خودروهای چینی در کشور است. با این حال مسوولان شرکت ایران خودرو چری QQ۶ را نیز در لیست خود قرار داده‌اند. QQ۶ محصول سال ۲۰۰۶ کمپانی چری است و در دسته خودرو‌های شهری کوچک قرار می‌گیرد. این سدان حدود ۴ متر طول و۶/۱ متر عرض دارد و بر روی پلت فرم اختصاصی کمپانی چری طراحی شده است. این خودرو به دو موتور ۱۱۰۰ و ۱۳۰۰ سی سی مجهز است.


چری QQ۶ هم‌اکنون در بازار اروپا قیمتی برابر با هشت هزار و ۵۰۰ دلار دارد که این امر موجب می‌شود تا این خودرو در رده خودرهای زیر ۱۰ میلیون قرار گیرد.... /  تحلیل : روزنامه دنياى اقتصاد