دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

جو مریخ در 2020 اکسیژن‌دار خواهد شد + تصاویر



اخبار علمی - جو مریخ در 2020 اکسیژن‌دار خواهد شد + تصاویر

ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ مریخ‌ نورد دیگری را با الگوبرداری از مریخ‌نورد کنجکاوی طراحی و راهی سیاره سرخ کند، روی این کاوشگر دستگاهی بنام Moxie قرار می‌گیرد.

ناسا تصمیم دارد در دهه آینده روی سطح مریخ اقدام به تولید اکسیژن کند، اصلی‌ترین ترکیبی که علاوه بر حیاتی بودن برای فضانوردانی که در آینده در مریخ اقامت خواهند گزید در تولید سوخت راکت‌ها نیز کاربرد دارد.

 

اخبار , اخبار علمی , مریخ

 تلسکوپ فضایی هابل ناسا این عکس از مریخ را در روز ۲۶ اوت ۲۰۰۳، زمانی که سیاره سرخ تنها ۳۴.۷ میلیون مایل از زمین فاصله داشت، به ثبت رساند.

 

محققان می‌گویند نمونه‌ دیگری از مریخ نورد فوق پیشرفته "کنجکاوی" با قابلیت تولید اکسیژن تحت عنوان سوخت مرکزی موشک کمتر از شش سال دیگر به سیاره سرخ پرتاب خواهد شد.

 

آماده‌سازی مریخ نورد دو میلیارد دلاری و تبدیل دی‌اکسید کربن به اکسیژن از دیگر عملکرد این کاوشگر جدید می باشد.

 

"مایکل هکت" از مؤسسه فناوری ماساچوست اعلام کرد: این ابزار که موکسی (MOXIE) نام‌ دارد با عملکرد معکوس موتور می‌تواند ۲۱ گرم اکسیژن در ساعت تولید کند و از جمله ابتکارات گروه‌ تحقیقاتی ناسا در پروژه مریخ نورد ۲۰۲۰ میلادی است.

 

اگر عملکرد نمونه اولیه دستگاه بر روی مریخ‌نورد جدید ناسا مناسب باشد، دستگاهی ۱۰۰ برابر اندازه موکسی دو سال پیش از سفر نخستین گروه از فضانوردان به مریخ در سال ۲۰۲۸ ارسال خواهد شد. این دستگاه بزرگتر می‌تواند سوخت موشک مورد نیاز برای بازگشت فضانوردان از مریخ به زمین را تولید کند. این ابزار بزرگتر پیش از رسیدن فضانوردان قادر خواهد بود اکسیژن کافی برای سفر بازگشت به زمین انسان‌ها را فراهم آورد. بخش دیگر سوخت راکتی که انسان‌ها را به زمین باز می‌گراند از هیدروژن سبکی تولید خواهد‌شد که از زمین آورده شده و یا از خاک مریخ به دست آمده‌است.

 

اخبار , اخبار علمی , مریخ

 

ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ مریخ‌ نورد دیگری را با الگوبرداری از مریخ‌نورد کنجکاوی طراحی و راهی سیاره سرخ کند، روی این کاوشگر دستگاهی بنام Moxie قرار می گیرد که عملکرد معکوس موتور را داشته و قادر به تولید ۲۱ گرم اکسیژن در ساعت است.

 

کاوشگر جدید که نسخه‌ای دیگر از مریخنورد کنجکاوی است، پیشگام و جلودار سفر آینده انسان‌ها به مریخ خواهد‌بود. این مریخ‌نورد قرار است در سال ۲۰۲۰ به سمت مریخ پرتاب شود. در واقع محققان ناسا قصد دارند با اجرای این طرح جدید پیشگام در ارسال انسان به مریخ باشند. با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، فضانوردان قادر خواهند بود در سیاره سرخ با مریخ‌نورد جدید اکسیژن تولیدی خودشان را تنفس کنند. بر اساس برنامه‌ریزی، نخستین سفر سرنشین‌دار ناسا به مریخ در دهه ۲۰۳۰ انجام خواهد شد.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
کشف مقدار زیادی اکسیژن در جو ستاره دنباله دار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عبور دنباله‌دار از کنار مریخ+تصاویر



اخبار علمی - عبور دنباله‌دار از کنار مریخ+تصاویر

دنباله‌دار C/2013 A1 که Siding Spring نیز نامیده می‌شود، فردا (یکشنبه) از فاصله 139 هزار و 500 کیلومتری از کنار مریخ عبور خواهد کرد.

این فاصله، نصف مسافت بین زمین و ماه و همچنین یک دهم فاصله هر دنباله‌دار شناخته‌شده‌ای است که تاکنون از کنار زمین عبور کرده است. محققان بر این باورند این پدیده، فرصتی بی‌سابقه را برای جمع‌آوری‌ داده‌هایی درباره دنباله‌دار و اثر آن بر جو مریخ ارائه می‌دهد.

هسته Siding Spring ساعت 18:27 بعد از ظهر به وقت گرینویچ (21:57 دقیقه به وقت تهران)، نزدیک‌ترین فاصله را به مریخ خواهد داشت و با سرعت 56 کیلومتر در ثانیه از کنار آن عبور می‌کند. این دنباله‌دار منبعی تازه از سرنخ‌های ابتدایی‌ترین روزهای منظومه شمسی را در اختیار می‌گذارد.

دنباله‌دار مزبور از «ابر اورت» می‌آید که ناحیه‌ای کروی از فضای احاطه‌کننده خورشید است و فضایی حدود 5000 تا 100 هزار واحد نجومی را اشغال می‌کند. گفته می‌شود این دنباله‌دار مجموعه‌ای از اشیای یخی است و از شکل‌گیری منظومه شمسی به جا مانده‌ است.

جرم کیهانی Siding Spring نخستین دنباله‌دار از ابر اورت است که توسط فضاپیما و از نزدیک بررسی می‌شود و به دانشمندان فرصتی ارزشمند را برای یادگیری بیشتر درباره موادی مانند ترکیبات آبی و کربن ارائه می‌دهد که در طول شکل‌گیری منظومه شمسی و حدود 4.6 میلیارد سال پیش وجود داشتند.

ناسا مدارگرد‌های ادیسه مریخ، مدارگرد شناسایی مریخ و جدیدترین عضو ناوگانش یعنی سامانه MAVEN را به حالت آماده‌باش در آورده است. خطرناک‌ترین بازه زمانی برای این فضاپیماهای مدارگرد حدود 90 دقیقه پس از نزدیک‌ترین فاصله هسته دنباله‌دار شروع می‌شود و 20 دقیقه طول خواهد کشید. در این هنگام مریخ با مرکز زنجیره غبار در حال گسترش که از هسته دنباله‌دار ناشی می‌شود، نزدیک‌ترین فاصله را خواهد داشت و گفته می‌شود خطر احتمالی نه از برخورد خود هسته دنباله‌دار بلکه از پسماندی حاصل می‌شود که از آن به وجود خواهد آمد.

به گفته ریچ زورک، دانشمند ارشد «برنامه تفحص مریخ» در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، نتایج مدلبندی محققان نشان می‌دهد مریخ در این پدیده آن طور که پیش‌بینی می‌شد در معرض خطر نیست و در لبه ابر پسماند ناشی از عبور قرار می‌گیرد، بنابراین با تعدادی از ذرات برخورد می‌کند یا شاید هم چنین برخوردی اصلا صورت نگیرد.

جو مریخ با این که از جو زمین بسیار نازک‌تر است، سپری محافظتی از کاوشگرهای فرصت و کنجکاوی ناسا در مقابل گرد و غبار دنباله‌دار خواهد بود. هر دوی این کاوشگرها مشاهداتی از این دنباله‌دار خواهند داشت.

اخبار,اخبار علمی,عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 تصویر هنری از عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 اخبار,اخبار علمی,عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 مدارگردهای ناسا در حالت قایم باشک برای آسیب‌ندیدن از غبار دنباله‌دار

 اخبار,اخبار علمی,عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 اخبار,اخبار علمی,عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

 نموداری از مدارگردی دنباله‌دار حول خورشید در سال 2014

اخبار علمی - ایسنا