جذابیت انسان برای پشه‌ها از بین رفت

پشه‌,پشهAedes aegypti,پشه ناقل بیماری تب دانگی

جذابیت انسان برای پشه‌ها از بین رفت
"لسلی وسهال" از موسسه پزشکی هاوارد هاگز در آمریکا و مجری این تحیقات گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است تا از ژنتیک در این حشرات مهم ناقل بیماری استفاده شود.هدف نخست وسهال ژنی موسوم به اورکو بود که 10 سال پیش اعضای تیمش توانستند آن را با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیکی از پشه ها حذف کنند.
وی در این باره گفت: می دانستیم این ژن به پشه ها کمک می کند به عطر و بویی که به مشامشان می رسد واکنش نشان دهند و می دانستیم که پشه ها با بوهایی که در محیط شان وجود دارد تعامل دارند.
وسهال و همکارانش از نوعی ابزار مهندسی ژنتیک برای جهش خاص ژن اورکو در پشه  Aedes aegyptiکه ناقل تب دانگی است استفاده کردند.آنها با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک جنین پشه را دستکاری کرده و منتظر ماندند تا جنین ها بالغ شوند، سپس بالغین را شناسایی کرده و گونه های بالغ را تولید کردند که به آنها امکان می داد تا نقش ژن اورکو را در زیست شناسی پشه مطالعه کنند.
این پشه های مهندسی شده فعالیت کاهش یافته را در نورون های مرتبط با حس بویایی کاهش دادند. سپس آزمایش های رفتاری از تغییرات بیشتری پرده برداشت.
وقتی این پشه ها می توانستند بین انسان و حیوان یکی را انتخاب کنند پشه های طبیعی Aedes aegypti به سوی انسان جذب می شدند. اما پشه هایی که دچار جهش در ژن اورکو بودند انسان را کمتر ترجیح داده و بیشتر به سوی خوکچه هندی تمایل می یافتند. حتی در حضور دی اکسید کربن که گفته می شود به پشه ها کمک می کند بوی انسان را بهتر تشخیص داده و واکنش نشان دهند.
وسهال تاکید کرد: با مختل کردن یک ژن منفرد می توانیم به طور اساسی پشه را از جستجوی انسان منحرف کنیم.با این حال دانشمندان هنوز نمی دانند آیا این پشه های مهندسی شده دیگر نمی توانند بوی خوش انسان را درک کنند یا بوی بد خوکچه هندی برای آنها جذاب می شود، یا هر دو.نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است.

منبع:mehrnews.com

رمز و راز کشش و جذابیت در انسان

جذابیت انسان برای پشه‌ ها از بین رفت!

خبرگزاری مهر: در یک پیشرفت علمی، دانشمندان توانستند پشه ها را به طور ژنتیکی آنگونه مهندسی کنند که حس بویایی شان تغییرکند. در این حالت انسان دیگر برای پشه ها جذابیتی نخواهد داشت.

نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است.