دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید ساختار تک‌لایه‌ای از جنس بور



اخبار علمی,خبر های علمی,جنس بور

محققان موفق به تولید ساختار دو بعدی از جنس بور شدند. این لایه ضخامتی در حد یک اتم دارد و دارای خواص منحصر به فردی است.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران آمریکایی موفق به ساخت اولین فیلم از جنس بور شدند که به آن بوروفن گفته می‌شود. این ماده دارای پتانسیل‌های متعددی بوده که از آن جمله می‌توان به هدایت الکتریکی وابسته به جهت اشاره کرد. این فیلم، برخلاف گرافن که به صورت مستقل تک لایه است، روی یک زیرلایه قرار می‌گیرد.

بور یکی از مواد جذاب در جدول تناوبی است، این ماده بسیار فعال بوده و دارای ساختاری سه پیوندی است که جنس این پیوندهای غیرمستقر یونی، کووالانسی یا فلزی نیست. بور دارای 16 ساختار توده‌ای بلوری است اما هیچ کدام به صورت دو بعدی نیستند. بنابراین ساخت حالت دو بعدی از این ماده بسیار دشوار است.

در سال 2007، سهراب اسماعیل بیگی از دانشگاه یال اقدام به طراحی یک ساختار دوبعدی لایه‌ای مستقل از این ماده کرد که به صورت شش وجهی اتم‌ها کنار هم چیده شده بود. در سال 2014 لای شنگ وانگ از دانشگاه براون نشان داد که چیدمانی از 36 اتم بور می‌تواند ساختار ورقه‌ای ایجاد کند.

استونی بروک و همکارانش از آزمایشگاه ملی آرگونه و دانشگاه نورث وسترن ساختاری از بور ایجاد کردند که یک لایه اتمی ضخامت دارد. آنها این کار را با لایه نشانی بور روی زیرلایه نقره در دمایی بین 450 تا 700 درجه سانتیگراد انجام دادند.

یکی از ساختارهای ایجاد شده دارای فاز شبه پایدار بوده و دیگری کاملا پایدار است. این فاز دوم ساختاری کاملا جدید داشته که محققان با استفاده از روش‌های آنالیزی مختلف نظیر میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی و پراش الکترونی اقدام به بررسی آن کردند. نتایج این دو روش کاملا یکدیگر را تایید کرده و نشان می‌دهد که این ساختار با پیش‌بینی‌های محققان مطابقت دارد. محققان این پروژه نشان دادند که این ماده دارای خواص بسیار جالب توجهی است برای مثال هدایت الکتریکی آن کاملا وابسته به جهت جریان است.

پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که این ساختار دارای حفره‌هایی باشد که در اثر قرار گرفتن روی زیرلایه نقره ایجاد شده باشد.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
تولید کربید بور از اکسید بور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید یک گوشی هوشمند با نمایشگری از جنس یاقوت



تولید گوشی هوشمند,شرکت Vertu,ساخت گوشی هوشمند,گوشی هوشمند جدید

تولید یک گوشی هوشمند با نمایشگری از جنس یاقوت

گوشی هوشمند جدیدی به تعداد محدود تولید شده که سطح نمایشگر لمسی 3.7 اینچی آن را یاقوت کبود کریستالی پوشانده است و به گفته کارشناسان، این بزرگترین سطح یاقوت است که تاکنون در بدنه گوشی‌های هوشمند به کار رفته است.

به گزارش فارس به نقل از جی‌اس‌ام‌ آرنا، شرکت Vertu که سابقه طولانی در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند لوکس دارد، ویرایش منحصر به‌فردی از گوشی Vertu Ti خود را روانه بازار کرد که با نام Vertu Ti Color و به صورت محدود عرضه شده است.

شرکت Vertu فقط هزار عدد از این گوشی هوشمند را به رنگ‌های قرمز غروب و آبی نیمه‌شب تولید کرده است و قصد تولید مجدد آن را هم ندارد.

یکی از مواردی که گوشی‌های ساخته شده در شرکت Vertu را از دیگر محصولات موجود در بازار متمایز می‌کند، مواد به کار رفته در بدنه آن‌ها است.

بدنه گوشی هوشمند Vertu Ti Color از تیتانیوم درجه 5 ساخته شده است و به عبارت دیگر 5 برابر از دیگر گوشی‌های تیتانیومی موجود در بازار قوی‌تر است. روی این بدنه فلزی را چرم گوساله به دو رنگ یاد شده پوشانده است تا این گوشی هوشمند زیبا و منحصر به‌فرد شود.

در بخش سخت‌افزار، این گوشی شامل نمایشگر لمسی 3.7 اینچی می‌شود که روی سطح نمایشگر را یاقوت کبود کریستالی پوشانده است و به گفته کارشناسان، این بزرگترین سطح یاقوت است که تاکنون در بدنه گوشی‌های هوشمند به کار رفته است.

یاقوت کبود کریستالی به سختی و استحکام فراوان شهرت دارد و این طور که دانشمندان می‌گویند، فقط از الماس ضعیف‌تر است.

داخل این گوشی هوشمند منحصر به‌فرد از پردازنده 1.7 گیگاهرتزی استفاده شده است و از دیگر امکانات به کار رفته در آن می‌توان به دوربین دیجیتالی 8 مگاپیکسلی با قابلیت اتوفوکوس، فلش LED، دوربین دوم 1.3 مگاپیکسلی مخصوص تماس‌های تصویری، 64 گیگابایت حافظه داخلی، سیستم کوتاه‌فورد پرداخت‌های موبایلی NFC و نسخه Ice Cream Sandwich سیستم‌عامل اندروید اشاره کرد.

این گوشی هوشمند با قیمت 11600 دلار هم‌اکنون در بازار فروخته می‌شود که البته باید توجه داشت تنها تعداد محدودی از آن ساخته شده است./فارس