دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تنظیم فشارخون با نور خورشید



اخبار,اخبار علمی , فواید اکسید نیتریک

نور خورشید برای مبتلایان به فشار خون بالا بسیار خوب است و اینک تعدادی از دانشمندان بریتانیایی علت آن را پیدا کرده اند.

اکسید نیتریک موجود در لایه‌های سطحی پوست به نور خورشید واکنش نشان می‌دهد و سبب می‌شوند که رگ‌ها برای عبور اکسید نیتریت در جریان خون، بازتر شوند و در نتیجه فشارخون پایین بیاید. مارتین فیلچ، پروفسور دانشگاه ساوت‌همپتون می‌گوید، «اینکه پوست در تنظیم فشارخون نقش دارد یک کشف غیرمنتظره است.

او می‌گوید، دوری از نورخورشید و استفاده‌ی مداوم از ضدآفتاب به دلیل ترس از سرطان پوست، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. البته توصیه نمی‌کند که مردم برای پایین آوردن فشار خون حمام آفتاب بگیرند. آنچه او پیشنهاد می‌کند اینست که مدتی از روز را بیرون از محیط بسته و در تابش آفتاب بگذرانید.

فلیچ می‌گوید: مردم از سرطان پوست می‌میرند، و نور خورشید تنها عامل خطری است که در سرطان پوست نقش دارد. ما کاملاً از این موضوع آگاهیم و به هیچکس توصیه نمی‌کنیم تا جایی که می‌تواند، آفتاب بگیرد. خطر سرطان پوست جدی است ولی جدی‌تر از آن خطر بیماری‌های قلبی است. یکی از عوامل اصلی این بیماری‌ها، فشار خون بالاست.

آفتاب گرفتن زیاد خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهد اما خطر بیماری قلبی را افزایش نمی‌دهد. در حالیکه مرگ ناشی از بیماری قلبی بیشتر از مرگ ناشی از سرطان پوست است.

فشار خون در زمستان بالاتر است و با فاصله گرفتن از خط استوا نیز افزایش می‌یابد، البته دقیقا روشن نیست که دلیل آن مربوط به تابش نور خورشید باشد. همین تحقیقات نشان می‌دهند که نور فرابنفش نیز باعث آزادسازی اکسید نیتریک و در نتیجه پایین آمدن فشار خون می‌شود.

در این تحقیقات ۲۴ نفر با فشارخون معمولی را در معرض تابش اشعه فرابنفش قراردادند طوری که معادل با ۳۰ دقیقه آفتاب گرفتن باشد. محققان دریافتند که رگ‌ها بازتر شدند و فشار خون بطور قابل توجهی پایین آمد و سطح اکسید نیتریک خون تغییر کرد.


 اخبارعلمی  - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
فرق نور ماه و نور خورشید رائفی پور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان افسردگی با نور خورشید



 

درمان افسردگی با نور خورشید

 

 

پزشکان فرانسوی برای مقابله با شیوع افسردگی به خورشید درمانی روی آورده اند.

 


آنها معتقدند یکی از دلایل خودکشی و شیوع افسردگی در فرانسه و سایرکشورهای اروپایی این است که مدت زمان زیادی در سال هوا ابری است.

 


دکتر ماکسیم ال باز با اشاره به تاسیس بیمارستانی که بیماران افسرده از هوای ابری را با طیف های نور خورشید درمان می کند می گوید: طول درمان سه هفته است و البته افسردگی دلایل دیگری هم دارد که به اقتصاد و بحران های اجتماعی برمی گردد.

 


در همین حال بازار فروش لامپ های خورشیدی رونق گرفته و عینک های ویژه نورگرافی نیز کم کم عرضه می شوند.

 


برخی جامعه شناسان فرانسوی معتقدند نباید عامل اصلی افسردگی اروپایی ها را صرفا کمبود نور خورشید دانست.این نوعی پاک کردن صورت مساله است.