دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تماشای جهان در 78 ثانیه/ واقعی‌ترین شبیه‌سازی از تاریخچه تكاملی 14 میلیارد ساله



تماشای جهان در 78 ثانیه/ واقعی‌ترین شبیه‌سازی از تاریخچه تكاملی 14 میلیارد ساله

فیزیكدانان نجومی مركز فیزیك نجومی هاروارد-اسمیتسونین با همكاری مؤسسه مطالعات نظری هایدلبرگ، واقعی‌ترین شبیه‌سازی رایانه‌ای از تكامل جهان را تا به امروز ارائه و فعالیت‌ها را از زمان انفجار بزرگ تاكنون در یك دوره زمانی حدود 14 میلیارد سال در تصاویر وضوح بالا دنبال كرده‌اند.

از جنبه‌های جالب این فیلم شبیه‌سازی شده كه توسط شبیه‌ساز «Arepo» ساخته شده، این است كه تنها در زمان 78 ثانیه فشرده شده است.

نرم‌افزار Arepo به ارائه تصاویر دقیقی از كهكشانهای مختلف در جهان محلی با استفاده از شیوه‌ای موسوم به «شبكه متحرك» پرداخته است.

برخلاف شبیه‌سازهای پیشین، این برنامه ساختارهای گازی را در پی انفجار بزرگ با استفاده از یك شبكه مجازی منعطف تكرار كرده كه از ظرفیت انطباق با حركات گازها، ستارگان، ماده تاریك و انرژی تاریك كه جهان را ساخته‌اند، برخوردار است.

سازندگان این شبیه‌ساز اظهار كرده‌اند كه این برنامه مانند یك نمونه مجازی بافت كیهانی قادر به انعطاف برای پشتیبانی از ماده و اجسام سماوی سازنده جهان است.

شبیه‌سازهای قدیمی در عوض از یك شبكه مكعبی ثابت تنظیم شده استفاده می‌كردند.

وولكر اسپرینگل فیزیكدان نجومی هاروارد-اسمیتسونین كه در ساخت شبیه‌سازی هزاره برای پیگیری تكامل 10 میلیارد ذره كمك كرده، از ابر رایانه ادیسه هاروارد برای اجرای این شبیه‌سازی بهره برده است.

همچنین 1024 هسته پردازشگر این رایانه به این محققان اجازه داده تا 14 میلیارد سال تاریخچه كیهانی را در فضای چند ماه فشرده سازی كنند.

نتایج این پژوهش جدید شامل كهكشانهای مارپیچی مانند راه شیری و آندروما بوده كه دقیقا شبیه كهكشانهای مارپیچی هستند و نه مانند حبابهای تار كه توسط شبیه‌سازهای پیشین ایجاد می‌شدند.

اگرچه این دستاورد بسیار چشمگیر بوده، اما این محققان در پی ایجاد شبیه‌سازیهایی از نواحی بزرگتر جهان هستند. در صورت دستیابی به چنین هدفی، این تیم نه تنها واقعی‌ترین بلكه بزرگترین شبیه‌سازی جهان را انجام خواهند داد./ایسنا

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب


ویدیو مرتبط :
گل خیلی شبیه به گل های واقعی آدریانو در فیفا 14

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاریخچه جنگ ۵۰ ساله ستارگان کره ای؛ سامسونگ و ال جی


LG و Samsung اگرچه هموطن هستند،‌ اما همواره سایه ای سیاه بر روی روابط آنها گسترده بوده.