تشخیص حمله قلبی در 30 دقیقه با یک آزمایش ارزان

اخبار ,اخبار علمی ,تشخیص حمله قلبی

اخبار علمی - تشخیص حمله قلبی در 30 دقیقه با یک آزمایش ارزان

یک آزمایش خون 10 پوندی می‌تواند با تشخیص حمله قلبی در 30 دقیقه، جان هزاران انسان را نجات دهد.

آزمایشات کنونی شش ساعت یا بیشتر طول می‌کشند که در آن مدت بیماران ممکن است با حمله دیگری مواجه شده یا آسیب قلبی دیگری را که ممکن است مرگبار باشد، تجربه کنند.

این آزمایش با موفقیت در یک کارآزمایی بالینی در درمانگاه سلطنتی منچستر انجام شد و اکنون می‌توان از آن در سایر مراکز بهره برد.

به گفته پزشکان، روش جدید موسوم به آزمایش H-FABP به سرعت حملات قلبی را تشخیص داده و نیاز به نظارت بیشتر بیمارستان و هزینه اضافی را کاهش می‌دهد.

اگر بیمار یک حمله قلبی هر چند کوچک داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که در آینده نزدیک یک حمله جدیتر را تجربه کند. شناسایی حملات اولیه این چنینی بسیار اهمیت داشته چرا که بیماران می‌توانند از درمان مناسب بهرمند شوند.

برای مثال می‌توان یک لوله کوچک یا استنت را در بدن بیمار کاشت تا از عروق ضعیف حمایت کند.

این آزمایش 10 پوندی به دنبال پروتئینی موسوم به H-FABP (پروتئین چربی متصل شوند به اسید در قلب) می‌گردد که طی حمله قلبی در خون آزاد می‌شود.

آزمایش مذکور توسط تیمی از محققان مرکز بهداشت راندوکس در ایرلند شمالی طراحی شده است.

در حال حاضر بیماران مشکوک به حمله قلبی از نوار قلب و آزمایش خون استفاده می‌کنند که 10 برابر بیشتر از آزمایش H-FABP طول می‌کشد. یک نوار قلبی بین 60 تا 250 هزینه می‌برد اما نمی‌تواند حملات خفیف را شناسایی کند. در نتیجه، بسیاری از بیماران به اشتباه به خانه فرستاده می‌شوند.

یکی از هر پنج مرد و یکی از هر هشت زن در اثر حمله قلبی می‌میرند. همچنین مردان نسبت به زنان در سن 50 سالگی در معرض خطر بیشتر این بیماری قرار دارند.

‫سیستم تشخیص حمله قلبی مدرن در ایران‬‎

تشخیص حمله قلبی با یک آزمایش خون

محققان اعلام کردند: یک آزمایش خون که برای بررسی وجود پروتئین آزاد شده از سلول های آسیب دیده قلب صورت می گیرد، می تواند به پزشکان کمک کند که سریعتر درباره منتفی بودن وقوع حمله قلبی تصمیم بگیرند.

ناراحتی و یا درد مبهم در قفسه سینه و دردی که به پشت یا بازوها گسترش می یابد، از علائم حمله قلبی است ، اما این علائم می تواند بنا به دلایل دیگری نیز بروز کند.

پزشکان معمولا برای بررسی نتیجه آزمایش های به عمل آمده از بیماران قلبی و منتفی دانستن احتمال وقوع حمله قلبی، از بیماران می خواهند که 12 ساعت و یا بیشتر در بیمارستان بمانند. بستری بودن این بیماران در بیمارستان علاوه بر این که موجب استرس در آنها می شود، هزینه بر هم می باشد.

با این حال، محققان دانشگاه ادینبورگ در یک مطالعه متوجه شدند که غلظت پایین تروپونین قلب در خون، در بیش از دو سوم موارد می تواند بیمارانی را که خطر چندانی در زمینه حمله قلبی آنها را تهدید نمی کند، مشخص کند.

نتیجه این مطالعه می تواند پذیرش های غیر ضروری در بیمارستان ها را کاهش دهد و باعث صرفه جویی قابل توجه در هزینه ها شود.

پروتئین تروپونین ترکیبی از سه پروتیین نقش آفرین در انقباض ماهیچه است و زمانی که سلول های قلبی آسیب می بینند، تروپونین در خون آزاد شده و قابل تشخیص می شود.

محققان دانشگاه ادینبورگ سطوح تروپونین را در شش هزار و 304 بیمار در چهار بیمارستان در اسکاتلند که به دلیل داشتن علائم مشابه حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، اندازه گرفتند و بر اساس سطوح این پروتئین در خون بیماران، موفق شدند که در 99.4 درصد موارد، افرادی را نیز که دچار حمله قلبی شده بودند و یا در معرض خطر ابتلا قرار داشتند، به سرعت تشخیص دهند.

این مطالعه در نشریه Lancet منتشر شده است.