دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بازگشت بینایی به چشمان یک نابینا



بازگشت بینایی به چشمان نابینا , درمان نابینایی
در یک درمان آزمایشی با سلولها بنیادین، دید مردی که به واسطه تباهی سلولهای شبکیه از دست رفته بود به حالت اول بازگشت و وی بینایی خود را بدست آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مردی که در آزمایش استفاده از سلولهای بنیادین جنینی شرکت کرده بود تا درمان دو علت شایع نابینایی کشف شود، اکنون به قدری خوب می بیند که می تواند گواهینامه رانندگی داشته باشد.

این آزمایش از سال 2011 در جریان است، افرادی که در این آزمایش شرکت کرده اند گزارش داده اند که دید آنها پس از انجام این درمانهای آزمایشی بهبود نسبتا کمی داشته است، اما یک نفر از میان این گروه پیشرفت فوق العاده ای داشت. دید چشمی که سلولهای شبکیه آن از بین رفته بودند از 20/400 که کاملا نابینا است به 20/40 رسید که بینایی درنظر گرفته می شود.

گری رابین رئیس اجرایی فناوری پیشرفته سلولی شرکتی که این درمان را در ماساچوست اجرایی کرده، گفت: این فرد نابینا بود اما اکنون می تواند ببیند. دید وی به گونه ای است که اکنون می تواند یک گواهینامه رانندگی دریافت کند.

به طور کلی این شرکت 22 نفر را درمان کرده که یا مبتلا به دژنراسیون ماکولا خشک بودند یا دیستروفی قرنیه بودند، بیماری ارثی که به نابینایی دائمی به دنبال دارد. اما تاکنون اطلاعات رسمی در رابطه با اینکه کدام یک از این دو بیماری پیشرفتهای بهتری داشته اند، ارائه نشده است.

دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد، شایعترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌ شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

در هر دو بیماری، بیمار به تدریج سلولهای مخروطی رنگی قرنیه را از دست می دهند. این سلولها برای دید ضروری است چرا که پروتئین را و زائده های چربی که روی قرنیه انباشته می شوند را بازیافت کرده و برای سلولهای گیرنده نور مواد مغذی و انرژی فراهم می کنند تا این سلولها بتوانند نور را گرفته و سیگنالها را به مغز منتقل کنند.

این شرکت از سلولهای بنیادین جنینی برای درمان هر دو شرایط استفاده می کند. اگرچه هدف این آزمایش بررسی ایمنی این سلولهای بنیادین است، اما شرکت کنندگان در این درمانهای آزمایشی در گزارشهای خود به بهبود دید اشاره کرده اند..... /  mehrnews.com


ویدیو مرتبط :
واکنش دو دختر نابینا پس از بدست آوردن بینایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلاش محققان آمریکایی برای بازگشت بینایی با استفاده از جلبک



تلاش محققان آمریکایی برای بازگشت بینایی با استفاده از جلبک

محققان یک شرکت زیست فناور آمریکایی قصد دارند در فصل پاییز برای اولین بار درمان نابینایی را با استفاده از جلبک آزمایش کنند.

به گزارش ساینس، محققان این شرکت زیست فناوری ادعا می کنند، یک نوع جلبک که معمولا در استخرها یافت می شود می تواند درمانی برای نابینایی باشد.


شرکت 'رتروزنس' امیدوار است که یک پروتیین حساس به نور را که از یک نوع خاص جلبک گرفته می شود به چشمان افراد نابینا تزریق کند و به این ترتیب موجب بازگرداندن بینایی به آنها شود.اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا ماه گذشته این رویه انتقال را تایید کرد و این شرکت به زودی آزمایشات بالینی خود را بر روی انسان ها آغاز می کند.


ابن جلبک که chlamydomonas reinhardtii نام دارد یک ارگانیسم ساده و تک سلولی است که در خشکی و در آب زندگی می کند.این جلبک نمی تواند ببیند اما دارای یک نقطه چشمی ابتدایی است که به جلبک اجازه می دهد نور خورشید را حس کند و به طرف نور حرکت کند.
سپس جلبک از طریق فتوسنتز، نور خورشید را به انرژی تبدیل می کند. این نقطه چشمی همانند چشم انسان از پروتیین های حساس به نور استفاده می کند.


این شرکت اکنون امیدوار است که انتقال ژن این پروتیین جلبک به چشمان نابینایان به آنها کمک کند تا دوباره ببینند.این ژن در داخل یک وکتور (یک مولکول حاوی ژن) قرار داده می شود و به چشم فرد نابینا تزریق می شود.


این تزریق باعث می شود که سلول هایی که پیش از این به نور حساس نبودند به سلول های حساس به نور تبدیل شوند و بطور بالقوه به افراد نابینا بینایی محدودی دهد.


این فناوری که اپتوژنتیک (optogenetics )خوانده می شود ، ده ها سال است که دانشمندان علوم عصبی از آن استفاده کرده اند.


تا کنون این شرکت آمریکایی این فناوری را بر روی موش و پستانداران غیر انسان آزمایش کرده است و در تمامی این آزمایشات بازگشت بینایی محدودی مشاهده شد.اکنون این شرکت قصد دارد که از فناوری optogenetics برای اولین بار بر روی انسان ها استفاده کند.


آنها برای یک آزمایش بالینی در حال استخدام 15 بیمار مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا هستند؛ رتینیت پیگمنتوزا یک بیماری چشمی است که منجر به از دست دادن بینایی می شود.


محققان این شرکت اعلام کردند که این آزمایش را پاییز امسال انجام می دهند و این اولین بار است که یک ژن ناشی از جلبک وارد چشم یک انسان می شود.


این شرکت زیست فناور، مجوز این فناوری را از Zhuo-Hua Pan یک محقق بینایی در دانشگاه ایالتی وین در میشیگان گرفته است.
وی در زمینه نحوه درمان نابینایی در زمانی که سلول های حساس به نور ، مخروطی و میله ای از بین می روند، مطالعه کرده است.

اخبارعلمی - ایرنا