دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

اولین سیاره آبی همرنگ زمین کشف شد



هنرمندان بزرگ, نمایشگاه آثار هنری, مجسمه های زیبا

تلسکوپ فضایی هابل برای اولین بار سیاره آبی رنگی را که همرنگ سیاره زمین است، کشف کرد.

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل این سیاره را که از آن با عنوان " HD 189733b" یاد می کنند، کشف کرده اند، رنگ این سیاره چون زمین از فضا آبی لاجوردی است.
اما پس از صحبت از رنگ این سیاره، تمام شباهتهای آن با زمین خاتمه می یابد.


این سیاره یک غول گازی بزرگ است که دور مدار یکی از ستارگان میزبان نزدیک به خود می چرخد و اتمسفر آن نیز دارای دمای بالای یک هزار درجه سانتیگراد است.


غول‌های گازی و یا سیارات مشتری‌سان سیارات بزرگ و گازی هستند که عمدتاً از سنگ و یا مواد جامد دیگر تشکیل نشده‌اند. مشتری، زحل، اورانوس و نپتون چهار غول گازی منظومه خورشیدی ما هستند. علاوه بر این، غول‌های گازی فراخورشیدی بسیاری تاکنون شناخته شده‌اند که اطراف ستاره‌های دیگر در حال گردش‌اند و سیاره HD 189733b یکی از این غولهای خورشیدی فراخورشیدی محسوب می شود.


قطرات باران در این سیاره چون شیشه است و باد با سرعت 7 هزار کیلومتر در ساعت در آن می وزد.
این سیاره همرنگ زمین در فاصله 63 سال نوری از ما قرار گرفته و یکی از نزدیکترین سیارات شبیه به زمین است که با عبور از مقابل ستاره خود برای ما قابل مشاهده می شود.


تلسکوپ فضایی هابل و سایر تلسکوپهای فضایی مطالعات وسیعی روی این سیاره و اتمسفر آن انجام داده اند و مشخص شده است که اتمسفر این سیاره به طور چشمگیری قابل تغییر و عجیب است.


رنگ آبی این سیاره انعکاس اقیانوسهای استوایی آن نیست بلکه در نتیجه اتمسفر مه آلود و متلاطم آن به وجود آمده که وجود ذرات سیلیسات نیز در آن بی تأثیر نبوده است.


مشاهدات اولیه با روشهای مختلف نشان دهنده رنگ آبی پراکنده این سیاره بود اما مشاهدات اخیر تلسکوپ هابل این رنگ آبی را تأیید می کند.


رنگ آبی این سیاره که شبیه رنگ زمین از فضا است در مجله مقالات فیزیک نجومی با جزئیات کامل منتشر شده است.


فردریک پونت از دانشگاه اکستر، رئیس برنامه رصدی هابل و نویسنده این مقاله گفت: این سیاره به خوبی توسط تیم ما و سایر گروه ها بررسی شده است.


تام ایوانز از دانشگاه آکسفورد از دیگر نوسیندگان این مقاله گفت: ما روشنی کل سیستم و طیف آبی رنگ این سیاره را زمانی مشاهده کردیم که " HD 189733b " از مقابل خورشید خود گذشت.

منبع:mehrnews.com


ویدیو مرتبط :
کشف سیاره جدید بسیار شبیه به سیاره زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف اولین و قدیمی ترین دایناسور زمین



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

کشف اولین و قدیمی ترین دایناسور زمین

محققان پس از تحلیل فسیلهای استخوان یک دایناسور در تانزانیا که آن را در دهه 1930 کشف کرده بودند به این نتیجه رسیدند که یک دایناسور چهارپا اندازه سگ نژاد لابرادور با یک دم بلند اولین نژاد از دایناسورهای روی زمین بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، قدیمی ترین دایناسور روی زمین که اکنون Nyasasaurus parringtoni نامگذاری شده روی زمینی قدم گذاشته که با شرایط امروز آن متفاوت بوده است. این دایناسور بین 240 تا 245 میلیون سال پیش وقتی که هنوز قاره های سیاره زمین از هم جدا نشده بودند در زمین زندگی می کرد.

براساس تخمینهای محققان این دایناسور وقتی در حالت ایستاده بود بین 2 تا 3 متر طول داشته و وزن آن بین 20 تا 60 کیلوگرم بوده است.

استرلین نسبیت زیست شناس پست دکترا در دانشگاه واشنگتون به عنوان رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت: اگر این دایناسور که به تازگی Nyasasaurus parringtoni نامگذاری شده اولین دایناسور روی زمین نیست، از نزدیک ترین اقوام اولین دایناسورهای روی زمین است.

نتایج این تحقیقات به طور مشروح در مجله مقالات زیست شناسی منتشر شده است.

نتایج این تحقیقات براساس چند استخوان معدود انجام شده است، استخوان بازو و شش مهره این دایناسور برای تحقیقات مورد استفاده قرار گفته است، اگرچه نسبیت اشاره کرده است که قسمت اعظم دانش ما درباره دایناسورها از همین تعداد فسیل در دسترس قرار گر فته است. تنها تعداد بسیار معدودی اسکلت نسبتا کامل دایناسورها تاکنون کشف شده است.

محققان برای این تحقیق می بایست این امر را مشخص کنند که آیا این استخوان ها به واقع متعلق به یک دایناسور است و یا این که این حیوان چه مدت زمان پیش می زیسته است.

آنها تاریخ این فسیل را برحسب لایه های سنگی که در آن کشف شده و سن لایه های بالایی آن تعیین کردند و همچنین به بررسی و مقایسه سن سنگها با لایه های مشابه و بقایای مشابه حیوانات که در سراسر کره زمین کشف شده بود، پرداختند.

آنها اطمینان دارند که این فسیلها متعلق به یک دایناسور است چرا که چندین سرنخ گویای این مطلب است. برای مثال دایناسورها سریع رشد می کنند و استخوانهای بازو متقاطع نشان می دهد که بافت استخوان به صورت ناگهانی رشد کرده است.

هانس دیتر سوس دیرینه شناسی که عضوی از این تحقیقات نبوده است با تعیین سن این دایناسور موافق است. وی در این رابطه اظهار داشت که اولین بار این استخوانها را در دهه 1970 مشاهده کرده است اما در آن زمان هیچ کدام از همکاران وی این مسئله را قبول نداشتند که این دایناسورها در اولین دوره های زمین شناختی می زیسته اند.

وی افزود: برای تصدیق رابطه بین این دایناسور و سایر دایناسورهای کشف شده نیاز به کشف استخوانهای بیشتری است./مهر