دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

گوش‌هایی كه با صدا قهرند



 

گوش هایی که با صدا قهرند

 

 

یكی از عوامل مهم معلولیت و اختلال در ارتباطات اجتماعی كاهش شنوایی است. تكلم ناقص می‌تواند از علائم نقص شنوایی پنهان در كودك باشد و طبق آمارهای ارائه شده از هر ۱۰۰۰ كودك یك نفر با كاهش شنوایی حسی ‌ عصبی متولد می‌شود.

 


دكتر علی‌اصغر پیوندی ، جراح و متخصص گوش، حلق و بینی و سروگردن با بیان این كه كاهش شنوایی بیشتر در سنین بالا رخ می‌دهد، در گفتگو با جام‌جم می‌گوید: تقریبا ۴درصد افراد زیر ۴۵ سال دچار درجات متفاوتی از كاهش شنوایی هستند كه با افزایش سن بیشتر می‌شود.

 


به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه فقط ۴ ۲ درصد كودكان دچار كاهش شنوایی هستندكه از این تعداد یك سوم موارد به علت حادثه‌ای قبل یا در حین تولد است.

 


وی در مورد اهمیت كم شنوایی می‌افزاید: كودكی كه دچار كم‌شنوایی می‌شود دچار كاهش رشد مغزی و مشكل در تكلم و متعاقب آن عدم برقراری روابط مناسب اجتماعی می‌شود.

 


دكتر پیوندی با اشاره به این كه كاهش شنوایی در كودكان به چهار نوع خفیف، متوسط، شدید و كری كامل تقسیم می‌شود، خاطرنشان می‌كند: شایع‌ترین علت كری متوسط تا شدید در كودكان اختلال ژنتیكی (حدود ۵۰درصد موارد) و سپس مننژیت است (۱۰درصد موارد) كه مقام دوم را داراست.

 


این پزشك جراح كاهش شنوایی را به دو دسته انتقالی و حسی عصبی تقسیم می‌كند و ابراز می‌كند: در كاهش شنوایی انتقالی اشكال در مجرای گوش، در پرده گوش و یا در استخوانچه‌ها و دریچه بیضی است و در كاهش شنوایی حسی عصبی اشكال در گوش داخلی، حلزون ، عصب شنوایی و مركز شنوایی است.

 


دكتر پیوندی، شایع‌ترین علت كاهش شنوایی انتقالی در كودكان را «اوتیت میانی» ذكر كرده و اذعان می‌كند: در اغلب مواقع این كاهش شنوایی با درمان مناسب گذرا و موقتی است كه در صورت بروز عوارضی مانند لابیرنتیت چركی، آبسه مغزی و مننژیت كاهش شنوایی حسی عصبی نیز وجود خواهد داشت.

 


به گفته این پزشك متخصص، در میان اوتیت‌ها، اوتیت سروز یكی از شایع‌ترین علل كم شنوایی در كودكان دبستانی و كودكستانی است كه با جمع شدن مایع در گوش میانی باعث كم شنوایی انتقالی می‌شود و برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری خارج كردن این مایع از گوش میانی از نظر شنوایی اهمیت شایانی دارد.

 


وی علت این بیماری را انسداد شیپوراستاش دانسته و آن را شایع‌ترین علت سنگینی گوش دركودكان می‌داند كه علایم آن شامل كاهش شنوایی و گوش درد است ولی چون حال عمومی كودك خوب است والدین خیلی دیر متوجه آن می‌شوند.

 


دكتر پیوندی سخت شدن پرده صماخ، چسندگی در گوش میانی و عدم حركت استخوانچه‌ها، فرورفتگی پرده گوش و ایجاد كلستئاتوم را از عوارض ناشی از عدم درمان ذكر می‌كند.

 


وی با اشاره به این كه اوتیت حاد میانی در كودكان شایع‌تر از بزرگسالان است، مهم‌ترین علت بروز آن در كودكان را بزرگ شدن لوزه سوم و عفونت ذكر كرده و می‌گوید: اگر پرده صماخ پاره شود به مدت كوتاهی چرك و خون از گوش خارج شده و درد گوش تخفیف پیدا می‌كند كه درمان آن شامل استراحت، پنی‌سیلین و مشتقات آن به همراه مسكن است.

 


این عضو هیات علمی دانشگاه درخصوص انسداد مادرزادی یادآور می‌شود.

 


در این بیماری ممكن است مجرای گوش ایجاد نشده و یا به صورت ناقص تشكیل شود كه معمولا انسداد یكطرفه بوده و گوش دیگر سالم است به همین جهت این افراد از نظر شنوایی و گویایی مشكلی ندارند ولی در انسداد مجرای گوش به علل غیرمادرزادی، سرومن (جرم)، جسم خارجی، تورم پوست مجرا از دلایل اصلی این بیماری است كه در كودكان جسم خارجی یكی از شایع‌ترین موارد است كه با رفع انسداد درصورتی كه پرده گوش و گوش میانی سالم باشد، شنوایی به حالت اول برمی‌گردد.

 


دكتر پیوندی، درخصوص كاهش شنوایی حسی ‌ عصبی در كودكان اذعان می‌كند: این بیماری نادرتر از نوع انتقالی است و به دوران حاملگی، وضعیت زایمان و بیماری‌های دوران نوزادی ارتباط دارد و معمولا دوطرفه است و تشخیص زود هنگام این بیماری از نظر مشكلات گفتاری اهمیت فراوان دارد.

 


این پزشك جراح علل كاهش شنوایی حسی عصبی در كودكان را ناشی از كری ارثی به تنهایی یا همراه با هنجاری‌های دیگر، كری مادرزادی، كری ناشی از ضربه (صدمات هنگام تولد)،‌ عفونت‌ها و كم‌كاری غده تیروئید می‌داند.

 

 

 

● فاكتورهای خطر

 


طبق گفته این عضو هیات علمی دانشگاه موارد ذیل مناسب حال كودك سالم است كه در صورت عدم وجود چنین رفتاری باید به پزشك متخصص مراجعه كرد.

 


۲ ماهگی: به صدا گوش داده و خنده اجتماعی می‌كند.

 


۴ ماهگی: به صدای خشن و آرام پاسخ متفاوت داده و از جیغ كشیدن لذت می‌برد.

 


۸ ماهگی: با صدا كردن اسمش فعالیت خود را متوقف و صداها را تقلید می‌كند.

 


۱۰ ماهگی: با دقت حركات مختلف را تقلید و اولین كلمات را ادا می‌كند.

 


۱۲ ماهگی: با حركات به تقاضاهای مختلف پاسخ داده و افراد خانواده را با نام می‌شناسد.

 


وی در ادامه یادآور می‌شود، اگر كودك در ۲ سالگی قادر به تكلم نباشد و در ۳ سالگی تكلمی نامفهوم داشته باشد و قادر به بیان جملات نباشد، باید توسط پزشك متخصص مورد معاینه قرار گیرد.

 


دكتر پیوندی تصریح می‌كند: آرام و بلند صحبت كردن كودكان، دستپاچگی به هنگام صحبت و عدم روان صحبت كردن در ۵ سالگی می‌تواند از عوارض كم شنوایی باشد كه باید والدین به این مساله توجه كافی داشته باشند.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
انتقال صدا از جمجمه به گوش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مطهری: اینها اگر در روز عاشورا بودند در لشکر عمر سعد به ایجاد سر و صدا می پرداختند تا سخن حق به گوش مردم نرسد



اخبار,اخبارسیاسی, مطهری


 اخبار سیاسی  -  توضیحات علی مطهری درباره «نطق ناتمام» در مجلس

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در متنی مکتوب درباره نطق ناتمام خود در جلسه علنی روز یکشنبه 21 دی ماه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: آقای آقامحمدی برای تکمیل کارش متن نطق مرا هم قاپید و پاره کرد. برخی از این افراد برای خودشیرینی و علامت دادن به برخی نهادها دست به این کارها می زدند والا آدم عاقل می نشیند و حرف را می شنود و اگر مخالف است بعدا آن را رد می کند.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در متنی مکتوب درباره نطق ناتمام خود در جلسه علنی روز یکشنبه 21 دی ماه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مجلس نهم آزمون بدی داد و البته اینگونه رفتارها دور از ذهن نیست.

به گزارش «تابناک» مطهری در متنی که امروز ( سه شنبه) در حاشیه جلسه علنی مجلس بین خبرنگاران پارلمانی توزیع کرد، گفت: اتفاقی که روز یکشنبه در صحن علنی مجلس افتاد، موجب وهن مجلس شد از این نظر که در نهادی که خود قانونگذار است و باید بیش از هر نهاد دیگری احترام به قانون را نگه دارد، قانون زیر پا گذاشته شد.

وی افزود: نطق من شامل مطالب مختلف فکری و اجتماعی بود که در پایان آن به مساله حصر پرداخته شد و به محض ورود به این مساله همزمان از یک طرف حدود 15 تا 20 نفر از نمایندگان در فاصله یک تا دو متری تریبون شروع به سر و صدا کردند تا صدایم به گوش کسی نرسد و از طرف دیگر آقای ابوترابی، رییس وقت جلسه متاسفانه به جای آن که این افراد را دعوت به سکوت و نشستن بر جای خود کند، نطق بنده را قطع و شروع به پاسخ دادن کردند، کاری که تا کنون در مجلس سابقه نداشته که در میان یک نطق میان دستور، رییس جلسه شروع به پاسخگویی کند.

نماینده تهران در مجلس گفت: در واقع ایشان، آن افراد را ترغیب و تشویق به ادامه کارشان کردند و در نهایت اعلام تنفس و مجلس را تعطیل کردند که این دو رفتار همزمان و مکمل یکدیگر، شائبه طراحی شدن این برنامه را به شدت تقویت می کند؛ خصوصا که آنها می دانستند ضمن نطق من پاسخی به جوابیه قوه قضاییه درباره قانونی بودن حصر خانگی خواهد بود.

مطهری اظهار داشت: قبل از تنفس افرادی نزد من آمدند تا مرا از ادامه نطق منصرف کنند که اغلب آنها حسن نیت داشتند، مثل آقایان مصباحی مقدم، توکلی، پزشکیان و قاضی پور که به آنها گفتم این که نطق یک نماینده ناتمام بماند چون رییس جلسه یا عده ای از نمایندگان و حتی اکثر نمایندگان نمی پسندند، خلاف قانون، بدعت و یک رویه غلط است که فردا بر سر دیگران می آید. من باید نطقم را تمام کنم. آقایان حسینی نماینده قصر شیرین، نعیمی نماینده آستارا و اکبری نماینده کرج نیز همین درخواست را داشتند ولی چون درخواستشان همراه با کشیدن دست من بود آنها را به سمت پایین تریبون از سمت راست و چپ خود دور کردم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در این میان آقای حسینیان از دور لبخند رضایت بر لب داشت و آقایان رسایی و کوچک زاده هم خوشبختانه یا متاسفانه حضور نداشتند. تا این که آقای ابوترابی فرد اجازه ملوکانه فرمودند که ادامه نطق در حالی که از رادیو پخش نمی شود در جلسه غیرعلنی ایراد شود. باز هم آن افراد جلوی تریبون سر و صدا می کردند به طوری که صدای من به سختی به حضار می رسید.

وی افزود: یک فراز سه خطی از نطق من باقی مانده بود و من سر در متن نطق داشتم که آقایان کریمی قدوسی نماینده مشهد، آقامحمدی نماینده خرم آباد، انصاری نماینده آبادان و بشیری نماینده پاکدشت از پشت سر آمدند و بنده را از جایگاه پایین آوردند و در این میان آقای کریمی قدوسی به زمین خورد.

مطهری اظهار داشت: بعدا دیدم دست من چند زخم سطحی برداشته که نفهمیدم به کجا خورد. آقای آقامحمدی برای تکمیل کارش متن نطق مرا هم قاپید و پاره کرد. اینها را می گویم تا موکلین این افراد بدانند به چه افراد آزاداندیشی رای داده اند که هم برخلاف قرآن که می فرماید «فبشر عباد الذین یستعمون القول فیتبعون احسنه» عمل کرده اند، هم خلاف قانون اساسی که در اصل 86 می گوید نماینده در اظهارنظر درباره همه مسائل کشور آزاد است و هم برخلاف نظر مقام رهبری که تا کنون چند بار فرموده اند اگر با نطق یک نماینده مخالف هستید دو دو و سرو صدا نکنید بلکه گوش کنید و بعدا پاسخ او را با آرامش بدهید.

نماینده اصولگرای مجلس نهم تصریح کرد: از افرادی که جلوی تریبون جمع شده بودند آقایان آصفری نماینده اراک، موسوی نژاد نماینده دشتستان، جبیری نماینده بوشهر و قاسم جعفری نماینده بجنورد، نبویان نماینده تهران، پژمان فر نماینده مشهد، حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، حکیمی نماینده رودبار و موسوی نماینده خدابنده یادم هست.

وی تصریح کرد: قاعدتا اینها اگر در روز عاشورا بودند در لشکر عمر سعد به ایجاد سر و صدا می پرداختند تا سخن حق به گوش مردم نرسد. این را هم بگویم که برخی از این افراد برای خودشیرینی و علامت دادن به برخی نهادها دست به این کارها می زدند والا آدم عاقل می نشیند و حرف را می شنود و اگر مخالف است بعدا آن را رد می کند.

مطهری اظهار داشت: لازم است از آقای پزشکیان نماینده تبریز که از ابتدا تا انتهای ماجرا مانند یک محافظ در کنار من بودند تشکر ویژه داشته باشم همین طور که از آقای عابد فتاحی نماینده ارومیه که در جهت کاهش تنش ها تلاش چشمگیر داشتند سپاسگزار هستم و همین طور از آقای حسین زاده نماینده نقده تشکر می کنم.

وی افزود: به هر حال مجلس آزمون بدی داد و البته این گونه رفتارها دور از ذهن نیست زیرا این مجلس در سال 90 و در فضای متاثر از فتنه 88 و در حالی که بسیاری از افراد خوش فکر کاندیدا نشدند یا رد صلاحیت شدند شکل گرفت و بیشتر یک تیپ خاص وارد مجلس شدند ؛ به عبارت دیگر این مجلس یک استثنا است و به امید خدا مجالس آینده چنین نخواهد بود و دفاع از حقوق ملت را در راس کار خود قرار خواهند داد.

مطهری در عین حال افزود: البته در همین مجلس هم افراد خوش فکر و فهمیده وجود دارند. بعد از این ماجرا نمایندگان زیادی نزد من آمدند و از این اتفاق اظهار تاسف کردند و مواضع مرا مورد تایید قرار دادند.


  اخبار سیاسی  - تابناک