کشف ژن خواب که با نارسایی قلبی ارتباط دارد

اخبار,اخبارعلمی ,ژن خواب که با نارسایی قلبی

کشف ژنی که در صورت عملکرد صحیح خطر نارسایی های قلبی و عروقی را کاهش می دهد دانشمندان را به تولید داروهای جدید برای بیماران قلبی امیدوار کرده است.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد موفق به کشف ژنی شده اند که به عقیده آنها درصورتیکه عملکرد بی نقصی در بدن داشته باشد احتمال بروز ناراحتی های قلبی را کاهش داده و در عین حال شانس درمانهای پزشکی را نیز افزایش می دهد.

از این رو می توان از دستاورد اخیر برای تولید داروهای مؤثر در درمان ناراحتی های قلبی و عروقی بهره برد.

این ژن مرتبط با پروتئینی است که نخستین بار فرم جهش یافته ای از آن به عنوان عامل بروز حمله در خواب تشخیص داده شد.

در سراسر جهان هزینه های مربوط به نگهداری از بیماران قلبی سرسام آور گزارش شده است. تنها در آمریکا این رقم بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار در سال است. از آن گذشته تاکنون تکنیکهای درمانی محدودی ارایه شده و آنهایی که هم اکنون در مراکز درمانی سراسر جهان به کار گرفته می شوند نیز اثرات مختلفی بر روی بیماران گوناگون دارند.

همچنین یکی دیگر از چالشهای پیش رو در این زمینه فقدان شناسایی ژنهایی بوده که ارتباط قطعی با ناراحتی های قلبی داشته باشند. اما اکنون امید می رود که این ژن تازه شناسایی شده درهای جدیدی به سوی کشف تکنیکهای درمای مؤثر برای بیماران قلبی بگشاید.

محققان پس از بررسی های طولانی به این باور رسیده اند که جهش های ژنتیکی در بیماران قلبی مختلف موجب می شود که واکنش متفاوتی به درمانهای یکسان نشان دهند.

نتایج این یافته در ژورنال کالج قلب آمریکا منتشر شده است.

اخبار  علمی  -  مهر

سکته ی قلبی یا نارسایی قلبی

کشف ارتباط مهارت تفکر با بیماری‌های قلبی توسط دانشمند ایرانی

اخبار , اخبار علمی,کشف ارتباط مهارت تفکر با بیماری‌های قلبی,کشفیات جدید علمی

دانشمند ایرانی مرکز پزشکی دانشگاه لیدن هلند و همکارانش در تحقیقات جدید خود دریافتند که افراد با نمرات پائین‌تر در یک آزمون مهارت‌های تفکر مورد نیاز برای استفاده از خرد، حل مشکلات و برنامه‌ریزی، ممکن است در معرض خطر بالاتر حملات قلبی یا سکته قرار داشته باشند.

دکتر بهنام صبائیان، دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مولف این تحقیق اظهار کرد: این تحقیقات نشان می‌دهد که عملکرد مغزی و قلبی بیشتر از آنچه در ظاهر نشان می‌دهد، به هم مرتبط هستند.

وی متذکر شد: اگرچه این نتایج ممکن است در حال حاضر کاربرد بالینی فوری نداشته باشند، اما تاکید می‌کنند که ارزیابی عملکرد شناختی باید بخشی از ارزیابی خطرات قلبی‌عروقی آینده باشد.

این پژوهش شامل 3926 نفر با میانگین سنی 75 سال و بدون سابقه حمله یا سکته قلبی بود. این افراد همچنین به زوال عقل مبتلا نبودند.

در آغاز تحقیق، چهار آزمایش برای ارزیابی مهارتهای تفکر سطح بالای داوطلبان مورد استفاده قرار گرفت. این شرکت‌کنندگان سپس با توجه به نتایج بدست آمده، در سه گروه «پائین»، «متوسط» و «بالا» قرار داده شدند.

این افراد سپس برای میانگین سه سال مورد پیگیری قرار گرفتند تا امکان حمله یا سکته قلبی در آن‌ها سنجیده شود.

در طول این مدت، 375 حمله قلبی و 155 سکته گزارش شد.

افراد حاضر در گروه پائین مهارت‌های تفکر 85 درصد بیشتر احتمال داشت که نسبت به سایر گروه‌های بالاتر در معرض خطر حمله قلبی قرار بگیرند.

176 نفر از 1309 نفر دارای نمره پائین‌تر به حملات قلبی دچار شدند؛ این درحالیست که در گروه 1308 نفر دیگر، این میزان 93 نفر بود.