کشف نقش باکتری‌های دهانی در بروز سکته مغزی

اخبار علمی,خبر های علمی,باکتری‌

محققان در یک پژوهش درباره بیمارانی که به دلیل سکته حاد مغزی به بیمارستان آمده بودند، متوجه ارتباط بین انواع خاصی از سکته مغزی و حضور باکتری دهانی به نام cnm-positive Streptococcus mutans شدند.

به گزارش ایسنا، در این پژوهش محققان مرکز ملی مغز و قلب و عروق در اوزاکای ژاپن با بررسی بیماران سکته مغزی توانستند درک بهتری از رابطه بین سکته هموراژیک و باکتری دهان بدست بیاورند.

در میان بیمارانی که خونریزی داخل مغزی (ICH) را تجربه کرده بودند، 26 درصد آنها یک باکتری خاص به نام cnm-positive S. mutans در بزاق دهانشان داشتند. در میان بیمارانی با انواع دیگر سکته مغزی، تنها 6 درصد دارای این باکتری خاص بودند که این امر نشان‌دهنده این است که بهداشت دهان برای سلامت مغز مهم و لازم است و افراد باید به بهداشت دهان خود اهمیت دهند؛ زیرا این موضوع تضمین کننده سلامت مغز، قلب و دندان‌هاست.

سکته‌های مغزی هموراژیک در افراد با پاره شدن یک سرخرگ در داخل یا روی سطح مغز رخ می‌دهند و سبب خونریزی مغزی می‌شوند. لازم به ذکر است که در این افراد میزان باکتری cnm-positive Streptococcus mutans بیشتر است.

این پژوهشگران همچنین با بررسی ام‌ار‌آی بیماران دریافتند که خونریزی‌های کوچک مغزی ناشی از وجود این باکتری در دهان می‌تواند به زوال عقل منجر شود.

محققان بر این باورند که باکتری S. mutans می‌تواند سبب تضعیف رگ‌های خونی و فشار خون بالا و متعاقبا سبب پارگی رگ‌های مغز و خونریزی‌های کوچک یا بزرگ مغزی شود.

همچنین چند پژوهش دیگر نیز ارتباط نزدیکی را بین بیماری‌های لثه و بیماری قلبی نشان داده‌اند و یک مقاله که در سال 2013 به چاپ رسید، حاکی از این بود که باکتری مسؤول ابتلا به بیماری‌های لثه، سبب وخیم‌تر شدن بیماری آرتریت روماتوئید می‌شود.

به گفته محققان، باکتری cnm-negative S. mutans که در حدود 10 درصد از کل افراد یافت می‌شود و عامل بروز پوسیدگی‌های دندانی است.

محققان در حال حاضر با همکاری محققان در انگلستان و ژاپن در حال بررسی نقش باکتری دهان و روده در اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون هستند.

سکته مغزی - توانبخشی سکته مغزی - کلینیک تبسم

کشف جهش ژنتیکی عامل سکته مغزی

جهش ژنتیکی,سکته مغزی,علت سکته مغزی

کشف جهش ژنتیکی عامل سکته مغزی

دانشمندان موفق به کشف یک جهش ژنتیکی شده اند که می تواند به سکته مغزی ناشی از خونریزی منجر شود.

به گزارش مهر، این تحقیقات از جهشی در ژن COL4a2 پرده برداشت که موجب خونریزی در مغز می شود.
COL4a2 پروتئینی است که توسط ژنی به همین نام بیان می شود و ساختاری در بیرون سلول موسوم به غشای پایه شکل می دهد. این غشا در بسیاری از بافت ها از جمله رگهای خونی وجود دارد.

گفته می شود جهش ها در این پروتئین به خاطر نقص های ساختاری که در این غشا ایجاد می کنند موجب بیماری می شوند.
اکنون دانشمندان برای نخستین بار کشف کرده اند که انباشته شدن این پروتئین جهش یافته درون سلول ها می تواند موجب سکته مغزی ناشی از خونریزی شود.

این دانش پژوهان توانستند این بیماری را در سلول ها رشد داده شده در ظروف کشت آزمایشگاهی با استفاده از یک دارو درمان کنند. استفاده از این دارو بر روی انسان تایید شده است.
این نتایج استفاده درمانی بالقوه این دارو را در آینده برای سکته مغزی نشان می دهد.

دکتر تام ون آگتمل از موسسه علوم پزشکی و قلب و عروق دانشگاه گلاسکو و مجری این تحقیقات می گوید سکته ناشی از خونریزی مغزی نیمی از تمامی سکته های مغزی را در کودکان تشکیل می دهد که در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.
نتایج این تحقیقات درنشریه Human Molecular Genetics منتشر شده است./مهر