کشف علت جدید گسترش بیماری آنفلوآنزای پرندگان

آنفولانزای پرندگان

نتایج بررسیهای پژوهشگران ایتالیایی و آمریکایی نشان می دهد که تجمع ویروس H۵N۱ در میان پر پرندگان آبزی یک عامل جدیدبرای گسترش آنفلوآنزای پرندگان است.

تیم تحقیقاتی دانشمندان دانشگاه بلونیا و بیمارستان کودکان ممفیس در تنسی آمریکا با بررسی اردکهای وحشی دریافتند که ویروس کشنده H۵N۱ در پرهای پرندگان آبزی تجمع می کند.

به گفته این محققان چربی زیادی که روی پرهای اردکها را می پوشاند و این پرها را ضد آب می کند می تواند از این ویروس نیز در برابر نفوذ آب محافظت کند و به این ترتیب ویروس عامل آنفلوآنزای پرندگان می تواند به مدت ماهها در لایه های زیرین پرها مقاومت کند اما با شنا کردن لحظه به لحظه اردکها، سرانجام این ویروس به لایه های سطحی پر می رسد و وارد محیط زیست می شود.

این پرندگان عادت دارند برای تمیز و مرتب کردن پرهای خود و تحریک غدد چربی از نوک استفاده کنند (فعالیت نظافت ۱۰ درصد از طول روز اردکها را به خود اختصاص می دهد).

از یک سو در این فرایند بسیاری از ویروسها توسط پرنده خورده شده و به این ترتیب اردک به بیماری مبتلا می شود و از سوی دیگر ویروس در تمام پوشش پر گسترده می شود.

این مکانیزم می تواند در خصوص بسیاری از جنبه های ناشناخته توسعه بیماری آنفلوآنزا توضیح دهد و سیستمهای پیشگیری و نظارت بر چرخه آنفلوآنزای ویروس H۵N۱ را اصلاح کند.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ما به این مسئله مشکوک بودیم که آب نقش کلیدی در گسترش بیماری داشته باشد اما تاکنون موفق به کشف روش آن نشده بودیم. یکی از کشورهایی که بیشترین آسیب را از آنفلوآنزای پرندگان دیده است مصر است.

در این کشور موارد انسانی مبتلا به این آنفلوآنزا در سواحل رود نیل ساکن هستند. همچنین ۶ کشاورز آذربایجانی که تنها پر قوهای آلوده را کنده اما آنها را نخورده بودند در اثر ابتلا به این بیماری در گذشتند."

براساس گزارش NEWSFOOD، به گفته این محققان، تمرکز ویروس در پر پرندگان آبزی توضیح می دهد که چرا برای بیمار شدن نیازی به خوردن گوشت آنها نیست...../تحلیل:مهر

مقابله با گسترش بیماری از طریق پهپاد

کشف علت پرواز V شکل پرندگان مهاجر

اخبار,اخبار علمی, مهاجرت پرندگان

اخبار علمی - کشف علت پرواز V شکل پرندگان مهاجر

دانشمندان کالج حیات وحش لندن، علت پرواز V شکل برخی پرندگان مهاجر را صرفه‌جویی در انرژی اعلام کردند.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان، بیشتر رانندگان می‌دانند راندن در پشت سر کامیون بزرگ تا حد زیادی به دلیل فشرده شدن هوای اطراف و ایجاد نوعی خلا در پشت سر موجب صرفه جویی در مصرف سوخت می‌شود و در نتیجه وسیله نقلیه پشت سر با مقاومت هوای کمتری مواجه می‌شود.

استیو پرچوگال، محقق این تحقیق و همکارانش، ردیاب و سرعت سنج کوچکی به هر پرنده متصل کردند تا حرکت باد را کنترل کنند.

نتایج این تحقیق نشان داد: پرندگان از جریان هوای ناشی از پرنده جلویی برای حرکت خود استفاده می‌کنند. اما دانشمندان عملکرد استفاده از این مورد را نمی‌دانستند به همین دلیل به کمک هواپیماهای تحقیقاتی کوچک پرندگان را تا ایتالیا تعقیب کردند.

این محققان اظهار کردند: اگر هر پرنده خود را در گوشه سمت راست پرنده بالایی قرار دهد، می‌تواند از این موقعیت استفاده کند.