دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف بی‌سابقه الکل و قند روی دنباله‌دار لاوجوی



اخبار,اخبار علمی,دنباله‌دار لاوجوی

تیمی بین المللی از محققان در کشفی بی‌سابقه دریافتند که دنباله‌دار لاوجوی با خود الکل و قند در فضا حمل می‌کند.

این نخستین بار است که الکل اتانول در یک دنباله‌دار کشف شده است. این یافته‌ها به شواهد موجود در مورد این که دنباله‌دارها منبع مولکول‌های آلی پیچیده لازم برای ظهور حیات بوده‌اند، افزوده است.

اتانول و قند گلیکول‌آلدهید (glycolaldehyde) در اطراف ستارگان جوان که سیارات در آنجا شکل می‌گیرند، یافت شده است. کشف این مولکول‌ها بر روی دنباله‌داری که یک کپسول زمان منجمد از تولد منظومه شمسی است، نشان می‌دهد که آن‌ها از سال‌های شکل‌گیری خورشید حفظ شده‌اند.

اگرچه دنباله‌دارها احتمالا نقش مهمی در انتقال آب و مواد آلی به زمین جوان ایفا نکرده‌اند، اما اشتراکات زیادی با سیارکهای یخی که این مهم را به انجام رسانده‌اند، دارند.

دنباله‌دار C/2014 Q2 یا لاو جوی به عنوان مهمان در ابر اوورت که منظومه شمسی را در بر گرفته، گردش می‌کند. این دنباله‌دار در زمان نزدیکترین مواجه‌اش با خورشید در ژانویه 2015 با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده بود. درخشش غیرعادی آن باعث شد که زمینه مناسبی برای بررسی مولکول‌ها باشد.

نیکلاس بیور، دانشمند سیاره‌ای رصدخانه پاریس در فرانسه و همکارانش با استفاده از تلسکوپ رادیویی در سیرا نوادای اسپانیا به رصد لاو جوی پرداختند.

اتانول و گلیکول‌آلدهید دو مورد از 21 مولکول شناسایی شده بر روی این دنباله‌دار است. سایر مولکول‌ها مانند موتوکسیدکربن و مجموعه‌ای از مواد آلی پیش از این در سایر دنباله‌دارها مشاهده شده بود.

این یافته‌ها در مجله Science Advances منتشر شده است.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
عبور دنباله دار لاوجوی از کنار آتش خورشید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف فوران الکل توسط یک دنباله‌دار +عکس


محققان در تحقیقی تازه کشف کرده‌اند که دنباله‌دار لاوجوی مقادیر زیادی الکل و نوعی قند در فضا منتشر می‌کند. این مسئله بسیاری را شگفت زده کرده است.

خبرآنلاین: محققان در تحقیقی تازه کشف کرده‌اند که دنباله‌دار لاوجوی مقادیر زیادی الکل و نوعی قند در فضا منتشر می‌کند. این مسئله بسیاری را شگفت زده کرده است.

به گزارش ایندپندنت،برای نخستین بار است كه در میان دنباله‌دارها چنین مسئله‌ای كشف می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد این دنباله‌دار الكل اتانول، قند گلیکول‌آلدهید و 21 ماده ارگانیك دیگر را فوران می‌كند.

به گفته محققان در هر دقیقه چندین گالن از این مواد در فضا منتشر می‌شود.  سی/۲۰۱۴ کیو۲ (لاوجوی) یک دنباله‌دار است که در ۱۴ اوت ۲۰۱۴ توسط تری لاوجوی بوسیله تلسکوپ اشمیت-کاسگرین در صورت فلکی کشتی‌دم کشف شده است.

کشف فوران الکل توسط یک دنباله‌ دار +عکس

این دنباله دار که با رنگ تقریباً سبز می‌درخشد یک تکه بزرگ یخ و غبار است که دور خورشید می‌گردد ولی دوره تناوب بسیار طولانی در گردش به دور خورشید دارد. هر ۱۱ هزار و ۵۰۰ سال یک بار این دنباله دار یک دور به گرد خورشید می‌گردد. البته اختلال مختصری که به واسطه جاذبه سیاره‌ها در مدار این دنباله دار ایجاد می‌شود، موجب شده تا مدت گردش بعدی این دنباله دار به دور خورشید حدود ۸۰۰۰ سال طول بکشد.