دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف آثار سونامی های عظیم در مریخ



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

ردپای آشکار سونامی در مریخ، تازه ترین نشانه از وجود آب در این سیاره و البته حیات در گذشته آن است.

به گزارش مهر، دانشمندان موفق به کشف آثار حیرت انگیزی از وقوع سونامی در مریخ شده اند که اطمینان شان از وجود اقیانوسها در گذشته این سیاره و بستر مناسب برای ادامه حیات را بیش از پیش پر رنگ می کند.

بررسی های اخیر دانشمندان نشان داده که امواج سهمگین سونامی با برخوردهای شدید شهاب سنگی همراه بوده است. از این نظر می توان متصور شد که در گذشته های دور، سطح مریخ بستر به وقوع پیوستن رویدادهای طبیعی سهمگینی بوده است.

اگرچه سطح این سیاره مرموز در حال حاضر سرد و خشک است اما مجموعه ای بزرگ از نشانه ها وجود دارد که نشان می دهند در میلیاردها سال پیش حجم عظیمی از آب سطح مریخ را در برگرفته بوده و از آنجا که زمین و مریخ از جهات گوناگون به یکدیگر شباهت دارند می توان تصور کرد در گذشته های دور سیاره سرخ شرایط مناسبی برای ادامه حیات وجود داشته است.

تمامی این یافته ها برای دانشمندان کافی است تا با نگاهی ماجراجویانه به مریخ بنگرند و به این باور برسند که حتی هم اکنون نیز در این سیاره و یا در زیر سطح آن حیات وجود داشته باشد.

در حال حاضر نقطه نظرات متفاوت و بعضا متناقضی درباره «وجود» و «بزرگی» اقیانوسهای باستانی در مریخ مطرح می شود. همچنین تا پیش از این آنهایی که درباره وجود این اقیانوسها با صراحت صحبت می کردند سرنخ روشنی درباره وجود خطوط ساحلی و آثار برجای مانده از امواج در مریخ در دست نداشتند.

اما به لطف تصاویر حرارتی به دست آمده از شمال مریخ که نشان از لکه های باستانی متعلق به دو سونامی مهیب در حدود ۳.۴ میلیارد سال پیش این سیاره دارد حالا حتی این دسته از دانشمندان نیز با صراحت بیشتری درباره اقیانوسهای باستانی مریخ صحبت می کنند.

سونامی هایی که دانشمندان پی به وقوع آنها برده اند با امواجی به ارتفاع حیرت انگیز ۵۰ متر همراه بوده اند.

بدین ترتیب حالا می توان با اطمینان بیشتری نسبت به گذشته درباره وجود اقیانوسهای یخی، شور و سرد در مریخ چند میلیارد سال پیش صحبت کرد.


ویدیو مرتبط :
سونامی عظیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آثار حیات در «مریخ» کشف شد


سه محقق ایتالیایی موفق به کشف آثار بیولوژیکی فسیلی در کره مریخ شدند.

ایرنا: گروهی متشکل از سه محقق ایتالیایی به ریاست پروفسور «جورجو بیاچاردی» از بخش بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه 'سیئنا' در شمال این کشور با انتشار نتیجه تحقیقات خود درخصوص این کشف جدید در مجله علمی 'نشریه بین المللی علوم هوا و فضانوردی' یک دگرگونی در تحقیقات درباره آثار حیات در کره مریخ ایجاد کردند.

این پروفسور ایتالیایی به همراه «وینچنتسو ریتزو» و «نیکولا کانتاسانو» در مرکز ملی تحقیقات این کشور با مطالعه و بررسی دقیق تصاویر به دست آمده از سنگ های رسوبی توسط کاوشگر 'Opportunity' سازمان فضانوردی 'ناسا'، موفق به کشف ساختارهای میکروسکوپی فسیلی شد.

بیاچاردی در این رابطه گفت: ما در این تحقیقات تصاویر ساختارهای 'microbialites' کره مریخ را با مشابه زمینی آن مقایسه کردیم که شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و پارامترهای شکل 'فراکتال' آن دقیقا شبیه به نمونه زمینی است.

** فراکتال، ساختاری هندسی متشکل از اجزایی است که با بزرگ کردن هر جزء به نسبت معین، همان ساختار اولیه به دست آید. به عبارت دیگر ساختاری است که هر جزء از آن با کلش همانند است.